بادکوبه در جشنواره خلاقیت کن، قسمت دوم

بادکوبه در جشنواره خلاقیت کن، قسمت دوم

جشنواره خلاقیت کن- وایرال ویدئوی «با ریشه‌هایت بمان» کمیته امداد

پروژه دیگری که از سوی آژانس تبلیغاتی بادکوبه در جشنواره خلاقیت کن امسال حضور دارد، وایرال ویدئوی «با ریشه‌هایت بمان» کمیته امداد است. در ادامه درباره این پروژه بیشتر بخوانید.

rokhdad

وایرال ویدئوی «با ریشه‌هایت بمان» کمیته امداد

مرد جوانی در حال راه رفتن در خیابان به مردم می‌گوید پدر و مادرش او را اینجا رها کرده‌اند و می‌پرسد که آیا آنها را دیده‌اند یا نه؟ مردم از شنیدن این پرسش، آن هم از جانب مردی جوان و بالغ شگفت‌زده می‌شوند و غالبا او را جدی نمی‌گیرند. گاهی حتی به او می‌خندند یا می‌گویند متوجه منظورش نمی‌شوند.

آن‌چه خواندید؛ داستان وایرال ویدئوی «با ریشه‌هایت بمان» کمیته امداد است. در انتهای این ویدئو، بنیاد امداد امام خمینی، فرزندان جوان را به حمایت و مراقبت از والدین خود دعوت می‌کند.

«با ریشه‌هایت بمان»

در چند سال اخیر، معضلی اجتماعی در میان خانواده‌هایی با وضعیت اقتصادی پایین و نابسامان دیده می‌شود. معضلی به نام رها کردن والدین پیر و بیمار در اماکن عمومی برای فرار از مسئولیت نگهداری از آنها.

والدین گم‌شده، بعد از شناسایی به وسیله نیروهای پلیس برای نگهداری و مراقبت به موسسات خیریه سپرده می‌شوند. آنها معمولا از نظر جسمی بیمارند یا مبتلا به آلزایمر هستند و بعد از این اتفاق مجبورند با تاملات روحی و افسردگی‌های شدید نیز مقابله کنند.

این وایرال ویدئو برای آشنا شدن اذهان عمومی با این معضل اجتماعی و زدن تلنگری به وجدان افراد و نشان دادن زشتی و نادرستی این رفتار ساخته شده است. با تکیه بر این اصل که والدین هیچ‌وقت فرزند خود را رها نمی‌کنند و ما هم از نظر اخلاقی موظفیم به ریشه‌ها –والدین- خود وفادار باقی بمانیم.

وایرال ویدئوی «با ریشه‌هایت بمان» کمیته امداد

توضیح فرهنگی آگهی

در بسیاری از جوامع احترام به والدین سالمند و مراقبت از آنها جزء هنجارهای اجتماعی و بخشی از فرهنگ به حساب می‌آید. با توجه به فرهنگ غالب، نگهداری از والدین از کار افتاده به موسسات مرتبط و خانه‌های سالمندان سپرده می‌شود یا در جوامع سنتی‌تر همچنان فرزندان به‌طور مستقیم و شخصا از والدین سالمند و احیانا بیمار خود مراقبت می‌کنند.

در ایران احترام به والدین و نگهداری از سالمندان جزء هنجارهای اخلاقی بسیار قدرتمند و قدیمی به حساب می‌آید. وقوع معضل اجتماعی رها کردن والدین پیر و بیمار در اماکن عمومی یک اتفاق بسیار غیراخلاقی و مغایر با هنجارهای محبوب اجتماعی در ایران است که به خاطر تازگی آن، آگاهی مردم در ارتباط با آن نیز بسیار کم است و چون با فرهنگ غالب ایرانی‌ها ضدیت زیادی دارد، برای جامعه ایرانی یک شوک شدید اجتماعی به حساب می‌آید.

این وایرال ویدئو با هدف اطلاع‌رسانی به عموم مردم درباره روی دادن روزافزون این اتفاق در جامعه ساخته شده است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)