پادکست بادکوبه شماره 106

پادکست بادکوبه شماره ۱۰۶

استراتژی کم‌هزینه‌ی بازاریابی برای استارت‌آپ‌ها

 

در مرحله‌ی آغاز طراحی و ایجاد یک استارت آپ چالش‌های زیادی وجود دارد ولی مهم‌ترین چالش، مسئله‌ی هزینه‌ی صرف شده برای آن است. به همین دلیل اکثر کارآفرین‌ها از هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی چشم‌پوشی می‌کنند در حالی که نادیده گرفتن کامل تبلیغات و بازاریابی باعث کاهش فروش و درآمد خواهد شد پس به دنبال روش‌هایی هستند که برای عملی کردن تبلیغات و بازاریابی هزینه‌های کمتری به همراه داشته باشند که به آن بازاریابی موثر با هزینه‌ی اندک گفته می‌شود.

در ادامه به معرفی استراتژی‌های کم هزینه بازاریابی برای استارت آپ‌ها می‌پردازیم.

۱-ارجاعات

یکی از استراتژی‌های کم‌هزینه بازاریابی برای استارت آپ‌ها توجه به ارجاعات است. به جای اینکه برای بازاریابی هزینه زیادی بکنید؛ سیستمی‌ را ایجاد کنید که خود مشتریان، بازاریابان شما باشند. این را در نظر بگیرید که افراد ۴ برابر بیشتر به خرید یک محصول اشتیاق نشان می‌دهند اگر آن محصول توسط دوستانشان به آن‌ها معرفی شود. از طرفی ایجاد یک برنامه ارجاع، هزینه‌ی زیادی ندارد و بسته به اینکه چگونه آن را ساختید، ممکن است کاملا رایگان باشد. به طور مثال می‌توانید در ازای معرفی محصولتان به دیگران توسط مشتریان فعلی به آن‌ها برای خرید، تخفیف یا پاداش دهید. این کار می‌تواند باعث گسترده شدن ارجاعات شود.

۲-مطبوعات و ویژگی‌های اخبار

مردم به طور منظم اخبار را دنبال می‌کنند و اگر شما چیزی برای مخابره دارید، اکثر رسانه‌های خبری با رضایت آن را برای شما گزارش می‌دهند. انتشار اخبار در مطبوعات راهی مناسب برای معرفی نام تجاری شما در نشریات مهم است.

۳-بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از استراتژی‌های کم هزینه بازاریابی برای استارت آپ‌ها است که انواع مختلفی دارد اما هیچ یک نیازی به سرمایه‌گذاری قابل توجهی ندارند. ساده‌ترین راه این است که وبلاگ خود را مدیریت کنید و مطالب جدید را چند بار در هفته به آن اضافه کنید تا برای خوانندگان شما یک نوع سرگرمی ‌و آگاه‌سازی منحصر به فرد ایجاد شود. اینفوگرافی‌ها ، فیلم‌ها و پادکست‌ها همه متعلق به رده بازاریابی محتوا هستند و توانایی این را دارند که به بهبود شهرت برند شما، افزایش ترافیک ورودی و تکمیل استراتژی‌های متعدد دیگری که بعدا انجام خواهید داد کمک کنند.

۴-سئو

سئو به عنوان یک استراتژی کم هزینه بازاریابی برای استارت آپ‌ها بسیار مقرون به صرفه و تاثیرگذار است. اگر وقت خود را برای نوشتن مقالات برای کمپین بازاریابی محتوا صرف می‌کنید ممکن است بخواهید در بهبود بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) نیز سرمایه‌گذاری کنید.

۵-بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیزی نیست که شما به طور معمول می‌توانید انجام دهید اما به صورت رایگان در دسترس است و این چیزی است که می‌توانید روی آن حساب کنید. با ایجاد پروفایل برای کسب و کار خود در شبکه‌هایی چون فیس بوک، توییتر و اینستاگرام شروع کنید؛ پروفایل خود را مرتب و آراسته کرده و شروع به پخش محتوای مورد علاقه خود در بازار هدف کنید. ویژگی‌های فردی را در نظر بگیرید و مطمئن شوید با افراد در ارتباط هستید. با این اقدام در یک لحظه می‌توانید هزاران نفر را به سمت سایت خود هدایت کنید.

۶-بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی نیز یک استراتژی کم‌هزینه بازاریابی دیگر برای استارت آپ‌ها در سراسر جهان است. اگر شما لیست خوبی در اختیار دارید و این لیست به صورت طبیعی جمع شده یا حتی خریداری شده با یک جریان ثابت اما غیر تهاجمی ارسال ایمیل‌های دسته جمعی، باید قادر به دیدن بازده قابل توجهی از این روش باشید.

۷-تبلیغات کلیکی

اگر به دنبال افزایش ترافیک زیاد در مدت کم هستید تبلیغات کلیکی می‌تواند هزینه‌بر باشد اما با این حال سیستم‌هایی وجود دارند که با بودجه اکثر استارت آپ‌ها هم‌خوانی دارند.

۸-برندسازی شخصی

نام تجاری شخصی بسیار شبیه به نام تجاری شرکت است. به جز اینکه شما به عنوان یک فرد این درخواست را انجام می‌دهید. شما خود و تخصص خود را در رسانه‌های اجتماعی یا یک وبلاگ خصوصی عرضه کرده و طرفداران و مخاطبان خاص خودتان را جذب می‌کنید. بخاطر اینکه افراد به اشخاص نسبت به شرکت‌ها بیشتر اعتماد دارند از این طریق می‌توانید صاحب یک خروجی جداگانه و قدرتمند و در عین حال رایگان برای رسیدن به اهداف خود شوید.

۹-انجمن‌ها و گروه‌ها

یک استراتژی کم‌هزینه بازاریابی برای استارت آپ‌ها استفاده از انجمن‌ها و گروه‌های آنلاین است. قدرت خیره‌کننده انجمن‌ها و گروه‌های اجتماعی را نادیده نگیرید. در این محافل می‌توانید با کسانی روبرو شوید که سوالی را می‌پرسند که جواب آن در دستان شماست یا ممکن است به دلیل درگیر شدن با فضای این انجمن‌ها فرصتی پیش آمده و از آن فرصت برای تبلیغ و ارتقای کسب و کارتان استفاده کنید.

این‌ها مجموعه‌ای از استراتژی‌های کم هزینه بازاریابی برای استارت آپ‌ها هستند. گرچه صرف هزینه‌های هنگفت شاید برای همه مقدور نباشد اما اجرایی کردن استراتژی‌های بازاریابی برای ارتقای یک استارت آپ امری حیاتی است. بنابراین می‌توان از روش‌های کم‌خرج‌تری که به معرفی آن پرداختیم استفاده کرد.

 

می‌توانید این پادکست را از اینجا بشنوید.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)