پادکست – 10 آبان ۱۳۹۶

پادکست – ۱۰ آبان ۱۳۹۶

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه، بعد از اینکه به تداکس تهران پرداختیم، به سراغ نشانه‌های غیرکلامی در تبلیغات بصری می‌رویم و در انتها درباره اینترنت همراه با شما صحبت می‌کنیم.

تداکس تهران

اخیرا و در یکی از قسمت‌های پادکست درباره تد با شما صحبت کردیم و توضیح دادیم که تد یک سازمان غیرانتفاعی است که به «گسترش ایده‌های ارزشمند» اختصاص داده شده است. تد که در سال ۱۹۸۴ کار خود را به عنوان یک کنفرانس در کالیفرنیا آغاز کرد، هم‌اکنون در قالب‌های متنوعی از ایده‌های ارزشمند حمایت می‌کند. در یک کنفرانس تد، از رهبران اندیشه و عمل جهان خواسته می‌شود تا بهترین سخنرانی زندگی‌شان را در کمتر از ۱۸ دقیقه انجام دهند. از سخنرانان تد می‌توان به راجر ایبرت، شیرل سندبرگ، بیل گیتس، الیزابت گیلبرت، بنویت مندلبرایت، فیلیپ ستارک، انگوزی اکانجو ایویلا، براین گرین و ایزابل الند اشاره کرد.

امروز برای شما کمی بیشتر درباره تداکس تهران صحبت می‌کنیم. ولی قبل از آن کمی درباره تداکس بگوییم.

هدف تداکس هم گسترش ایده‌های ارزشمند است. تداکس شامل رویدادهایی بومی و خودساخته می‌شود که توسط TED ساخته می‌شوند. در این رویدادها افراد را گرد هم می‌آورند تا بتوانند شرکت در رویدادی شبیه به کنفرانس‌های تد را تجربه کنند. تداکس تهران هم یکی از همین رویدادهاست. رویدادی مستقل که در آن سخنرانی‌های زنده به همراه پخش ویدیوهای تد ارائه می‌شود. آنچه تد در اختیار برنامه‌های تداکس می‌گذارد، مجموعه راهنمای برگزاری این گونه از رویدادهاست اما هر رویداد تداکس، از جمله رویداد تداکس تهران، توسط گروه خودش و بر اساس قوانین و قوائد مشخص برگزار می‌شود.

بدین ترتیب تداکس‌تهران مجموعه‌ای بومی، از رویدادها و کنفرانس‌هاست که به صورت مستقل از تد و دیگر تداکس‌ها، توسط تیم تداکس‌تهران برگزار می‌شود. این رویدادها که تحت لیسانس سازمان تد (TED) و با احترام به ارزش‌های فرهنگی ایران اسلامی و در چارچوب قوانین کشور برگزار می‌شوند، مردم تهران (و ایران) را برای شرکت در رویدادی شبیه به کنفرانس‌های تد گرد یکدیگر می‌اورند. در این قالب، نوآوران و پیشوایان اندیشه و عمل در حوزه‌های گوناگون گردهم فراخوانده شده تا ایده‌ها و ماجراهای خود را در قلب تهران به اشتراک بگذارند. همسو با مأموریت تد برای «گسترش ایده‌های ارزشمند»، تداکس‌تهران می‌کوشد تا «ایده‌هایی برای ساختن جهانی بهتر» را ارائه دهد. در ایران، مانند بقیه نقاط جهان، هر رویداد تداکس توسط تیم داوطلبین متفاوتی برگزار می‌گردد. همچنین این رویدادها از نظر اندازه و ظرفیت و قالب متفاوت هستند. تداکس‌هایی مانند تداکس استاندارد، تداکس دانشگاهی، تداکس جوانان، تداکس‌سالن، تداکس کتابخانه‌ای و تداکس‌هایی برای شهرهای بزرگ از آن جمله‌اند. تداکس‌تهران در سال‌های گذشته با ایده‌های صبح بخیر تهران، پارادیوم نو، بر لبه شکوفایی و تهران در مسیر برگزار شده است و افرادی مانند کریستف رضاعی، لیلی گلستان، لیلا عراقیان، محمدعلی اینانلو، سهراب پوناظری و بهرام عظیمی در آن شرکت داشته‌اند.

تداکس تهران امسال نیز در اوایل زمستان برگزار می‌شود.

نشانه‌های غیرکلامی در تبلیغات بصری

توجه به نکات ساده اما مهم بصری زیر می‌تواند تبلیغ معمولی شما را تبدیل به تبلیغی بسیار اثرگذار و دیدنی کند. چه تبلیغ شما محیطی باشد چه روزنامه‌ای و دیجیتال یا انواع دیگر آن.

۱. تعیین نقطه‌ی دید

تبلیغات باید توجه مخاطب را بر روی عنوان مورد انتظار شما مانند محصول یا عبارت «کلیک کنید»، متمرکز کند. یک ترفند غیرکلامی مؤثر برای جلب نظر مخاطب این است که در آگهی، شخصی به هدف موردنظر اشاره یا نگاه کند. انسان به‌طور طبیعی جلب چیزی می‌شود که دیگران به آن نگاه می‌کنند.

