پادکست – 1 آذر ۱۳۹۶

پادکست – ۱ آذر ۱۳۹۶

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه، ابتدا رفتار برندها در حادثه زلزله غرب ایران را مرور می‌کنیم سپس به شما می‌گوییم چگونه از مشتریانتان مراقبت کنید و در انتها به سراغ چهار اصطلاح مهم در کمپین تبلیغاتی می‌رویم.

مرور رفتار برندها در حادثه زلزله غرب ایران

سایت کافه بازاریابی در مطلبی به رفتار برندها در حادثه زلزله غرب پرداخته است که مرور آن خالی از لطف نیست. این سایت بعد از اعلام تسلیت به همه مردم ایران به خاطر داغدار شدن هموطنان غرب کشورمان در حادثه زلزله، می‌گوید زلزله غرب ایران نشان داد نسبت به آنچه که قبلا مثلا در حادثه پلاسکو دیده بودیم، برندها عکس‌العمل بهتری نشان دادند. هر چند هنوز هم بودند برندهایی که شوآف و خودنمایی در پیامشان بیش از همدردی‌شان رخ‌نمایی می‌کرد.

 گروه اول برندهایی بودند که ترجیح دادند به درستی و به جای ارسال پیام های خودنمایانه، خلاقانه و هنری، اقدامی مثبت انجام دهند. یعنی عمل به جای شعار. چقدر هم مورد توجه مخاطب قرار گفت. بسیار ارزشمند است که برندی در این گونه مواقع دست به “اقدام” مثبت بزند. هرچند این اقدامات ابعاد تبلیغاتی هم دارد اما به واقع هیچ ایرادی ندارد. مهم این است که بوی شعارزدگی بی خاصیت در رفتار برندها دیده نمی شود.

گروه دوم: برندهایی بودند که بسیار موقر و با صلابت و درست پیام همدردی و تسلیت خود را برای حادثه دیدگان ارسال کردند. بدون آنکه در حرفشان اثری از خودنمایی و “خلاقیت بیش از حد” وجود داشته باشد. یادمان باشد وقتی برای تسلای خاطر به دیدار کسی می رویم یا پیامی برای او می فرستیم، بیش از اینکه خلاقیت در ارسال پیام اهمیت داشته باشد حضور و ابراز همدردی اهمیت دارد. این مناسبتها خلاقیت دوچندان نمی خواهد. تلاش خودنمایانه برای خلق یک اثر چشم نواز نمی خواهد. نه حادثه دیدگان و نه مردم انتظار خلاقیت ندارند. خلاقیت را بگذارید برای هنرمندان که کارشان به واقع این است. آرتیست ها زبانشان هنر است. زبانشان خلاقیت است. مخاطب خلاقیت یک هنرمند را می پذیرد. خلاقیت بیش از حد از سوی یک برند برای مخاطب سوءبرداشت ایجاد می کند.

گروه سوم: اما هنوز هم هستند برندهایی که از هر اتفاقی به نفع خود استفاده می‌کنند. تکلیف روشن است ابراز همدردی بزک و دوزک نمی خواهد. پیام در ساده ترین شکل خودش بیشترین تاثیر را دارد مگر اینکه برند تمایل داشته باشد در انبوه پیام ها پیامش جلوه داشته باشد لایک بیشتری بگیرد و بهش جایزه هم بدهند.

چگونه از مشتریانتان مراقبت کنید

در سایت مدیر سبز کتابی معرفی شده است به نام چگونه از مشتریانتان مراقبت کنید. نوشته باربارا ای. گلانز که مجید نوریان ترجمه کرده و انتشارات مبلغان نیز آن را منتشر کرده است. همانطور که از نام کتاب مشخص است، این کتاب درباره راهکارهایی برای مراقبت از مشتریان است.

