#روز_بدون_پلاستیک

داستان زمین بدون پلاستیک زیباتر است

روز جهانی بدون کیسه‌های پلاستیکی تاریخچه‌ی کوتاهی دارد و اولین بار در سال ۲۰۰۹ و به وسیله‌ی یک نهاد غیردولتی به نام History Zero Waste Europ که مقر آن در بروکسل است، به تقویم اضافه شد تا زنگ هشداری برای جهان باشد.

«روز جهانی بدون کیسه‌های پلاستیکی» یک رویداد جهانی برای افزایش آگاهی در مورد خطرات پلاستیک است، یک ابتکار جهانی که هدف نهایی آن دستیابی به جهانی عاری از کیسه‌های پلاستیکی است.

این کیسه‌ها اگرچه به عنوان یک گزینه‌ی در دسترس برای حمل خریدها جای خود را در زندگی روزمره باز کرده‌اند اما مضرات بسیار زیاد آن‌ها محیط زیست قابل چشم‌پوشی نیست. هر کیسه‌ی پلاستیکی می‌تواند ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال در چرخه‌ی محیط زیست باقی بماند و حتی پس از متلاشی شدن نیز به ذرات مضر و میکروسکوپی با قابلیت آلودگی بالا تبدیل شود.

پلی‌اتیلن که رایج‌ترین نوع پلاستیک مورد استفاده است در سال ۱۹۳۳ به طور تصادفی در یک کارخانه‌ی شیمیایی در نورثویچ انگلستان ساخته شد. سال ۱۹۶۵ همان زمانی بود که کیسه‌ی خرید یک‌تکه‌ی پلی‌اتیلن توسط شرکت سوئدی Celloplast به ثبت رسید و به سرعت جایگزین پارچه و کیسه‌های کاغذی و مقوایی در اروپا شد. پس از آن بود که این محصول راه خود را به سراسر جهان باز کرد و به عنوان یک کالای مصرفی، به جزئی جدایی‌ناپذیر از خرید و حمل تبدیل شد.

اما در سال ۱۹۹۷ زنگ خطر برای جهان به صدا درآمد. چارلز مور که محقق و ملوان بود در اقیانوس آرام با یک پدیده‌‌ی عجیب مواجه شد: یک لکه‌ی بزرگ زباله به ابعاد ۱.۶ میلیون کیلومتر مربع که در آن مقادیر زیادی زباله‌ی پلاستیکی انباشته شده بود و تهدیدی بزرگ برای حیات دریایی و محیط زیست به شمار می‌آمد. حجم عمده‌ای از زباله‌های این لکه را کیسه‌های پلاستیکی تشکیل می‌دادند و از آنجا که شباهت زیادی به چتر دریایی (نوعی عروس دریایی که منبع تغذیه‌ی لاک‌پشت‌هاست) دارند، باعث مرگ‌ومیر تعداد زیادی از لاک‌پشت‌ها می‌شوند که آنها را به اشتباه می‌بلعند.

پس از اینکه مشخص شد کیسه‌های پلاستیکی نقش کلیدی در مسدود شدن سیستم‌های زهکشی در هنگام وقوع سیل دارند بنگلادش به اولین کشور در جهان مبدل شد که در سال ۲۰۰۲ استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نازک را ممنوع کرد. کشورهای دیگر مانند آفریقای جنوبی، رواندا، چین، استرالیا و ایتالیا نیز خیلی زود به این ممنوعیت پیوستند.


هر روز بیشتر در مورد اینکه چگونه پلاستیک بر کل این سیاره تأثیر می‌گذارد می‌آموزیم. اما همه‌ی ما باید نقش خود را انجام دهید. هنگام استفاده از کیسه‌های پلاستیکی باید به این فکر کنیم که این کیسه‌ها با محیط زیست ما چه می‌کند و چگونه در سال‌های آینده ویرانی و تخریب بیشتری به بار خواهند آورد.

روز بین‌المللی بدون کیسه‌های پلاستیکی به دنبال جایگزین‌های امن‌تری است تا نشان دهد که دنیای بدون استفاده از این همه پلاستیک نیز امکان‌پذیر است. این بخشی از جنبش رهایی از پلاستیک است که در سپتامبر ۲۰۱۶ آغاز شد و نزدیک به ۱۵۰۰ سازمان مختلف به آن پیوستند. این جنبش به دنبال راه‌حل‌هایی برای بحران آلودگی پلاستیکی است تا سیاره را برای انسان، محیط زیست و حیات وحش ایمن‌تر کند.

زمین خانه‌ی ماست و تلاش برای حفظ آن مسئولیتی است که روی دوش‌تک‌تک ما قرار دارد. بادکوبه امروز و در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود، کیسه‌های پارچه‌ای که شعار «زمین بدون پلاستیک قشنگ‌تر می‌شه» روی آن‌ها ثبت شده بود را میان کارکنانش توزیع کرد تا ضمن امید به داشتن جهانی بهتر و سبزتر، با این جنبش جهانی همراه شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
برچسب‌ها: ,

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)