پادکست شماره 93 - 7 اردیبهشت 1397

پادکست شماره ۹۳ – ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز و در اولین قسمت پادکست بادکوبه در سال جدید، ابتدا از برنامه‌ریزی برای سال پیش رو می‌گوییم؛ سپس با شما درباره کتاب «نقطه شروع موفقیت» صحبت می‌کنیم و در انتها به سراغ شبکه‌های اجتماعی بادکوبه می‌رویم.

برنامه‌ریزی برای سال پیش رو

آیا شما هم برای سال جدید برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ معمولا بیش از نیمی‌از همه­ برنامه‌ریزی‌ها شکست می‌خورند اما امسال قرار نیست برای شما هم این اتفاق رخ دهد. ما در «نت نوشت» با مطلبی برخوردیم که به نظرمان آمد آن را با شما در میان بگذاریم.

درست برنامه‌ریزی کنید!

اگر هدفی که دارید قابل انجام و همچنین معنی‌دار باشد، به بهترین نحو موفقیت را برای خود به ارمغان خواهید آورد.

بسیاری از این برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات شکست می‌خورند، به ­این خاطر که درست و اصولی نیستند. ممکن است تصمیمات به یکی از دلایل زیر اشتباه باشند:

  • این تصمیم بر اساس چیزی که شخص دیگر یا جامعه به شما می‌گوید تغییر ­می­کند.
  • بسیار مبهم است.
  • شما طرح واقعی برای رسیدن به اهداف خود ندارید.

اهداف و برنامه‌ریزی شما باید هوشمند باشد:

مشخص بودن : تصمیم شما باید کاملاً واضح و شفاف باشد. مثلا نگویید که می‌خواهم وزن کم کنم. شما می‌خواهید یک هدف داشته باشید. اما چقدر می‌خواهید وزن کم کنید و در چه مدت زمانی؟ مثلاً چهار کیلو در دو ماه آینده. این خیلی موثر­تر خواهد بود.

قابل اندازه‌گیری بودن : ممکن است هدف شما برای تناسب اندام و کاهش وزن متعاقب آن، بدیهی به نظر بیاید. اما تلاش برای انجام آن نیز اهمیت دارد. روان­شناسان می‌گویند: مثلا شما می‌خواهید خوردن ناخن را متوقف کنید. در طول زمان از ناخن هایتان عکس بگیرید. بنا­بر­این شما می‌توانید چگونگی رشد دوباره­ ناخن­‌هایتان را ثبت کنید. مهم نیست که شما چه تصمیمی ‌می‌گیرید، ثبت این پیشرفت در یک دفترچه یادداشت برای پیگیری رفتارهای شما، می‌­تواند پیشرفت را تقویت کند.

قابل دسترس : این به این معنی نیست که شما نمی‌توانید اهداف بزرگ داشته باشید اما برداشتن یک قدم بسیار بزرگ و سریع می‌­تواند شما را نا­امید کند یا بخش‌های دیگری از زندگی شما را تحت‌تاثیر قرار ­دهد. بنا­بر­این به طور مثال صرفه‌جویی در مصرف پول به اندازه­ کافی برای بازنشستگی در عرض پنج سال آینده (زمانی که مثلن شما سی ساله هستید) واقع‌بینانه نیست اما صرفه‌جویی صد هزار تومان در ماه ممکن و شدنی است.

مرتبط بودن: آیا این هدف واقعاً برای شما مهم است و شما به دلایل درستی هدف را انتخاب کرده‌­اید؟ دکتر مایکل بنت و همکارانش می‌گویند: اگر تصمیمات در شرایط خاصی مانند پشیمانی یا تنفر یا اشتیاق که درگیر احساسات شدیدی هستید؛ گرفته شوند معمولاً طول نمی‌کشند. اما اگر تصمیمات زمانی گرفته شوند که سخت درباره آن فکر شده باشد، می‌­توانید ساختار زندگی خود را تغییر دهید.

محدودیت زمانی: همانند قابلیت دسترسی، محدودیت زمانی برای رسیدن به هدف نیز باید واقع‌ بینانه باشد. این بدان معنی است که شما برای رسیدن به هدفتان، به خود برای استفاده از اهداف کوچکتر و متوسطی که در طول مسیر وجود دارند، وقت دهید. چارلز دوهیگ، نویسنده قدرت عادت، می‌گوید: با موفقیت‌های کوچک است که می‌­توانید پیشرفت تدریجی ایجاد کنید. اگر شما ایجاد عادت می‌کنید، در حقیقت برای دهه­ آینده برنامه‌ریزی می‌کنید، نه چند ماه دیگر.

