پادکست شماره 124

پادکست شماره ۱۲۴

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، شماره ۱۲۴ از مجموعه‌ پادکست‌های راهبردهای ارتباطی خلاق بادکوبه است.. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

چگونه می توانیم به یک دستیار مجازی تبدیل شویم؟ شما چیزی درباره این موضوع می‌دانید. امروز و در این قسمت از پادکست بادکوبه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم. ما برای گردآوری این قسمت از پادکست به سراغ مَگُ بُن رفته‌ایم.

شاید شما از آن دسته کسانی باشید که علاقه‌ای به کار‌های شرکتی در خارج از خانه نداشته ‌باشید و به دنبال یک شغل انعطاف‌پذیر در خانه‌اید. شغل‌های خانگی به شما امکان می‌دهد وقت بیشتری با خانواده خود بگذرانید و تحت فشار روانی کم‌تری باشید. یا شاید بخواهید به‌غیر از  شغل اصلی خود، از طریق یک شغل جدید، مقداری درآمد اضافی در زمان باقی‌مانده روز داشته باشید. در این‌صورت بهتر است یاد بگیرید که چگونه به یک دستیار مجازی تبدیل شوید. یا همان‌طور که معروف است برای برخی مشاغل دورکاری کنید.

دستیار مجازی چه کاری انجام می‌دهد؟

یک دستیار مجازی اغلب برای کسب‌و‌کار‌های تجاری یا کارآفرینان کار می‌کند و وظایف مختلفی را انجام می‌دهد. از پشتیبانی مشتری گرفته تا کارهای اداری و مدیریت رسانه‌های اجتماعی. دستیاران مجازی از راه دور کار می‌کنند بنابراین می توانند کار را در محیط خانه خود و در نهایت آرامش و آسایش انجام دهند.

به جز موارد بالا، برخی از کارهایی که دستیاران مجازی مرتباً انجام می دهند، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خدمات به مشتری شامل پاسخ به سوالات یا پیام‌ها، پردازش سفارشات یا بازگشت محصول و برقراری ارتباط در مورد محصولات و غیره.
  • وارد کردن داده‌ها، مدیریت مطالب و ترتیب دادن رزرو و غیره.
  • تولید محتوا برای کانال‌ها یا وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی متعلق به سازمان‌ها، تعدیل نظرات، بروزرسانی پروفایل‌ها و غیره.
  • ارسال خبرنامه‌ها، طراحی قالب‌های ایمیل و پاسخ به ایمیل‌ها، به‌روزرسانی لیست های ایمیل و غیره.

در اینجا به چند مورد از مهمترین کارهای دستیاران مجازی اشاره می‌کنیم و درخصوص‌ آن‌ها توضیح می‌دهیم:

تولید محتوا

نوشتن مطالب در سالهای اخیر خود را به صدر نردبان بازاریابی دیجیتال سوق داده است.

حتما دلیلی وجود دارد که شرکت‌های بزرگ اغلب مطالب و پست‌های مختلفی را در وبلاگ خود منتشر می‌کنند. این مطالب به تقویت بهینه‌سازی موتور جستجو و هدایت ترافیک به وب سایت آن‌ها کمک می‌کند.

مشکل این است که ایجاد محتوا کار آسانی نیست. علاوه بر نوشتن، باید یک دسته از کارهای خاص مانند تحقیق، ایجاد مطالب جدید و جالب، ویرایش تصاویر و بارگذاری مقالات در وبلاگ انجام شود.

اگر وبلاگی دارید که به طور منظم پست‌های جدید در آن ارسال می‌کنید، داشتن شخصی که بر این فرآیند نظارت داشته باشد می‌تواند یک تصمیم عالی برای بازاریابی دیجیتال باشد. به عنوان مثال تعداد زیادی از کارگزاران برای دستیابی به فعالیت‌های بازاریابی در املاک یا بازاریابی در کسب‌کار‌های کوچک خود از دستیاران مجازی استفاده می کنند. این دستیاران به کارهایی از جمله ایجاد محتوا، سازماندهی و دسته‌بندی خانه‌های ویلایی و آپارتمانی، معرفی موارد فروشی و تولیدات در وبلاگ‌های اختصاصی و غیره می‌پردازند.

مدیریت رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی مانند وبسایت‌ها، سلاح بسیار مهمی در برنامه بازاریابی شما هستند. زیرا مسیر ارتباطی بسیاری از مشتریان بالقوه شماست که قصد دارند از طریق آن با شما ارتباط برقرار کنند. از طرفی بیشتر شرکت‌ها از مشتریان خود فاصله دارند و از هم جدا هستند اما حضور آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند این امر را تغییر دهد.

اگر شما فرصت رسیدگی به حساب‌ها، به‌روزرسانی و معرفی محصولات جدید در رسانه‌های اجتماعی را ندارید، چرا آن را به یک دستیار مجازی واگذار نمی‌کنید؟ در این‌صورت باید از شخصی کمک بگیرید که در مدیریت رسانه‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ تجربه کافی داشته باشد تا بتواند دائما اطلاعات درست و به‌روز را در اختیار مشتریان شما قرار دهد. به همین دلیل بسیاری از مشاغل برای انجام وظایف رسانه‌های اجتماعی در سطح کلان به متخصصان مجازی روی می‌آورند.

