کمپین این دوچرخه ام‌اس دارد برای افزایش آگاهی عمومی

کمپین «این دوچرخه ام‌اس دارد» برای افزایش آگاهی عمومی

«این دوچرخه ناجوریه»

این اولین کلمه‌هاییست که در ویدیوی معرفی کمپین «این دوچرخه ام‌اس دارد» می‌شنویم. کمپینی که توسط آژانس تبلیغاتی Grey استرالیا برای انجمن ام‌اس طراحی شده تا سطح آگاهی درباره بیماری ام‌اس پیش از برگزاری مسابقات دوچرخه‌سواری ملبورن را افزایش دهد  و موفق شد شیر نقره‌ای جشنواره خلاقیت کن ۲۰۱۶ را هم از آن خود کند.

ام‌اس عارضه‌ای عجیب و آزاردهنده است، شایع‌ترین اختلال خودایمنی که سیستم اعصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بی‌ثباتی‌های عجیب و غریب متعددی ایجاد می‌کند: مثلاً تصور کنید وقتی پایتان به اصطلاح خواب می‌رود، حمله شدید آلرژی فصلی به شما دست می‌دهد، مسیر طولانی را تا بالای یک شیب تند راه می‌روید یا برای مدت طولانی غذا نمی‌خورید. حالا همه این حالات را با هم ترکیب کنید، شدت‌شان را چند برابر کنید و سعی کنید هر روز به همین شکل زندگی کنید. برای این کار باید صبر زیادی داشته باشید. ممکن است احساس خستگی کنید، بی‌حس و کرخت باشید، احساس درد کنید و برای فکر کردن و تمرکز و کنترل احساسات خود یا حتی راه رفتن دچار مشکل شوید، زیر پوستتان مور مور شود، بلرزید، خوب نشنوید یا نبینید. علائم می‌توانند به صورت دوره‌ای در طول زندگی تکرار یا تدریجاً بدتر شوند.

حالا این دوچرخه را در نظر بگیرید. همه‌چیز به نظر مرتب می‌رسد، خیلی شبیه به یک فرد مبتلا به ام‌اس. کارول کوک (Carol Cook)، دوچرخه‌سوار دارنده مدال طلای پارالیمپیک که مبتلا به ام‌اس است، به همراه گروهی از دوچرخه‌سازان حرفه‌ای، متخصصان فیزیوتراپی و متخصصان مغز و اعصاب و گروهی از مبتلایان به این بیماری دور هم جمع شدند تا به مردم نشان دهند زندگی با ام‌اس می‌تواند چه حسی داشته باشد: «آنچه از دور نمی‌توانید تشخیصش دهید، از نزدیک می‌تواند دیوانه‌تان کند.» نتیجه این همکاری یک دوچرخه است که ظاهراً تفاوتی با دوچرخه‌های دیگر ندارد. گوینده ویدیو به ما می‌گوید که «دنده‌های آن غیرقابل‌پیش‌بینی هستند، قاب اصلی دوچرخه تعادل ندارد و سنگین‌تر از معمول است، ترمزهای آن تقریباً عمل نمی‌کنند. این دوچرخه ام‌اس دارد.» دوچرخه طوری دستکاری شده که راندن آن واقعاً یک چالش اساسی است. برای اینکه تعادل دوچرخه حفظ شود، دوچرخه‌سوار باید بیش از اندازه معمول تلاش کند. این حالت نشان می‌دهد که یک بیمار مبتلا به ام‌اس برای انجام کارهای روزمره باید چقدر بیشتر از دیگران انرژی صرف کند. بعد از مدتی، دوچرخه‌سوار شروع می‌کند به استفاده از عضلاتی که در حالت عادی نیازی به استفاده از آنها ندارد و خب این حقیقتاً دشوار است. شین کلی (Shane Kelly) قهرمان اسبق دوچرخه‌سواری هم در این کمپین حضور داشت و راندن این دوچرخه مبتلا به ام‌اس را بر عهده گرفت. او که در اکثر مسابقه‌هایی که پیش از این در آن شرکت کرده، جلوتر از همه رکاب زده اما حالا انگار رقیب اصلی او دوچرخه‌اش است. چیزی شبیه به بیماران ام‌اس که برای گام برداشتن در مسیر زندگی اول باید بر بدن خودشان غلبه کنند.

این کمپین فرصت مناسبی ایجاد کرد تا عموم افراد اطلاعات بیشتر و حقیقی‌تری درباره بیماری ام‌اس به‌دست آورند و در کنار آن به موسسات خیریه فعال در زمینه تحقیقات مربوط به این بیماری نیز کمک کنند.

منبع: AdWeek

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)