روز جهانی مقابله با کار کودک

روز جهانی مقابله با کار کودک

۲۲ خرداد برابر با ۱۴ ژوئن به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودک از سوی سازمان بین‌المللی کار نام‌گذاری شده است.

سازمان بین‌المللی کار، از سال ۲۰۰۲ نگاه ویژه‌ای به مقوله کودکان کار دارد و با نام‌گذاری این روز اعلام کرده که برای مقابله با کار کودکان نیاز به همکاری دولت‌ها، کارفرمایان و سازمان‌های کار، جامعه مدنی و میلیون‌ها انسان از سراسر جهان است تا بتوان اقدام مؤثری را برای کمک به کارگران کودک انجام داد.

1

«کار کودک» به معنای کاری است که برای کودکان در گروه‌های سنی معین ممنوع است. کاری است که توسط کودکان، زیر حداقل سن قانونی معین برای آن کار انجام گیرد یا به دلیل ماهیت یا شرایط خاص، آن کار برای کودکان غیرقابل پذیرش و ممنوع باشد.

امروزه در سراسر جهان، تعداد زیادی کودک کار وجود دارد که بسیاری از آنها به کار تمام‌وقت اشتغال دارند. این کودکان مدرسه نمی‌روند و وقت کمی‌ برای بازی دارند یا اصلاً چنین وقتی ندارند. اغلب این کودکان به تغدیه و مراقبت مناسب دسترسی ندارند و در کل از امکان و فرصت کودک‌ بودن محروم هستند. بیش از نیمی ‌از این کودکان، در معرض بدترین اشکال کار کودک هستند که از جمله به کار در محیط‌های خطرناک، اشکال مختلف کار اجباری، فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر و فحشاء و نیز مشارکت در اقدامات مسلحانه اشاره شده است.

در حال حاضر حدود ۲۵۰ میلیون نفر کودک کار در جهان وجود دارد که حدود ۱۷۱ میلیون نفر از آنها در آسیا زندگی می‌کنند. بیشتر این افراد یعنی تعدادی در حدود ۹۸ میلیون نفر در بخش کشاورزی کار می‌کنند. همچنین ۵۴ میلیون کودک در بخش خدمات و ۱۲ میلیون نفر در در بخش صنعتی به شکل غیر رسمی کار می کنند. اما خبر خوب این است که طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده تعداد کودکان کار دختر از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون ۴۰ درصد و پسران ۲۵ درصد کاهش یافته است.

در ادامه با هم ویدئویی ببینیم که آژانس تبلیغاتی بادکوبه در راستای فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی خود در خصوص کودکان کار و برای تلنگر زدن به وجدان بیدار همه افراد جامعه برای مقابله با این معضل، تولید کرده است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)