پادکست – ۱8 مرداد ۱۳۹۶

پادکست – ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه، ابتدا با هم درباره این صحبت می‌کنیم که چگونه در سخنرانی‌هایمان صدای بهتری داشته باشیم؟، سپس کتاب «آئین سخنوری» را به شما معرفی می‌کنیم و در انتها به سراغ اشتباهات کسب و کارها در شبکه های اجتماعی می‌رویم.

۱)بخش اول

چگونه در سخنرانی‌هایمان صدای بهتری داشته باشیم؟

سایت مدیر تی‌وی مطلبی منتشر کرده است درباره اینکه « چگونه در سخنرانی‌هایمان صدای بهتری داشته باشیم؟» در این مطلب می‌خوانیم که داشتن یک تن صدای مناسب، علاوه بر روابط عمومی، بر رهبری تیم هم تاثیر غیر قابل انکاری دارد. امروز قصد داریم تا ۶ تکنیک را برای بهبود صدایتان در سخنرانی معرفی کنیم

۱-آهسته و شمرده صحبت کنید

سعی کنید آهسته و شمرده صحبت کنید. در این حالت شما قدرت و نفوذ بیشتری پیدا می‌کند. چون شنوندگان فرصت فکر کردن به حرف‌های شما را خواهند داشت، اندکی تامل می‌کنند، حرف شما را مزه مزه می‌کنند و برای شنیدن ادامه‌ی صحبت‌هایتان آماده می‌شوند.

از طرفی آهسته و شمرده حرف زدن، صدای شما را بم‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر نشان می‌دهد. وقتی که سریع حرف می‌زنید، صدای شما زیر شده و مانند صدای یک بچه به نظر می‌رسد.

۲-تمرینات صدا انجام دهید

صدای انسان مانند یک عضله است. می‌توانید تمرینش بدهید و تقویتش کنید. بسیار بودند کسانی که صدای خوبی نداشتند، اما با تمرین و ممارست، توانستند به بهترین سخنورهای عصر خود تبدیل شوند.

۳-صدایتان را ضبط کنید

زمانی که تمرین می‌کنید، صدایتان را ضبط کرده و بعد از آن حتما به آن گوش کنید. دقت کنید که اگر این کار را انجام ندهید، عملا بازدهی تمرین‌های خود را به نصف کاهش داده‌اید. ریزبینانه و دقیق، صدای خود را تحلیل کنید و ببینید که چه کاری می توانید برای بهبود صدای خود انجام دهید. شما باید بهترین و سخت‌گیرترین منتقد خود باشید.

۴-مکالمات تلفنی خود را ضبط کنید

هنگامی که با مشتری خود یا هر فرد معمولی دیگری صحبت می‌کنید، می‌توانید با ضبط مکالمه‌ی خود و بررسی آن، نقاط قوت و ضعف خود را در موارد متعددی بررسی کنید.

۵-تمرکز بر مکث‌ها

میزان احساس و میزان تاثیرگذاری یک مکالمه را  مکث‌ها و سکوت‌هایی مشخص می‌کنند که در مکالمه‌ی خود از آن‌ها استفاده می‌کنید.

۶-خوردن و آشامیدن مناسب

بدن شما، حنجره شما و صدای شما به غذا و آشامیدنی‌های مناسب نیاز مُبرم دارد. بهترین غذا برای تفکر سریع و تصمیم‌گیری مناسب درهنگام صحبت کردن، پروتئین است. آب ولرم (هم‌دمای اتاق) نیز به نرم شدن حنجره کمک می‌کند. آب یخ می‌تواند صدای شما را بم‌تر و نرم‌تر جلوه دهد؛ طوری که انگار چند نفر باهم صحبت می‌کنند. اگر گلو درد دارید، آب گرم می‌تواند راهکار خوبی برای بازیابی صدای ازدست رفته‌تان باشد.

۲)بخش دوم

معرفی کتاب «آئین سخنوری»

حالا که درباره طریقه مناسب و بهتر سخنرانی صحبت کردیم، بد نیست به شما کتابی را معرفی کنیم که در مورد موضوع مشابهی است. کتاب «آئین سخنوری» اثری از دیل کارنگی. در این کتاب آمده که: چرا افراد موفق، بزرگ و تاثیرگذار در جهان اکثرا سخنوران ماهری نیز هستند ؟ و آیا می دانستید که صحبت کردن در برابرجمعیت، فقط برای عده خاصی از افراد مشکل نیست و این مساله ای عمومی‌ست. حتی بهترین سخنرانان نیز در ابتدا دچار همین ترس وعدم تسلط بوده‌اند و توانایی صحبت کردن در برابر جمع استعدادی خدادادی نیست که فقط بعضی ها از آن برخوردارند؛ بلکه با علاقه و تمرین مثل هر توانایی دیگری می‌توان به مهارتی باور نکردنی در این‌باره دست یافت.

دیل کارنگی در ادامه به ۱۵ اصل اساسی و اولیه برای داشتن یک سخنرانی موفق اشاره می‌کند.

