پادکست – ۱8 مرداد ۱۳۹۶

پادکست – ۲۵ مرداد ۱۳۹۶

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه، ابتدا از جذاب‌ترین و بهترین شعارهای برند می‌گوییم؛ سپس با شما درباره رنگ برند صحبت می‌کنیم و در انتها به سراغ تبلیغات نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌ها می‌رویم.

۱)بخش اول

جذاب‌ترین و بهترین شعارهای برند

شاید اولین مواجهه هر فرد با یک برند یا کسب و کار مشخصی، شعار آن باشد. شعار موفق، آن شعاری است که با روح برند هماهنگ باشد، در ذهن‌ها بماند و و ساده و سرراست و کوتاه باشد. در سایت «چطور» می‌خوانیم که برندهای مشهور دنیا شعارهای خاصی دارند که بعضی از آنها جذاب و به‌یادماندنی‌اند. در واقع این برندها توانسته‌‌اند این کار سخت یعنی انتخاب شعار برند خوب را به درستی انجام دهند.

شعارهای برند به نوعی نشان‌دهنده ماموریت یک برند هم هستند و همراه با لوگو، از نشانه‌های مهم یک کسب و کار به حساب می‌آیند. به قولی، لوگو معرف تصویری یک برند است و شعار، معرف کلامی آن. و اما یک شعار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ ما به چهار نکته اشاره می‌کنیم. به یاد ماندنی باشد، مزایای کلیدی محصول و برند را در بر گیرد، برند را متمایز کند و احساس مثبتی درباره برند منتقل کند. بر همین اساس تعدادی از برندهای مشهور جهانی، شعارهایی دارند که با نمونه‌های مشابه خود تفاوت اساسی دارند. تعدادی از آنها را با هم مرور می‌کنیم.

نایک تولیدکننده پوشاک و لوازم ورزشی برای شعار خود، جمله «فقط انجامش بده» را انتخاب کرده. یعنی اگر می‌خواهید ورزش کنید، کافی ست آن را انجام دهید، به هر شکل و روشی که برای‌تان مقدور است.

کمپین تبلیغاتی مک دونالد با شعار «من عاشقشم!» از سال ۲۰۰۳ پا گرفت و هنوز هم با قدرت ادامه دارد. این شعار، مثال و نمونه‌ی خوبی از شعارهایی ست که متناسب با مخاطبان هدف یک برند طراحی شده. غذاهای مک دونالد ممکن است سالم‌ترین انتخاب نباشند اما سالم بودن ویژگی‌ای نیست که مک دونالد قول آن را داده باشد. غذای مک‌ دونالد هر چه که باشد قطعا لذیذ است و شما عاشق طعم و مزه‌ی آن خواهید شد.

«ما چیزهای خوبی وارد زندگی می‌کنیم.» جنرال الکتریک در سال ۱۹۷۹ از این شعار برای اولین بار استفاده کرد. گرچه این شعار به خوبی شناخته شده بود، شعار جدید یعنی «تخیل در کار» جایگزین شعار قبلی شد. مدیر هویت سازمانی جنرال الکتریک می‌گوید: شعار جدید یعنی «تخیل در کار» به فرهنگ و هدف شرکت تبدیل شد. تخیل، الهام‌بخش بشر در نوآوری است، کاری که شرکت برای پیشرفت خود انجام می‌دهد.

شعار «متفاوت بیندیش» برای اولین بار در یکی از تبلیغات تلویزیونی اپل به نمایش درآمد. خیلی زود این شعار در تمام انواع تبلیغات این شرکت به کار رفت با اینکه در آن زمان، این شرکت هیچ محصول جدید قابل توجهی ارائه نکرده بود. به سرعت مردم فهمیدند که کامپیوترهای ساخت شرکت اپل، مانند کامپیوترهای قدیمی نیستند و کاربران این کامپیوترها پس از استفاده از آنها، خلاقیت و کیفیت را تجربه کردند.

به نقل از فوربس (Forbes)، ظرف یک سال بعد از انتشار این تبلیغات، ارزش سهام شرکت اپل سه برابر شد. گرچه این شعار امروزه تغییر کرده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما هنوز هم کاربران اپل خود را در میان افرادی می‌بینند که متفاوت می‌اندیشند.

ما هم در آژانس تبلیغاتی بادکوبه تا به حال برای بسیاری از برندهای ایرانی اقدام به ایده‌پردازی و تعریف شعار کرده‌ایم. از میان آن‌ها می‌توانیم به شعار «با شما برای جبران» برای بیمه دی و شعار تبلیغاتی «گلدیران ضمانت خرید شماست» برای ال‌جی اشاره کنیم.

۱)بخش دوم

رنگ برند

حالا که درباره شعار برند حرف زدیم، بیایید کمی درباره رنگ برند هم صحبت کنیم. انتخابی که می‌تواند تاثیری همیشگی بر موفقیت یا عدم موفقیت کاری شما داشته باشد. چرا که رنگ برند می‌تواند تاثیر به سزایی بر مخاطب داشته باشد.

