مصاحبه اختصاصی کافه بازاریابی با بابک بادکوبه

مصاحبه اختصاصی کافه بازاریابی با بابک بادکوبه

1

جشنواره خلاقیت کن امسال نیز در تاریخ ۲۷ خرداد تا سوم تیر در فرانسه برگزار شد و آژانس تبلیغاتی بادکوبه برای سومین سال پیاپی با یک تیم پنج نفره و دو پروژه در این جشنواره شرکت کرد. به همین بهانه مصاحبه‌ای با بابک بادکوبه مدیرعامل این آژانس انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

-آقای بادکوبه چرا به جشنواره خلاقیت کن رفتید؟

هر فردی که در هر صنعت و صنفی فعال است، در دنیا لیدرهایی دارد که دور هم جمع شده، با هم رقابت می‌کنند، اطلاعاتشان را با هم به اشتراک گذاشته و کارهایشان را به نمایش می‌گذارند و خودشان را به روز می‌کنند. تبلیغات هم چند جشنواره خارجی دارد که معتبرترین و قدیمی‌ترین آن جشنواره خلاقیت کن در فرانسه با بیش از ۶۰ سال سابقه است. ما هم به خاطر علاقه زیادی که به به‌روز شدن داریم و تعهدی که به خلاقیت و اثربخشی داریم و همچنین اعتقادمان به علمی بودن فرآیند کار، وظیفه خودمان دانستیم که در این جشنواره شرکت کنیم. شرکت در این جشنواره ما را به اهدافمان نزدیک‌تر می‌کند و موجب می‌شود با جهان تبادل اطلاعات داشته باشیم.

-خارجی‌ها نگاهشان به ایران و تبلیغات در ایران به چه صورت است؟

کلا نگاهشان به صنعت تبلیغات در ایران اینطور است که اصلا ایران وجود ندارد. شناخت صحیحی از ایران ندارند. ما تازه بعد از سه سال حضور در کن، امسال موفق شدیم تاثیرگذار بود و شاهد این باشیم که در صفحه‌های رسمی جشنواره در شبکه‌های اجتماعی از ایران و فرهنگ و زیبایی‌های تاریخی و طبیعی آن سخن به میان آمد. همین حضور ما و ابراز ما و گذاشتن نمونه کارهای ما باعث می‌شود که دنیا ما را ببیند و به توان‌مندی‌های ما ایرانی‌ها در صنعت تبلیغات پی ببرد.

-بادکوبه با دو پروژه در این جشنواره حضور داشت. این پروژه‌ها در کن چقدر دیده شدند؟

بخشی در جشنواره بود برای نمایش کارهایی که برای بهتر شدن زندگی بشر ساخته شده بودند. کارهای بادکوبه در این بخش توسط محسن رهگذر مدیر واحد توسعه کسب و کار دیجیتال بادکوبه به نمایش گذاشته شدند. مخاطبینی بودند که با این کارها ارتباط زیادی برقرار کردند و برای‌شان جالب بود و حتی از دیدن دیگر کارهای فرهنگی آژانس بادکوبه نیز استقبال کردند. چون برای آنها جذاب بودند. واقعیت این است که خورشید همه جا خورشید است و کار خوب هم کار خوبی است که همه جا دیده می‌شود.

-این مورد می‌تواند جزء دستاوردهای بادکوبه باشد. به غیر از این چطور؟

از دستاوردهای ما همین قرار گرفتن در جریان بزرگ‌ترین رویداد تبلیغاتی جهان بود. همچنین شرکت کردن همکاران ما در ورک‌شاپ‌ها، تعامل با شرکت‌های بین‌المللی، دیدن پروژه‌های متعدد و موفق خارجی، به‌روز شدن، دیدن ترندهای روز جهان.

در مقیاس بالاتر و فراتر از آژانس بادکوبه، برای ایران طبیعتا این دستاورد وجود داشت که ایران دیده شد. نام ایران در منوهای جشنواره به صورت رسمی منتشر شد. هرچقدر هنرمندان ایرانی در جشنواره فیلم کن حضور پیش‌رو و پررنگ و باسابقه‌ای دارند، ما ایرانی‌ها در جشنواره تبلیغات کن تقریبا حضور نداریم. به غیر از بادکوبه که سه سال است که در جشنواره حضور دارد.

-شرکت در جشنواره کن برای آینده آژانس شما چه دستاوردی دارد؟

تبلیغات و صنعت برای رشد به هم نیاز دارند و با هم ارتباط مستقیم دارند.

-منظورتان از صنعت دقیقا چیست؟

کسب و کارها و تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات. همان‌طور که گفتم صنعت و تبلیغات با هم ارتباط مستقیمی دارند و رشد یا ضعف‌شان به یکدیگر مرتبط است. از طرفی تبلیغات در جهان بیش از صد سال است که سابقه دارد. همین سابقه به برخی کشورها این فرصت را می‌دهد که در این امر پیش‌تاز باشند اما در ایران تبلیغات جوان‌تر است و عمری حدود ۸۰ سال دارد. همین فاصله در کیفیت کار ما تاثیر می‌گذارد. این تفاوت در کلیات کارهایی که ارائه می‌شود به چشم می‌آید. در تبلیغات بین‌المللی توجه به مسئولیت اجتماعی و بهتر شدن زندگی بشر است که به چشم می‌آید درعوض ما در ایران تبلیغ و معرفی محصول داریم. طبیعتا در بعضی از کارها اختلاف خیلی زیاد است اما کارهایی با سطح کیفی برابر یا نزدیک به هم نیز وجود دارد.