ارائه‌ی خدمات به مشتری

ارائه‌ی خدمات مشتری یکی از اولین زمینه‌هایی بود که دستیار‌های مجازی آن را به صورت گسترده در اختیار داشتند. اما چرا؟

فرض کنید شرکت شما یک فروشگاه اینترنتی دارد و مشتریان شما به صورت حضوری با شما تعامل ندارند، بنابراین شما نیازی به مدیر اجرایی برای ارائه خدمات به مشتری‌های داخلی ندارید. همچنین از آنجا که بیشتر تعاملات مربوط به ارائه خدمات به مشتریان، تا حد زیادی مربوط به سوالات و نگرانی‌های مشتریان است، می‌توان به راحتی از طریق یک کتابچه راهنما به این سوال‌ها پاسخ داد و نیازی به تخصص بالا در اینجا نیست.

دستیار‌های مجازی شما فقط باید زمان مناسبی را برای معرفی و دادن اطلاعات درباره آنچه در سایت ارائه می‌دهید اختصاص دهند و ضمنا به هر گونه سؤالی درباره آن‌ها پاسخ دهند.

تحقیق

تحقیقات بخش اصلی استراتژی رشد هر شرکت است. با این حال، اکثر صاحبان مشاغل نمی‌توانند ساعاتی را صرف تحقیق کنند چرا که درگیر کار‌های مهم‌تری ازجمله مدیریت و اداره تجارت خود و رسیدگی به اعضای زیرمجموعه هستند.

به‌هنگام تحقیق، شما به یک فرد متخصص نیاز دارید که زبان اصلی منابع اطلاعاتی و پردازش داده‌ها را بلد باشد.

این افراد حداقل باید بتوانند:

  • محصولات و خدمات رقبا را پیگیری کنند.
  • روند مصرف‌کننده را تحلیل کنند.
  • و قالب‌های مناسب را برای انتشار مطبوعات پیدا کنند

این‌ مراحل ثابت می‌کند که تحقیقات کار پیچیده‌ای است!

به همین دلیل اختصاص دادن آن به شخصی در تیم شما که در حال حاضر وظایف دیگری نیز داشته باشد ایده‌ خوبی نیست. بنابراین شرکت‌های کوچک و حتی شرکت‌های بزرگ برای تحقیق به دستیار‌های مجازی روی می‌آورند.

از آنجا که آنها وظایف دیگری ندارند، می‌توانند صرفاً در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها متمرکز شوند تا به شرکت شما کمک کنند.

البته وظایف یک دستیار مجازی با توجه به نیازهای شغلی و آنچه شما می‌توانید به آن پیشنهاد دهید تعیین می‌شود. اگر بتوانید یکی از شاخه‌های شغلی که در بالا به آن‌ها اشاره شده‌است را انتخاب کنید و بر مهارت‌های تخصصی خود در آن زمینه اضافه کنید،  به‌راحتی می‌توانید در خانه کار کنید

چگونه و از کجا می توانیم شغل دستیار مجازی را پیدا کنیم؟

در گام اول، بهتر است در یادگیری برنامه‌نویسی، مستندسازی و تولید محتوا تاکید داشته باشید ‌و‌ آن‌ها را جدی بگیرید. زیرا امروزه مراکز بسیاری به دستیار‌های مجازی برای مارکتینگ و گسترش کار خود نیاز دارند.

مانند اکثر مشاغل، روابط زنجیره‌ای در این کار نیز مهم است. شما در ابتدای کار، برای ارائه خدمات خود می‌توانید با مراجعه مستقیم به مشاغل کوچک شروع کنید. در حال حاضر سایت‌های شغل‌یابی هم هستند که چنین شغل‌هایی را به علاقه‌مندان آن معرفی می‌کنند یا با جستجو در اینترنت آگهی‌های استخدام مربوط به چنین کارهایی را جستجو کنید.

همچنین می‌توانید حضور آنلاین خود را از طریق یک وب‌سایت ساده یا رسانه‌‌های اجتماعی حرفه‌ای اعلام کنید. در نهایت با ارائه اولین کار‌های خود می‌توانید نظر تعداد زیادی از کارفرما‌یان را به خود جلب کنید و به‌تدریج در کار خود رشد کنید.

چقدر می‌توانیم در زمینه دستیار مجازی درآمد داشته باشم؟

یک دستیار مجازی اگر مرتب و با حجم کاری متوسط فعالیت کند می‌تواند انتظار داشته باشد که ماهانه بیشتر از حقوق وزارت کاری و بطور میانگین سالانه بیش ‌از ۳۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد. بسیاری از این مشاغل به‌صورت ساعتی یا پروژه‌ای پرداخت می‌شوند. همچنین ممکن است برخی از شرکت‌ها ماهانه یا هفتگی هزینه خدمات خود را پرداخت کنند.

البته هرچه تجربه بیشتری را به عنوان دستیار مجازی بدست آورید، می‌توانید براساس آن نرخ‌های درآمد خود را بیشتر کنید. همچنین اگر مهارت‌های فوق تخصصی را در این کار به دست آورده‌ و انجام دهید، حقوق پایان کار شما باید به نسبت با نرخ بالاتری پاسخ داده شود.

 

می‌توانید این پادکست را از اینجا بشنوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)