انتخاب رنگ اصلی و رنگ‌های جانبی برند، یک فرآیند مهم، سخت و چالشی است. در این مسیر بهتر است به سمت و سوی انتخاب رنگ‌های کمتری بروید تا بیشترین اثربخشی را برای شما به همراه داشته باشد. یکی از روش‌های انتخاب رنگ برند، استفاده از خدمات مشاوره برندینگ است. راه دیگر، استفاده از سایت‌هایی است که برای انتخاب رنگ به شما کمک می‌کنند. مانند سایت  colourlovers. به تناسب رنگ‌ها دقت کنید و رنگ‌های جانبی را به گونه‌ای انتخاب کنید که از قدرت رنگ اصلی برند نکاهد.

علاوه بر اینها، بهتر است قدرت تاثیر و توانایی رنگ‌های اصلی و مهم را بدانید.

آبی: آبی رنگی سرد است به معنای تعهد، قابل اعتماد، از لحاظ مالی مسئول و اطمینان بخش.

سبز: به طور کلی سبز رنگ سلامت، طراوت و آرامش است.

زرد: رنگ زرد مرتبط با خوش‌بینی، مثبت اندیشی، نور و گرماست و بیانگر انگیزه و محرک تفکر خلاق و انرژی. چشم، رنگ زرد را قبل از هر رنگ روشن دیگری می‌بیند.

بنفش: بنفش رنگ خلاقیت است. بنفش کم‌رنگ تداعی نوستالژی و احساسات است.

صورتی: رنگ صورتی با احساسات، انرژی، جوانی و شور و هیجان ارتباط مستقیمی دارد.

نارنجی: نارنجی تداعی‌کننده سرزندگی، سرگرمی و نشاط است.

قهوه‌ای: این رنگ خاکی بیانگر سادگی، دوام و ثبات است. قهوه‌ای خاکی یک انتخاب منطقی برای برخی از شرکت‌های حمل و نقل و شرکت های صنعتی است.

مشکی: رنگ جدی، برجسته، قدرتمند و کلاسیک است. سیاه برای فروش مصولات گران‌قیمت عالی به نظر می‌رسد.

سفید: رنگ سفید بیانگر سادگی، پاکیزگی و خلوص است. از دیدگاه چشم، سفید به عنوان رنگی درخشان است که پس از نگاه کردن به آن، چشم بلافاصله به دنبال یک علامت است. رنگ سفید اغلب همرا با نوزاد و محصولات مرتبط با سلامت نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱)بخش سوم

تبلیغات نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌ها

بعضی محصولات به خاطر ماهیتی که دارند، در بعضی از فصول سال، موقعیت بهتری برای تبلیغات دارند. مثلا نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌ها. که بازار تبلیغات مربوط به آنها در فصل تابستان گرم‌تر از هر وقت دیگری ست. به همین خاطر این روزها اگر در سطح شهر، سر بچرخانید، بر روی بسیاری از بیلبوردهای شهری، تبلیغ یکی از برندهای آب‌میوه را می‌بینید. یا هر وقت که تلویزیون را روشن کنید و نوبت برسد به پخش پیام‌های بازرگانی، به طور حتم، یکی از آگهی‌ها مربوط به آب‌میوه‌ای خنک و خوش‌طعم است.

چندی پیش پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گزارشی درباره بودجه این نوع از تبلیغات تهیه کرده بود. در این گزارش آمده بود که در سال ۲۰۱۳ شرکت‌های کوکاکولا و پپسی‌ ۷۵ درصد از بودجه جهانی تبلیغاتی خود را صرف تبلیغات نوشیدنی‌های سودای معمولی کرده‌اند. طبق تحقیقات مؤسسه «راد سنتر» در سال ۲۰۱۳، سه شرکت پپسی‌، کوکا‌کولا و داکتر پِپر ۷۰ درصد هزینه‌های جهانی تبلیغاتی خود را یعنی در مجموع ۶۰۹ میلیون دلار را به تبلیغات نوشیدنی‌های قندی و شکردار اختصاص داده بودند. ردبول در رده‌ بعدی قرار دارد که ۱۷ درصد این رقم را از آن خود کرده و نزدیک به ۸۰ میلیون دلار صرف تبلیغات خود کرده بود.

اینطور به نظر می‌رسد که بازار آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار نسبت به دیگر محصولات مشابه گرم‌تر است. به طور کلی ۳۱ درصد از هزینه‌های تبلیغاتی صنعت نوشیدنی در سال ۲۰۱۳  صرف ترویج نوشابه‌های گازدار شده و ۱۸ درصد هم هزینه تبلیغ نوشیدنی‌‎های انرژی زا شده است.

آژانس تبلیغاتی بادکوبه هم در این تابستان گرم و دلپذیر با چند آگهی متعدد از دو برند متفاوت در بازار تبلیغات ایران حضور دارد. تبلیغات برند ساندیس و تک‌دانه. که به صورت آگهی تلویزیونی تولید شده‌اند. آگهی‌های ساندیس را حتما تا به حال از تلویزیون دیده‌اید و به زودی پخش آگهی‌های مربوط به تک‌دانه نیز آغاز خواهد شد.

آنچه شنیدید قسمت دیگری از پادکست بادکوبه بود. هفته‌های آینده هم همراه ما باشید.

همچنین شما می‌توانید صفحه ما در تلگرام و اینستاگرام را با آی‌دی @Badkoobeh دنبال کنید تا در جریان آخرین اخبار و تولیدات داخلی و بین‌المللی تبلیغات قرار بگیرید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)