7 تغییر و گرایش مهم در بازاریابی دیجیتال که بازاریابان باید در نظر داشته باشند

۷ تغییر و گرایش مهم در بازاریابی دیجیتال که بازاریابان باید در نظر داشته باشند

بازاریابی آنلاین به سرعت در حال پیشرفت است. هر سال ابزار جدید، نرم‌افزارهای جدید و مزیت‌های جدید و بیشتر. با وجود سرعت زیاد این تغییرات شرکت‌ها برای اتخاذ یک استراتژی موفق بازاریابی آنلاین باید موضوعات و اتفاقات مهم روز که توجه بیشتر مردم را به خودش جلب کرده با دقت دنبال کنند. شرکت‌هایی که می‌توانند اتفاقات مهم بعدی را از قبل پیش‌بینی کنند نسبت به رقبای خود برای دستیابی به بازارهای جدید دارای مزیت رقابتی خیلی بزرگی هستند. در این بین، شرکت‌هایی که منتظر می‌مانند یا نسبت به اتخاذ استراتژی‌های خیلی جدید مردد هستند فرصت استفاده از آن‌ها را از دست می‌دهند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۲۰۱۶ با هفت تغییر و گرایش مهم در حوزۀ آنلاین و دیجیتال مواجه باشیم که دانستن آن می‌تواند شیوه‌های جدیدی بازاریابی را در اختیار صاحبان مشاغل و شرکت‌ها قرار دهد:

۱- تعداد بیشتر آگهی‌های ویدیویی

آگهی‌ ویدیویی پدیدۀ جدیدی نیست اما بدون شک در سال ۲۰۱۶ ویدیو سهم بیشتری را در دنیای تبلیغات به خود اختصاص خواهد داد. به عنوان نمونه، فیسبوک و بینگ، به تازگی امکان‌های متفاوت استفاده از ویدیو را به اهالی تبلیغات پیشنهاد می‌دهند. از آن مهم‌تر، گوگل هم محتواهای ویدیویی را در الگوریتم در نظر گرفته است و این گامی مؤثر برای تبلیغات ویدیویی آنلاین محسوب می‌شود، چون نشان می‌دهد که کاربران در نهایت وجود آنها را به رسمیت شناخته‌اند و کسب‌وکارها هم تاثیرگذاری آنها را کشف کرده‌اند.

۲- گسترش اپلیکیشن‌ها

وقتی گوکل الگوریتم‌هایش را به نفع وبسایت‌های سازگار با موبایل تغییر داد، از اطلاعاتی که از اپلیکیشن‌ها ایندکس شده بودند به عنوان فاکتوری در رتبه‌بندی جستجو استفاده کرد. بعد از این، ایندکس کردن اپلیکیشن‌ها محتوای اپلیکیشنی را به سمت نتایج جستجوی موبایل گوگل روانه می‌کند. صاحبان مشاغل آرام آرام متوجه اهمیت این اتفاق می‌شوند چون اپلیکیشن‌ها بیشتر با مخاطبان و کاربران فردی در ارتباط هستند و این موضوع باعث تأثیرگذاری آن‌ها در مخاطب می‌شود. با اینکه وبسایت‌های موبایلی هنوز سهم خیلی مشخصی در دنیای تبلیغات ندارند اما ۲۰۱۶ سالی است که تغییر چشمگیری در استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی توسط صاحبان کسب‌وکار و بازاریابان رخ خواهد داد.

۳- ادامۀ تسلط موبایل نسبت به دسکتاپ

پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۱۶ استفاده از موبایل کاملاً دسکتاپ را تحت‌الشعاع قرار بدهد. با توجه به تصمیم گوکل مبنی بر در نظر گرفتن سایت‌های سازگار با موبایل در الگوریم جستجوی خود، استفاده از موبایل در سال ۲۰۱۵ به موجی همه‌گیر تبدیل خواهد شد. هرچند استفاده از دسکتاپ کاملاً از بین نمی‌رود، اما گوگل به وضوح پیش‌بینی می‌کند که ترافیک به کارگیری موبایل در سال ۲۰۱۶ غالب خواهد بود. سال گذشته، افراد در ۱۰ کشور مختلف، بیشتر از موبایل برای جستجوی موضوعی در گوگل استفاده کرده‌اند تا از دسکتاپ.

