پادکست بادکوبه، شماره 103

پادکست بادکوبه، شماره ۱۰۳

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه، می‌خواهیم درباره‌ی ارزیابی مدل کسب و کار صحبت کنیم. ما برای تهیه این قسمت از سایت مدیر اینفو کمک گرفته‌ایم.

همان طور که برای اطمینان از سلامتتان نیاز دارید که به صورت منظم به پزشک مراجعه کنید، به همان میزان لازم است که مدل کسب و کار خود را به طور منظم تجزیه و تحلیل کنید تا مطمئن شوید که مدل‌ کسب و کارتان همچنان با نیروهای بازار هم‌راستا ست. ارزیابی مدل کسب و کار روشی مطمئن برای پیش بینی این است که کسب و کارتان در آینده تا چه اندازه خوب عمل خواهد کرد.

معیارهای ارزیابی مدل کسب و کار

  1. آیا هزینه‌های تعویض، مانع ریزش مشتریان شماست؟

زمان و انرژی که مشتریان شما صرف پیدا کردن جایگزینی برای محصول یا خدمتتان در بازار می‌کنند را هزینه تعویض می‌گویند. بیشتر شرکت‌ها تلاش می‌کنند هزینه‌های تعویض را بالا نگه دارند تا مشتریان به استفاده از محصولات و خدمات آنها ادامه دهند. اپل یکی از شرکت‌هایی ست که از این معیار برای رسیدن به موفقیت خیره‌کننده‌اش استفاده کرده است. زمانی که آیپاد عرضه شد نرم افزاری که به کاربر اجازه می‌داد موسیقی خود را با دستگاه پخش همگام سازد نیز به دستور استیو جابز طراحی و ارائه شده بود. این به این معنی بود که کاربر برای تعویض دستگاه پخش موسیقی خود نیازمند تلاش مضاعف بود، هزینه ای که برای اکثر مشتریان بسیار بالا است.

  1. مدل کسب و کار شما چه میزان مقیاس‌پذیر است؟

مقیاس‌پذیری یعنی مدل کسب و کار چه مقدار به شما اجازه می‌دهد که کسب و کار خود را گسترش دهید بدون اینکه اثر شدیدی بر اجزا اصلی آن داشته باشد. این معیار بیشتر برای کسب و کارهای آنلاین کاربرد دارد گرچه کسب و کارهایی که در دنیای واقعی فعالیت می‌کنند هم می‌توانند از آن استفاده کنند. فیس بوک یک مثال معتبر در این زمینه است. فیس بوک برای طراحی پروفایل برای میلیون‌ها کاربر فقط به چند هزار مهندس نیاز دارد.

  1. آیا مدل کسب و کار شما درآمد تکرارشونده تولید می‌کند؟

درآمد تکرارشونده درآمدی است که شرکت به طور منظم از طریق مشتریان تکراری خود کسب می‌کند بدون اینکه نیاز باشد تا برای وفادار نگه داشتن مشتریان پول اضافه‌ای خرج کند. شکل دیگر کسب درآمدهای تکرارشونده حمایت از محصولاتی است که مشتری ناچار است به طور منظم از آن‌ها استفاده کند مانند کارتریج‌هایی که برای پرینتر استفاده می‌شوند.

  1. آیا قبل از هزینه کردن، درآمد کسب می‌کنید؟

شرکت دل با موفقیت از این معیار استفاده می‌کند. در این شرکت ابتدا سفارش‌ها گرفته می‌شود و سپس کامپیوتر برای مشتری مونتاز می‌شود. به این ترتیب شرکت قبل از هر هزینه‌ای درآمد کسب می‌کند. این معیار کمک می‌کند که کسب و کار به سودآوری ادامه دهد.

  1. چه مقدار انجام کار را به دیگران می‌سپارید؟

این یک کیفیت منحصر به فرد ولی عالی در مدل کسب و کار است. مدل کسب و کاری که در هزینه‌های نیروی کار شما صرفه‌جویی کند و از دیگران (حتی گاهی مشتریان) بخواهد که محصول را سر هم و تولید کند. مشتریان IKEA وسایلی را که خریداری می‌کنند خودشان سر هم می‌کنند و بدین ترتیب IKEA می‌تواند به میزان زیادی در هزینه‌های نیروی انسانی و انبارداری خود صرفه‌جویی کند. نمونه‌ی مشابه دیگر فیس بوک است. فیس بوک برای محتوایی که فراهم می‌کند محبوب است در حالی که بیشتر این محتوا توسط کاربرانش تولید می‌شود.

  1. آیا مدل کسب و کار شما مصونیت از رقبا را درون خود جای داده است؟

اپل انحصار کاملی بر روی مدل کسب و کار خود دارد. این مدل به اپل کمک می‌کند تا فناوری‌های برندساز و رقابتی را عرضه کند که دیگران سازندگان را وا می‌دارد تا از محصول نهایی آنها تقلید کنند چرا که نمی‌توانند این میزان از خلاقیت را در شرکت خودشان داشته باشند.

  1. آیا مدل کسب و کار شما ساختارر هزینه‌ی تاثیرگذاری دارد؟

هوشمندانه خرج کردن، امروزه یک شعار عالی در محیط‌های سازمانی و همچنین جلسات تعیین استراتژی است. با این حال شرکت‌هایی هستند که با تدوین ساختار هزینه‌ای نوآورانه، معنی جدیدی برای هوشمندانه خرج کردن ارائه داده‌اند. بارتی ایرتل، یکی از تولید کنندگان پیشروی تلکام در هند، خیلی زود فهمید که تحمیل هزینه‌های آبشاری ناشی از زیرساخت‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی گران‌قیمت به بازار مشتریان هندی که نسبت به قیمت بسیار حساسند، استراترژی مناسبی نیست. بنابراین آنها از هر دو صرف‌نظر کردند و به جای آن یک ظرفیت شبکه که بر مبنای هزینه‌ی متغیر بود را از شرکت‌های مختلف به طور کامل خریداری کردند. بدین ترتیب توانستند سرویس‌های تلکام را با هزینه‌ی کمی‌برای مشتریان خود فراهم کنند.

  1. مدل کسب و کار شما چطور عمل می‌کند؟

طبیعی است که همه‌ی مدل‌های کسب و کار در تمامی‌زمینه‌های مطرح شده در بالا به خوبی عمل نکنند. مدل‌های کسب و کاری بوده‌اند که در این زمینه‌ها به شدت ضعیف عمل کرده‌اند ولی به موفقیت زیادی رسیده‌اند. با این حال ارزیابی مدل کسب و کارتان بر طبق روش‌هایی که در اینجا ارائه شد به کارآفرینان کمک می‌کند که مدل کسب و کار خود را به صورت جامعی ارزیابی کرده و نقاط ضعف خود را بیابند.

 

می‌توانید این پادکست را از اینجا بشنوید.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)