بررسی ایدۀ خلاقانۀ کمپین اویلا در روزنامۀ فرصت امروز- آژانس تبلیغاتی تمام خدمت بادکوبه

بررسی ایدۀ خلاقانۀ کمپین اویلا در روزنامۀ فرصت امروز

مقالۀ «نگاهی به آگهی محیطی تولیدکننده کنسرو ماهی» از کمپین جدید اویلا به عنوان راهکاری خلاق یاد کرده و توجه به مزیت رقابتی محصول را دلیل خلاقانه بودن ایدۀ آن دانسته است. این مقاله که در تاریخ ۲۵ خرداد در روزنامۀ فرصت امروز منتشر شد، کیانوش هاتفی، مدیرخلاقیت آژانس تبلیغاتی تمام‌خدمت بادکوبه و مجری کمپین تبلیغاتی شرکت اویلا، به همراه رضا اسلام‌پناه و امید روستا، دو نفر از کارشناسان باسابقه حوزۀ تبلیغات به این موضوع پرداخته است.

[divider]

در بخشی از مقاله کیانوش هاتفی، ایدۀ «تفاوت در صید است که خوشمزه‌تر‌ می‌شوند» را حاصل تحقیقات گسترده در مورد تمام مراحل تولید این محصول از مرحله ابتدایی یعنی؛ صید ماهی تا انتقال به کارخانه و بسته‌بندی دانسته است. به گفتۀ هاتفی تکنولوژی صیدی متفاوت شرکت اویلا برای تولید کنسروماهی تن می‌توانست به خوبی طبقۀ B جامعه که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند را به سمت اویلا جذب کند و این شعار نیز برآمده از همین نوع تحقیقات در مورد محصول و بازار است.

بیلبورد کمپین اویلا

بیلبورد کمپین محیطی اویلا

در جایی از مقاله رضا اسلام‌پناه، طراح باسابقه اسلوگان، درباره کمپین اویلا می‌گوید: «بیشتر آنهایی که از تفاوت حرف می‌زنند، حرفی از مزیت یا ویژگی خاصی نمی‌زنند و انتظار دارند تنها چون خودشان می‌گویند متفاوتیم، مخاطب نیز بپذیرد. به نظر تنها می‌خواهند شانس‌شان را امتحان کنند. اما آگهی اویلا به نکته‌ای متفاوت‌تر از مابقی رقبا یعنی صید متفاوت اشاره کرده است. مدت‌ها بود این رویه را در آگهی‌های کشور ندیده بودم، بعضی وقت‌ها شک می‌کنم که آیا واقعاً اینجا کسی به‌فکر رقابت و ایجاد مزیت رقابتی هست؟ اکثر آگهی‌ها و برندها یا از مزایایی صحبت می‌کنند که بدیهی است، مانند: «بانک امن، ساعت دقیق و …» یا از مزایای بی‌اهمیت و پیش پا افتاده‌ای سخن می‌گویند مثل «گوشی موبایلی که به‌راحتی در جیب جا می‌شود»، آن هم در عصر گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های پیشرفته و بی‌شمار. با خواندن گفت‌وگوی آقای هاتفی با «فرصت امروز» متوجه شدم که دوستان در تیم خلاق این شرکت در مدت زمان اندک با چه اصرار و ممارستی راهکار خلاق خوبی یافتند اما حیف؛ کمپینی که قرار بوده ۳۶۰ درجه، با نظرکارفرما عقیم مانده است. به قول هنری فورد: کسی که تبلیغاتش را متوقف می‌کند تا در هزینه صرفه‌جویی کند، مانند کسی است که ساعتش را متوقف می‌کند تا در زمان صرفه‌جویی کند.»

امید روستا، مشاور بازاریابی و تبلیغات نیز دربارۀ کمپین اویلا گفته است: «در دوره‌ای که نحوۀ نگهداری مرغ‌ها برای تولید تخم‌مرغ برای مشتریان مهم شده، بدیهی است «تفاوت در صید» یک گام به جلو در تغییر ادعاهای کلی و بدیهی شرکت‌های ایرانی ‌است؛ شرکت‌هایی که یخ نزدن ضد یخ‌شان مهم‌ترین مزیت رقابتی محصول‌شان است. درنتیجه این کمپین ادعای هوشمندانه و جدیدی مطرح کرده است. معمولاً در تبلیغات محصولات (fmcg) داخلی کمتر به مزیت رقابتی در مراحل تولید اشاره می‌شود و عموماً تمرکز روی محصول نهایی است. حال بعد از مدت‌ها یک محصول تکلیف خود را با مشتری مشخص کرده و به آنها گفته: «اویلا بخر چون کیفیت مراحل صید، محصول با کیفیت‌تری در اختیار شما قرار داده است».

[divider]
ادامۀ این مقالۀ مفصل و نظرات و راهکارهای متخصصان در مورد ایده و اجرای این کمپین را در وبسایت روزنامۀ فرصت امروز مطالعه کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)