۱.ارزش مادام‌العمر مشتری را تعیین کنید

۲.دو سطح هر تعامل را در نظر داشته باشید. سطح انسانی و سطح کسب‌و‌کاری

۳.خشم مشتریان را به خود نگیرید

۴.همکاران ومشتریان داخلی خود را با هدایای بی‌نام غافلگیر کنید

۵.به‌یاد داشته باشید که هر کس دنیا را متفاوت از دیگران می‌بیند

۶.برای کارکنان به عنوان افراد (کامل) ارزش قائل باشید

۷.با دل خود گوش کنید

۸.قالبی نو برای شیوه نگاه کردن به اشتباهات در سازمان خود بیافرینید

۹.اتاق یا فضای کار خود را با چیزهایی تزیین کنید که یادآور ارایه خدمات خوب باشند

۱۰.قدر موهبت زندگی را بدانید

۱۱.مفهوم حساب بانکی عاطفی را به‌یاد داشته باشید

۱۲.راهروها و دیوارها رابا تصاویر گرافیکی و نقل قول‌های الهام بخش تزیین کنید.

۱۳.گروه‌های کانون را تشکیل دهید

۱۴.به خودتان کمک کنید!

۱۵.پنج رفتار سازنده حس وفاداری: اعتماد به مشتری، طی کردن یک فاصله ۵/۱ کیلومتری اضافی برای مشتری، جبران مافات در هنگام بروز اشتباه، قدردانی از مشتری و ابتکار عمل در کمک کردن به مشتری

۱۶.بردهای کوچک را جشن بگیرید

۱۷.درباره راههایی که می‌توانید تجربه مشتریان‌تان را ارتقا دهید، همفکری کنید

۱۸.روی کاری که (می‌توانید) انجام دهید ،متمرکز شوید

۱۹.با داستانها سرگرمی ایجاد کنید

چهار اصطلاح مهم در کمپین تبلیغاتی

برنامه‌های کمپین تبلیغاتی ادبیات خودشان را دارند. اصطلاحاتی که احتمالن عموم مردم با آن آشنایی ندارند. سایت مدیران تغییر مقاله‌ای هست به نام چهار اصطلاح مهم در کمپین تبلیغاتی که امروز به آن می‌پردازیم.

۱)بیانیه یگانه فروش (Unique selling proposition)

بیانیه یگانه فروش به معنی شناسایی مزایای اصلی از دید مصرف‌کننده است که رقبا قادر به کپی‌برداری آن نیستند (مزیت رقابتی). مزایای قوی در کمپین‌های تبلغاتی منجر به افزایش فروش قابل توجهی می‌شوند. بیانیه یگانه فروش ابتدا در دهه ۱۹۴۰ و برای توصیف کمپین های تبلیغاتی موفق مطرح شد. این بیانیه می‌گوید کمپینی موفق است که:

  • به جای زدن حرف های تکراری یا فقط نشان دادن محصول، یک مزیت برای مصرف‌کننده معرفی کند.
  • مزیت مطرح شده اگر حتی خود برند هم هست، باید منحصر به فرد باشد و امکان ادعای آن توسط رقبا وجود نداشته باشد.

۲)کپی استراتژی (Copy Strategy)

کپی استراتژی برنامه‌ای‌ست که توسط نویسندگان کمپین‌های تبلیغاتی و به عنوان راهنمایی برای نوشتن کمپین تبلیغاتی استفاده می‌شود. کپی استراتژی در واقع انتخاب‌های استراتژیک در طول کمپین است و شامل ۵ قسمت می شود:

  • منفعت مصرف کننده
  • چرایی محصول
  • شواهدی که به اعتبار ادعای مطرح شده کمک می‌کند
  • لحن بیان
  • بازار هدف

۳)تبلیغاتBTL 

تبلیغات BTL به معنی تبلیغاتی است که نه به صورت انبوه بلکه به صورت محدود در محل خرید مشتری انجام می‌شود. مانند برنداکتیویشن‌ها.

۴)شعار

شعار یا تگ‌لاین نوعی شعار است که در تبلیغات و فرآیند بازاریابی استفاده می‌شود. نکته اصلی استفاده از شعار، انتخاب یک عبارت به یادماندنی است که مزیت کلیدی و لحن مورد نظر در کپی استراتژی را منتقل می‌کند یا آن را یادآوری می کند. یکی از شعارهای معروف دنیا، تگ‌لاین آدیداس است: «ناممکن هیچ است».

شما می‌توانید در روزهای فرد هفته از طریق کانال تلگرام بادکوبه هم با واژه‌های تخصصی دنیای تبلیغات آشنا شوید. فقط کافی ست به دنبال‌کنندهگان کانال بپیوندید.

 

شما می‌توانید این پادکست را در سایت شنوتو بشنوید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)