کافه بازاریابی-سوالم را طور دیگری هم بپرسم. این فضایی که تجربه کردید چه تاثیری می‌تواند بر کار یک سال آینده آژانس داشته باشد؟

ما طی این سه سال حضورمان در کن توانستیم سطح علمی و کیفی خودمان را طوری بالاتر ببریم که بتوانیم با برندهای ایرانی در سطج بالاتر و پیشرفته‌تری صحبت کنیم. ما در ایران با صنایعی روبه‌رو هستیم که از لحاظ فنی کاملا به روز هستند اما از لحاظ تبلیغات و ایده‌پردازی اینطور نیستند. حضور ما در جشنواره‌ای مانند کن این فرصت و قابلیت را به ما می‌دهد که از دریچه خلاقانه‌تری با این برندها و صنایع صحبت کنیم و سطح ایده‌پردازی و خلاقیت آنها را نیز بالا ببریم و با اثرگذاری و هزینه‌های کمتر به اهداف بزرگ‌تری برسیم. وقتی ما می‌گوییم در بادکوبه کار اثرگذار و خلاق و علمی انجام می‌دهیم یعنی بودجه کم، خلاقیت و اثرگذاری بالا و خروجی علمی.

بنابراین ما همه در یک زنجیره مرتبط هستیم. صنعت، تبلیغات، توانایی مالی مردم، تیم‌های بازاریابی و فروش، تیم توزیع و بخش‌های دیگر. برای موفقیت نیاز است که هر بخشی بهترین باشد. ممکن است ما بتوانیم به واسطه حضور در جشنواره کن، کل این زنجیره را متحول کنیم، اما می‌دانیم کارآسانی نیست و نیاز به تلاش خیلی زیادی دارد. با این حال، کافی‌ست برندهای پیش‌رو، بین‌المللی و برخوردار از سطح کیفی بالا به ما مراجعه کنند. میزان موفقیت این برندها در آژانس بادکوبه به شدت بالا خواهد بود. برندهایی مانند یونیلیور یا نستله یا گروه صنعتی گلرنگ که زیرساخت‌های خیلی خوبی دارند.

کافه بازاریابی-حضور در جشنواره خلاقیت کن می‌تواند در جذب مشتری موثر باشد؟

نه. تاثیر خاص یا مستقیمی ندارد چون در جشنواره کن مشتری وجود ندارد. فقط دست‌اندرکاران صنعت تبلیغات حضور دارند.

کافه بازاریابی-از نظر شما چشم‌گیرترین عنصر آن فضا چه چیزی بود؟

جدی و مهم بودن صنعت تبلیغات. در جشنواره خلاقیت کن شما بیشتر از قبل به اهمیت تبلیغات پی می‌برید. مدیران بزرگ‌ترین کسب و کارهای جهان در این جشنواره به صنعت تبلیغات احترام می‌گذارند. آنجاست که متوجه موثر بودن تبلیغات در سازوکارهای اقتصادی می‌شوید. جشنواره‌ای که از همه جهان در آن حضور دارند.

کافه بازاریابی-زنان چه نقشی در این جشنواره دارند؟

سال گذشته در طول برگزاری جشنواره متوجه می‌شدید که یکی از موضوعاتی که در بسیاری از تبلیغات آن را می‌بینید؛ موضوعات مربوط به زنان است. به‌خصوص بیماری سرطان پستان که در میان زنان رواج زیادی دارد. بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی در این مورد بود و البته در ارتباط با بالا بردن سطح آگاهی عمومی نسبت به مسائل زنان. البته امسال این توجه معطوف شده بود به جنگ و سوریه و نفی کردن خشونت و جنگ. اما همچنان در این جشنواره رویدادهایی اختصاصی برای زنان برگزار می‌شد با حضور زنان معروف و قدرتمند جهانی به منظور اطلاع‌رسانی درخصوص حقوق زنان، حضور زنان در تبلیغات، عدم استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات و در مورد اثربخشی زنان در جامعه. همچنین پروژه‌های مربوط به زنان در کن از بخش‌های پررنگ و قوی جشنواره هستند.

کافه بازاریابی-بهتر است سوالم را از یک جنبه دیگر هم بپرسم. چقدر از فعالین حوزه تبلیغات در سطح جهان، زنان هستند؟

مشاهدات من می‌گوید نیمی از افرادی که در جشنواره خلاقیت کن حضور داشتند، خانم‌ها بودند. یکی از همکاران خانم ما هم عضوی از تیم بادکوبه در جشنواره خلاقیت کن بود. مانند بسیاری از بخش‌های دیگر، در تبلیغات هم خانم‌ها حضور دارند و باتوجه به میزان توانایی خودشان می‌توانند موثر باشند.

کافه بازاریابی-در انتها اگر صحبتی مانده، بفرمایید.

به همکارانم در ایران و از آژانس‌های تبلیغاتی دیگر پیشنهاد می‌کنم در سال‌های آینده حتما در این جشنواره شرکت کنند. هم حضور به هم رساندن و هم ارسال پروژه. هر چقدر ما ایرانی‌ها حضور بیشتری در جوامع بین‌المللی داشته باشیم در برندینگ نام ایران تاثیر بیشتری خواهیم داشت. ما با توجه به تجربه سه ساله شرکت در کن، این آمادگی را داریم که به سوالات احتمالی ایشان پاسخ بدهیم و در صورت لزوم علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره را راهنمایی کنیم تا راحت‌تر بتوانند روند ثبت‌نام و حضور در جشنواره را طی کنند.

لینک مطلب

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)