۲. چهره‌های شاد

عملکردی عصبی در انسان وجود دارد که ما را به الگوبرداری و تقلید از شخصی که نگاهش می‌کنیم، تشویق می‌کند. این امر که «فرضیه‌ی بازخورد چهره» نام دارد، نشانه‌ی همدردی است. با تقلید حالت چهره‌ی دیگران سعی می‌کنیم احساس آنها را درک کنیم. با دیدن چهره‌ای گیج و سردرگم در آگهی، همان حالت را الگوبرداری و درنتیجه احساس گیجی و سردرگمی می‌کنیم. وقتی محصول‌تان مشکلی را حل یا زحمتی را کم می‌کند، حس خوب پایانیِ حاصل استفاده از آن و نه گیجی و نگرانی نقطه‌ی آغاز را، به نمایش بگذارید.

۳. بچه‌ها

انسان عاشق تماشای بچه‌هاست. اگر استفاده از بچه‌ها در تبلیغ‌تان ممکن و منطقی است، از آن بهره بگیرید.

بچه‌ها قسمت‌های مختلفی از مغز را، به‌ویژه در زنان تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. بچه‌ها دردم حس گرمی، توجه و مهربانی را به ما منتقل می‌کنند. این احساسات ما را به خرید‌کردن ترغیب می‌کنند.

۴. مردمک‌های گشاد

درهنگام ترس، مردمک‌های چشمان گشاد می‌شوند تا بتوانیم دامنه‌ی وسیع‌تری را ببینیم؛ این موضوع بر واکنش‌های ما در موقعیت‌های خطرناک و آسیب‌زا تأثیر مثبت دارد. اگر بهتر و بیشتر ببینیم، احتمال اینکه بحران را بدون آسیب پشت‌سر بگذاریم، بیشتر می‌شود. جالب است که مردمک‌های ما همچنین با دیدن چیزهای مورد‌علاقه‌مان، گشاد می‌شوند؛ انگار که سرذوق می‌آیند! اگر به‌دنبال جذابیت و تأثیرگذاری بیشتر محصول و تبلیغ‌تان هستید، مردمک چشم‌ها را با نرم‌افرازهای مختلف بزرگ کنید. اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید در بیشتر آگهی‌های بازرگانی چنین کاری انجام شده است.

۵. روانشناسی رنگ‌ها

پژوهش‌ها نشان داده‌اند رنگ‌ها به‌شدت براحساسات و دریافت‌های ما اثرگذارند. بنابراین سعی کنید بر روان‌شناسی رنگ‌ها تسلط پیدا کنید.

نسل جدید اینترنت همراه

سرویس اینترنت ثابت از اوایل دهه ۸۰ در اختیار عموم قرار گرفت اما با پیشرفت تکنولوژی و نیاز کاربران، اینترنت در ایران به صورت همراه نیز عرضه شد و پای اینترنت پرسرعت به بازار باز شد.

شکست انحصار خدمات نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه دست کاربران اینترنت را برای انتخاب سرویس‌دهنده‌ی خود باز کرد و استفاده از اینترنت همراه را رواج داد. امری که دسترسی راحت و قیمت پایین دیتای موبایل نیز آن را تشدید کرد.

همین روند باعث شد که ارائه‌دهندگان اینترنت پرسرعت رقابت سختی در برابر اپراتورهای تلفن همراه داشته باشند. تا جایی که در چند روز گذشته شاهد ادغام این شرکت‌ها بوده‌ایم و دیدیم که آسیاتک هم بعد از پارس‌آنلاین در های وب ادغام شد. شرکت‌های بزرگی که در زمانی نه چندان دور سهم بزرگی از بازار را در قبضه‌ی خود داشتند.

در میان اپراتورهای تلفن همراه، همراه اول به عنوان اولین اپراتور ارائه‌دهنده نسل چهار و نیم اینترنت همراه کشور، با راه‌اندازی ۱۱ هزار سایت شبکه نسل چهار و نیم در سراسر کشور در تلاش است که خدمات عالی و موثری به مخاطبان خود بدهد. نوترینو، سرویس اینترنت نسل سوم (۳G)، نسل چهارم (۴G) و نسل چهار ونیم (۴.۵G) همراه اول است که مزایای بیشماری نسبت به اینترنت نسل پیشین خود دارد و مبتنی بر سرویس انتقال دیتا است و امکان استفاده از اینترنت با سرعت بالا و ارتباطات چندرسانه‌ای را فراهم می‌سازد.

شما حتما تبلیغات این سرویس همراه اول را دیده‌اید. تبلیغات محیطی، روزنامه‌ای و دیجیتالی که در آژانس تبلیغاتی بادکوبه ایده‌پردازی و اجرا شده‌اند و انتقال‌دهنده حس سرعت و رضایت هستند و بیش از همه مخاطبان جوان را نشانه رفته است.

شما می‌توانید این پادکست را در سایت شنوتو بشنوید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)