برنامه‌ریزی کنید.

هدف نهایی شما به صورت جادویی ظاهر نخواهد شد. راه­هایی برای فهم چگونگی رسیدن به هدف وجود دارد. از آن جایی که با از خواب بیدار شدن، زندگی شما تغییر نخواهد کرد، شما به یک برنامه‌ریزی برای انجام کار و همچنین برای آنچه که در طول راه با آن مواجه خواهید شد نیز نیاز دارید.

معرفی کتاب «نقطه شروع موفقیت»

رادیو ماشینم را روشن کردم. گزارشگر برنامه رادیویی در حال تهیه گزارشی با موضوع هدف و داشتن برنامه بود و می‌خواست در این خصوص با مردم صحبت کنه. از افراد مختلف این سؤال را می‌پرسید: آیا شما اهل هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی هستید؟ و برای سال جدید چه هدف‌ها و برنامه‌هایی دارید؟

جالب بود اکثراً ( شایدم همه افرادی که باهاشون مصاحبه شد) باقدرت گفتند بله، ما اهل برنامه‌ریزی هستیم و از برنامه‌ها و هدف‌هایی که در ذهنشان داشتند صحبت کردند،

برایم جالب بود. این‌طور که این برنامه نشان می‌داد همه آدم‌ها اهل هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی هستند اما چرا  تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۱۰ درصد آدمها اهل هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شخصی و شغلی هستند؟

چیزی که خواندیم قسمتی از کتاب «نقطه شروع موفقیت» است. این کتاب با زبانی کاملاً ساده، شیوا و روان به توضیح و تشریح هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌پردازد و نکاتی که هر فردی برای برنامه‌ریزی و دستیابی به اهداف به آنها نیاز دارد را آموزش می‌دهد.

موضوع مهم دیگری که در کتاب به آن اشاره شده بحث اهمال کاری است. اهمال کاری یا به تعویق انداختن کارها بلایی است که گریبان بسیاری از انسانها را گرفته است، در این کتاب در این خصوص و اینکه ریشه اهمال کاری کجاست صحبت شده است.

این کتاب که نوشته مجتبی شیخ‌علی است دارای تقویم برنامه‌ریزی یکساله است که می‌توانید با استفاده از آن برای هفته و روزهای سال برنامه‌ریزی کنید.

شبکه‌های اجتماعی بادکوبه

سال گذشته همراه ما در شبکه‌های اجتماعی بادکوبه بودید. از اینستاگرام و تلگرام گرفته تا آپارات. ما در شبکه‌های اجتماعی و سایت و بلاگ بادکوبه سعی می‌کنیم برنامه‌های مختلفی را پوشش دهیم. برنامه‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم با امر تبلیغات و کسب و کار و مدیریت ارتباط دارند.

امسال هم خوشحال می‌شویم ما را دنبال کنید. شما می‌توانید از طریق سایت، بلاگ و شبکه‌های اجتماعی بادکوبه در جریان آخرین آثار اجرایی و تولید شده بادکوبه و همچنین انواع رویدادهای ما قرار بگیرید. رویدادهایی که یا به صورت داخلی برای اعضای تیم بزرگ بادکوبه برگزار می‌شوند مانند لیگ پینگ‌پنگ یا مسابقه کتابخوانی یا به صورت عمومی اجرا می‌شوند و شامل شرکت یا همکاری در اجرای یک رویداد بزرگ عمومی هستند. مانند حمایت از تداکس تهران یا شرکت در نمایشگاه کار.

علاوه بر این امسال خوشحال می‌شویم استوری‌های ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید. یک‌شنبه‌های بادکوبه مانند پارسال در ارتباط با خود بادکوبه است. امسال در استوری‌های یکشنبه هر هفته به یک موضوع می‌پردازیم. موضوعاتی که ما در بادکوبه به صورت تخصصی با آنها برخورد می‌کنیم یا ممکن است شامل دغدغه‌های مسئولیت اجتماعی ما باشد. علاوه بر این می‌توانید در استوری‌ روزهای دوشنبه و چهارشنبه منتخبی از پروژه‌های بادکوبه را مشاهده کنید.

هر هفته جمعه‌ها و حدود ظهرهنگام نیز لطفن منتشر شنیدن پادکست بادکوبه باشید. داستان برند، تبلیغات خلاق جهانی، مطالب آموزشی، واژگان برند، معرفی کتاب و چهره‌های مشهور جهانی و موارد دیگر از نمونه مطالبی هستند که می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی بادکوبه دنبال کنید. با ما همراه باشید.

با هم به پادکست شماره ۹۳ بادکوبه گوش دهیم.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)