15 آوریل-روز جهانی فروش فوق‌العاده

ابزار جادوگری دنیای فروش

فروش فوق‌العاده یکی از موفق‌ترین ابزارهای بازاریابی و بازارسازی است و ترویج آن شاید جذاب‌ترین پروژه برای یک آژانس تبلیغاتی باشد. فروش فوق‌العاده از آنچنان اهمیتی برخوردار است که برای خود یک روز جهانی دارد. ۱۵ آوریل روز جهانی فروش فوق‌العاده است.

شما هم حتما دقت کرده‌اید که خیلی از افراد به خرید کردن علاقه فراوانی دارند. خرید کردن برای آن‌ها نوعی تفریح است و حتی گاهی یک نوع درمان به حساب می‌آید. به‌طوری که «خریدتراپی» توانسته در زندگی امروزه برای خود جای مشخصی دست و پا کند. خرید و فروش تاریخی قدیمی به عمر زندگی اجتماعی انسان‌ها دارد و همین نیاز و علاقه بشری است که یکی از پایه‌های رشد تجارت و دنیای کسب و کار در طول سال‌های متمادی را پایه‌ریزی کرده است.

 1

برای اهالی دنیای کسب و کار، از مدیران شرکت‌های بزرگ و چندشعبه‌ای گرفته تا مغازه‌دار کوچکی در یکی از خیابان‌های فرعی محله‌ای در مرکز شهری کوچک، شاخص حیاتی و مهم و اولویت‌دار، بالا رفتن میزان فروش است. همین نیاز و اولویت است که طرق مختلف فروش را باب کرد. یکی از شیوه‌های قدیمی و پرطرفدار فروش هم «فروش‌ فوق‌العاده» است. شیوه‌ای که خریداران به آن علاقه زیاد دارند و فروشندگان هم به آن به عنوان فرصتی برای خالی کردن انبارهایشان نگاه می‌کند همراه با چشم‌اندازی به کالاهای تازه.

۱۵ آوریل روز جهانی «فروش فوق‌العاده» است. فروش فوق‌العاده یا همان اصطلاح «حراجی» خودمان، قدمتی طولانی دارد. در واقع اولین حراجی‌های تاریخ به حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد و در سرزمین تاریخی بابل می‌رسد. البته حدس می‌زنیم کالاهای حراج شده در آن بازارها، اقلامی خوراکی بودند که اگر روی دست صاحبشان می‌ماندند تبدیل می‌شدند به ضرر و زیان کامل. در اواخر قرن ۱۷ میلادی شاهد استقرار قدیمی‌ترین خانه حراج در استکهلم بودیم. از این مراکزی که با هر ضربه پتک برای کالایی خاص و مهم، گاهی قیمت‌هایی نجومی صادر می‌شود.

در حال حاضر فروش فوق‌العاده به عنوان راهی برای بازاریابی و تثبیت یا تکرار دوباره‌ی نام برند، یکی از نمونه‌های موفق فروش برای برندهای مختلف است. راهی برای جذب مشتری بیشتر، رهایی از اجناسی که یا فصل و تاریخ‌شان رو به اتمام است یا مد و شکل و رنگشان دیگر مثل سابق پسند خریداران نیست. حراجی برای برندهای خیلی معروف با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو می‌شود. مشتریان این برندها معمولا کالاهای موردعلاقه اما گران‌قیمت خود را نشان می‌کنند تا آن را هنگام فروش فوق‌العاده با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنند.

Harajome-video

برندها معمولا در باز‌ه‌های زمانی مختلف و با تمسک به رویدادهایی مانند آغاز سال نو یا تغییر فصل یا روزهای خاصی مانند روز مادر اقدام به برگزاری حراج‌های مختلف می‌کنند. یکی از روزهایی که در سرتاسر جهان به عنوان معروف‌ترین روز فروش فوق‌العاده شناخته می‌شود معروف به بلک فرایدی (جمعه سیاه) است که خریداران در آن با سطحی از کاهش قیمت روبه‌رو می‌شوند که باعث شده مشتریان ساعت‌ها قبل از شروع حراجی، پشت درهای بسته‌ی فروشگاه‌ها تجمع کنند و موقع خرید کالاها نیز همه‌ی تمام تلاش خود را کنند که از دیگران پیشی بگیرند. در دو سال اخیر، ایران هم از قافله جهانی جمعه سیاه عقب نمانده است اما با کمی تفاوت در شیوه اجرا. طی دو سال گذشته، فروشگاه اینترنتی بامیلو با برگزاری اینترنتی بلک فرایدی به مدت دو روز، تلاش خود را کرد که این روش فروش را در ایران باب کند. گرچه از لحاظ فنی و زیرساخت‌های اینترنتی، بامیلو در این تجربه با مشکلاتی برخورد کرد یا از نظر تخفیف در قیمت‌ها، خریداران با حراجی عجیب و غیرمعمولی روبه‌رو نشدند اما به عنوان اولین تجربه قابل توجه بود و می‌تواند سرآغاز تجربه شیوه‌های موفق جهانی در ایران باشد.

اما گاهی برخی از فروشگاه‌ها از فروش فوق‌العاده در بازه‌های زمانی مختلف، پا را فراتر گذاشته و تبدیل به فروشگاه‌هایی شده‌اند که همیشه می‌توانید در آنها اجناس را به صورت تخفیف‌دار و ارزان‌تر از همه جا بخرید. مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت که هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خرده‌فروشی جهان به‌شمار می‌رود و دارای بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در سراسر جهان است.

getty-ecommerce-keyboard_large

در ایران هم ما با فروش فوق‌العاده برخورد می‌کنیم. از خرده مغازه‌ها گرفته تا نمایندگی برندهای معتبر جهانی و داخلی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین سایت‌های فروش اینترنتی. در ایران فروشگاه شهروند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانی معمولا انواع اجناس خود را با تخفیف عرضه می‌کند و در زمان‌های مختلف اقدام به فروش فوق‌العاده می‌کند. انواع برندهای پوشاک و چرم و لوازم خانگی هم با تبلیغات زیاد در سطح شهر، فروش فوق‌العاده خود را اعلام می‌کنند. لابد بیلبوردهای چرم مشهد، لوازم خانگی‌های ال‌جی و سامسونگ، پوشاک مردانه گراد و نمونه‌های دیگر را دیده‌اید. سایت‌های فروش اینترنتی مانند بامیلو، دیجی‌کالا، مدیسه و نمونه‌های مشابه دیگر نیز در زمان‌های مختلف اقدام به فروش فوق‌العاده می‌کنند تا راهی باشد برای جذب مشتری بیشتر.

Yalda_Night_Main

البته شاید کیفیت و شرایط این حراجی‌ها به‌خصوص وقتی پای برندهای نام‌آشنای بین‌المللی به وسط می‌آید؛ متفاوت با دیگر کشورهای جهان باشد اما شکی نیست که فروش فوق‌العاده در ایران هم با استقبال خریداران روبه‌رو می‌شود. به همین خاطر باید تنور این نوع از فروش در ایران گرم‌تر از قبل شود. چون هم موجب رونق بازار می‌شود و هم رضایت خریداران را به دنبال خواهد داشت.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)