 با شور و شوق و محکم واستوار شروع کنید. دقیقا بدانید که در مورد چه چیزی می‌خواهید صحبت کنید. تمرین مهمترین مساله است شما با هر تمرین نیرومندتر و نیرومندتر می‌شوید. آمادگی قبلی داشته باشید. نه به معنی نوشتن مطالب به صورت دستوری و سپس حفظ کردن کلیه عبارات و متن سخنرانی. بلکه آمادگی قبلی یعنی تمامی نکات و جوانب مختلف موضوع را قبلا خوب مطالعه و بررسی و درک کرده باشیم؛ واقعیت و درستی آنها برای خود ما به اثبات رسیده باشد و بعد در مورد طریقه ارائه آن فکر کنیم. خودتان را به تدریج آماده کنید. یک ارائه خوب باید تدریجا تکمیل شود. مطالب را به سادگی صحبت‌های همیشگی خود بیان کنید. با مخاطبانتان رو در رو باشید. ارتباط چشمی با مخاطب از اهمیت فوق العاده‌ای برخودار است. از روخوانی کردن بپرهیزید. مهمترین موضوع سخنرانی در برابر عموم، خود گوینده است و آنچه بیان می‌شود درمرتبه دوم قرار دارد. آنچه می‌گویید آنقدر مهم نیست که چگونه آن را می‌گویید. مخاطب را نادیده نگیرید. ابتدای یک سخنرانی خیلی خیلی مهم است. در گفتار خود روی کلمات مهم تکیه کنید و از کلمات کم‌اهمیت سریع عبور کنید و در انتها اینکه مخاطب خود را دوست داشته باشید.

۳)بخش سوم

اشتباهات کسب و کارها در شبکه های اجتماعی

نخستین دامی که کسب و کارها در هنگام حضور خود در شبکه‌های اجتماعی گرفتار آن می‌شوند، تلاش برای افزایش فالوئرهاست. در سایت متمم می‌خوانیم که هدف نهایی از تبدیل کردن مخاطب به مشتری است. در اینجا ممکن است دو اشتباه کلیدی صورت بگیرد:

اشتباه اول اینکه بگوییم صرف حضور در شبکه های اجتماعی خوب است و به هر حال آگاهی از برند ما را بالا می‌برد. اینکه مردم بیشتر و بیشتر در معرض نام ما قرار بگیرند و تشخیص برند را بالا ببریم اما اگر یادآوری برند ما همچنان پایین باشد، برند ما را راهی گورستان برند می‌کند: برندی مرده‌ اما دارای سنگ قبری بزرگ.

 اشتباه دوم اینکه بگوییم اگر من مثلاً ده هزار فالوئر دارم و از بین آنها بیست مشتری ایجاد شده است، اگر صد هزار فالور داشته باشم، دویست مشتری دارم و این برای من مطلوب است. کسی که این منطق را به کار می‌گیرد، منابع خود را هرز می‌برد. شاید بهتر باشد قبل از تلاش و سرمایه‌گذاری برای افزایش تعداد فالوئرها،‌ استراتژی‌ها و ابزارهای مختلف را آزمایش کنیم و تلاش کنیم به حداکثر نرخ تبدیل دست پیدا کنیم. اگر مطمئن شدیم که مثلاً بالاترین نرخ تبدیل قابل تصور ۳% است و در شرایط موجود به هیچ شکل نمی‌توان این نرخ را بهبود داد، حالا وقت آن است که وقت و توان خود را برای افزایش فالوئرها صرف کنیم.

در کنار نکات فوق، یک نکته دیگر را هم به خاطر داشته باشید:

حضور در هر یک از شبکه های اجتماعی، نیازمند یادگیری و تجربه است. چه مطالبی طرفدار دارند. چه مطالبی نباید مطرح شوند. چه سوالاتی باید پاسخ داده شوند. چه مواردی باید مسکوت بمانند؟ دسترسی چه کسی باید حتماً‌ محدود و مسدود شود؟ چه کسانی باید تحت هر شرایطی دسترسی داشته باشند و نباید Block شوند؟ با توهین‌ها چه برخوردی شود؟ با انتقادها چه کنیم؟

دقت داشته باشید که پاسخ به سوالات فوق، تابع دو فاکتور مهم است: شبکه اجتماعی مورد نظر و نیزکسب و کاری که مد نظر داریم. ممکن است مسئول شبکه اجتماعی شما،‌ قبلاً سابقه فعالیت گسترده در فیس بوک داشته باشد. اما فرهنگ و اصول رفتاری در توییتر یا اینستاگرام کاملاً متفاوت است. کاری که در فیس بوک عرف است، ممکن است در اینستاگرام درست نباشد. حرفی که در فرهنگ توییتر پذیرفته شده است، ممکن است در لینکدین مطلوب نباشد. از طرف دیگر، ممکن است مسئول شبکه اجتماعی شما، قبلاً برای کسب و کار دیگری فعالیت می‌کرده و مثلاً ادمین صفحه اینستاگرام یک شرکت بزرگ بوده است. این سابقه باعث نمی‌شود که تجربیات او در مورد کسب و کار و برند شما هم صادق باشد.

بنابراین حتی به فرض سابقه قبلی، بهتر است اکانت شما در یک شبکه اجتماعی، به تدریج رشد کند. قبل از اینکه به تعداد بالای فالور فکر کنید، می‌توانید به استراتژی‌های خود فکر کنید. الگوهای مختلف را بیازمایید. در یک فرایند آزمایش و خطا، نحوه تعامل با مخاطبان را یاد بگیرید و سپس به تدریج، میدان بازی را بازتر کنید.

آنچه شنیدید قسمت دیگری از پادکست بادکوبه بود. هفته‌های آینده هم همراه ما باشید.

همچنین شما می‌توانید صفحه ما در تلگرام و اینستاگرام را با آی‌دی @Badkoobeh دنبال کنید تا در جریان آخرین اخبار و تولیدات داخلی و بین‌المللی تبلیغات قرار بگیرید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)