۴- استراتژی‌های بهینه‌سازی جدید

در گذشته، استراتژی‌های بازاریابی آنلاین بیشتر به بهینه‌ساری موتور جستجو (سئو) و تبلیغات بر اساس تعداد هر کلیک تکیه داشتند. حالا، برنامه‌های دیجیتالی دستیار مثل Siri و Cortana می‌توانند برای پاسخ‌گویی به مشتریان بهینه شوند. در سال ۲۰۱۶، صاحبان مشاغل هر چه بیشتر به اهمیت این دستیارها توجه پیدا می‌کنند و ترجیح خواهند داد که به راحتی توسط دستیارهای مجازی شناخته شوند تا از طریق اطلاعاتی که در وبسایت‌ها لیست شده‌اند.

۵- ظهور تکنولوژی واقعیت مجازی

بسیاری از ابزار مرتبط با واقعیت مجازی به زودی و در آیندۀ نزدیک به بازار معرفی و عرضه خواهند شد. بعضی از آن‌ها برای اپلیکیشن‌های مشخصی مثل بازی‌های ویدیویی طراحی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر برای کاربردهای عام‌تری دارند مثل آکیولوس ریفت  Oculus Rift که یک سربند واقعیت مجازی است. ابزارهایی مثل آکیولوس ریفت و ابزارهای واقعیت مجازی دیگر سردمدار دنیای جدید تبلیغات آنلاینی خواهند بود که با پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی، کانال‌های ویدیویی و حتی پیغام‌های مستقیم در ارتباط هستند.

۶- گسترش تکنولوژی‌های پوشیدنی

سال ۲۰۱۶ تکنولوژی‌های پوشیدنی (Wearables) به رشد خود ادامه خواهند داد. ساعت اپل، اولین نسل از ساعت‌های اسمارت اولین بار سال ۲۰۱۵ به بازار آمد و حالا باید با ساعت‌های دیگری که به زودی در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه می‌شوند رقابت کند. تمایل مردم به استفاده از ابزارهای تکنولوژیک پوشیدنی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در کل دنیا هر سال ۳۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و این افزایش تأثیر بسیار زیادی بر استراتژی‌های بازاریابی خواهد داشت. صفحات نمایش این ابزار بسیار کوچک است و به همین دلیل محتوای آن‌ها باید مدام کوتاه‌تر و کوتاه‌تر و هرچه بیشتر به شکل فهرستی و بولت‌دار باشد. تکنولوژی‌های پوشیدنی همچنین به بازاریابان آنلاین این فرصت را می‌دهد که به بهترین شکل اطلاعات بکر و تازۀ خود را به اشتراک بگذارند چون این اطلاعات را می‌شود به راحتی از طریق پیام‌های صوتی منتقل کرد.

۷- افزایش سرمایه‌گذاری‌‍‌های تبلیغاتی

در سال‌های گذشته رقابت بیشتری در بازاریابی شکل گرفته است رشدی که در سال ۲۰۱۶ هم ادامه خواهد داشت. انتظار می‌رود که شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکار و مشاغل بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار بیشتر از سال‌های قبل در حیطۀ بازاریابی دیجیتال هزینه کنند. البته این تماما اتفاقاتی نیست که قرار است در حوزۀ تبلیغات آنلاین بیفتد. به هر حال باید یادمان باشد در دوران ترندهای دیجیتال اگر دیر بجنبیم موقعیت‌ها و فرصت‌ها از دستمان می‌رود بنابراین شرکت‌ها باید به این فکر کنند که چطور می‌توانند از جریان‌های جدید در جهت استراتژی‌های بازاریابی خود استفاده کنند.

*این مطلب ترجمه‌ایست از مقاله‌ای در سایت entrepreneur.com

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)