بادکوبه - کوتاه‌ترین برنامۀ آشپزی جهان در اینستاگرام

کوتاه‌ترین برنامۀ آشپزی جهان در اینستاگرام

بارت فان اولفن آشپز معروف بین‌المللی برای ترویج «ماهی‌گیری با تعهد به طبیعت» از اینستاگرام استفاده می‌کند. «ماهی‌گیری با تعهد به طبیعت» فعالیت‌هایی است که برای حفظ جمعیت ماهی‌ها و مراقبت از ذخایر آبی انجام می‌شود. فان اولفن برای ترویج هدف خود با استفاده از امکانات اینستاگرام ویدیوهای کوتاه آموزشی تولید کرده است.
مطلبی که در ادامه می‌خوانید ترجمۀ مقالۀ «کوتاه‌ترین برنامۀ آشپزی جهان با استفاده از اینستاگرام» از نشریۀ اینترنتی فوربز است.

[divider]

بارت فان اولفن می‌خواهد شیوه‌ای از طبخ ماهی را به جهان آموزش بدهد که به سیارۀ زمین آسیب نزند. برای این کار، روشی غیرمعمول و امتحان‌نشده اما بسیار مدرن را انتخاب کرد. قصه‌های ماهی بارت، مجموعه‌ای از فیلم‌های اینستاگرامی ۱۵ ثانیه‌ایست که در هر کدام، فان اولفن چگونگی طبخ یک غذای دریایی را آموزش می‌دهد. پانزده ثانیه زمان زیادی نیست، برای همین بارت، دستورپخت‌ها و دستورالعمل‌ها را به کوتاه‌ترین شکل ممکن عنوان می‌کند. در حال حاضر بیش از ۶۸۰۰۰ نفر صفحۀ او در اینستاگرام را دنبال می‌کنند. بارت هدفش از تولید این سری فیلم‌های کوتاه آموزشی را اینطور توضیح می‌دهد:

«ما می‌خواهیم هر هفته یک ویدیوی جدید منتشر کنیم. هدف اصلی‌مان این است که ویدیوها الهام‌بخش باشند و بتوانند به راحتی طرز تهیۀ یک غذای دریایی را نشان بدهند. چون خیلی از آدم‌ها فکر می‌کنند پختن غذاهای دریایی کار خیلی سختی است.»

ویدیوهای آموزش آشپزی در اینستاگرام

بارت فان اولفن در ویدیوهای کوتاه اینستاگرامی شیوه‌های مختلف آشپزی با ماهی را آموزش می‌دهد

بارت فان اولفن، فارغ‌التحصیل مدرسۀ هتل‌داری دن‌هاگ‌ هلند، اولین تجربیات آشپزی خود را از کار در تعدادی از رستوران‌های پاریس به دست آورده است. بارت می‌گوید: «فروشندگان هر روز همراه با بار ماهی‌های تازه به اینجا می‌آیند اما برای من داستان‌های شگفت‌انگیزی که با هر کدام از ماهی‌ها با خود می‌آورند خیلی جالب‌تر است. من از جمعیت ماهیگیران چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام، از سبک ماهی‌گیری‌شان گرفته تا راه‌ و روش‌شان برای گذراندن زندگی.»

اینجا بود که بارت به ماهیگیری متعهد به طبیعت (sustainable fishing مجموعه‌ای از فعالیت‌های تجاری برای حفظ جمعیت ماهی‌ها و مراقبت از ذخایر ماهی‌هاست) علاقه‌مند شد، موضوعی که در حال حاضر فن اولفن تمام برنامه‌ها و تولیداتش را بر مبنای آن پیش می‌برد. او در حال حاضر با شرکت OutEast Entertainment ایالات متحده، برای تولید مجموعه‌ای تلویزیویی همکاری می‌کند که در آن به سراسر دنیا سفر می‌کند و به دیدن ماهی‌گیران متعهد به طبیعت می‌رود. وی همچنین، برای تولید محصولاتی مثل، ماهی تن و ماهی کولی که در حال حاضر در قفسه‌های سوپرمارکت هلند هستند، در حال مذاکره برای راه‌اندازی خط تولید غذاهای دریایی متعهد به طبیعت در آمریکاست. به اعتقاد اولفن: «به سختی می‌توان در یک فروشگاه مواد غذایی استاندارد قدم زد و محصولاتی را یافت که با تعهد به حفظ طبیعت تولید شده باشند. و وقتی هر کدام از ما تعهدی به این مسئله حس نکنیم، به تدریج اقیانوس‌های خالی از ماهی خواهیم داشت.

انتظار می‌رود که تقاضای مصرف پروتئین ماهی در ۲۰ سال آینده دو برابر شود. کشورهای عضو اجلاس اقیانوس‌های جهانی برای امنیت غذا و رشد آبی، که هر ساله در لاهۀ هلند برگزار می‌شود، هشدار می‌دهند که از ۲۸ درصد از ذخیرۀ جهانی ماهی، بیش از اندازۀ مجاز صید می‌شود. برای رسیدن به پرورش ماهی و آبزی‌پروری مسئولانه به تلاش هماهنگ کشورها نیاز است.

یورگن فوگل، مدیر خدمات کشاورزی و محیط زیست در بانک جهانی، در کنفرانس خبری پیش از نشست امسال این اجلاس گفت: «ما فرصت این را داشته‌ایم که در مقیاس محلی تمام تلاش‌های خود را هم‌راستا کنیم و به راه‌حل‌های مناسبی برسیم. با مشارکت بخش دولتی و خصوصی و روش‌های به اشتراک گذاشته شده ما می‌توانیم سلامت اقیانوس را دوباره به آن برگردانیم و برای جوامع سراسر دنیا غذا و فرصت شغلی ایجاد کنیم.»

بارت برای به دست آوردن و نگهداری ماهی سالم بر فعالیت‌های بومی متمرکز شده است. اما اذعان می‌کند که بازدیدکنندگان نباید روی شخص او تمرکز کنند. «قصۀ ماهی‌ها» ماجرای مردان و زنانی را نقل می‌کند که انتخاب کرده‌اند به شیوۀ درستی ماهی بگیرند. آن‌ها کسانی هستند که از مصرف ماهی توسط نسل‌های آینده حمایت می‌کنند. من فقط آشپزی می‌کنم و به آن‌ها اطمینان می‌دهم که حتماً قصه‌هایشان شنیده می‌شود.»

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)