پادکست شماره 94 - 14 اردیبهشت 1397

پادکست شماره ۹۴ – ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه، ابتدا از این می‌گوییم که چگونه در محیط کار حرف خود را به گوش بقیه برسانیم؟؛ سپس با شما درباره پرورش ابتکار عمل در گروه صحبت می‌کنیم و در انتها به سراغ نمایشگاه کتاب و معرفی چند کتاب می‌رویم.

شیوه‌های برقراری ارتباط مؤثر، معرفی ایده‌ها و فهماندن منظورتان به دیگران در جلسات کاری، روش‌هایی هستند که با عمل به آنها می‌توانید به راحتی حرف‌تان را بزنید و عقایدتان را ابراز کنید. ما با شما درباره ۱۰ نکته‌ای حرف می‌زنیم که می‌توانند به شما کمک کنند با دیگران ارتباط موثرتری برقرار کنید.

چگونه در محیط کار حرف خود را به گوش بقیه برسانیم؟

۱. محکم صحبت کنید

از عباراتی مانند «فکر می‌کنم …» یا «این فقط عقیده‌ی من است، اما …» پرهیز کنید. به جای آن از عباراتی مانند «فکر می‌کنید تا فردا بتوانید آن را انجام دهید؟» و «لطفا تا فردا آن را انجام دهید» استفاده کنید.

۲. طوری صحبت کنید که قابل‌فهم باشد

واضح صحبت کنید و روی نکات مهم تأکید داشته باشید. اگر برای گروهی از افراد صحبت می‌کنید، کل افراد حاضر در محل را خطاب قرار دهید و فقط به یک نفر نگاه نکنید.

۳. صحبت‌تان باید حالت بحث و گفت‌وگو به خود بگیرد

معمولا مردم علاقه ندارند به یک سخنرانی طولانی گوش بدهند. هنگام معرفی ایده‌تان، از آنها دعوت کنید در بحث شرکت کنند.

۴. از قبل آمادگی پیدا کنید

قبل از اینکه ایده‌تان را معرفی کنید، درباره‌ی برخی نکات و موضوعات مهم آن برنامه‌ریزی کنید.

۵.یکراست بروید سرِ اصل مطلب

قبل از هر چیز ابتدا نکات اصلی را به دیگران معرفی کنید، سپس به جزئیات بپردازید. تا جایی که می‌توانید نکات ضروری و مهم مطلب را بیان کنید و حاشیه‌ نروید.

۶. هنگام صحبت‌ داد نزنید

اگر آرام و با صدای نرم صحبت کنید، دیگران مجبور می‌شوند برای شنیدن حرف‌تان سکوت کنند. رسا بودن کلام در عین آرامش اهمیت زیادی دارد.

۷. بیشتر گوش بدهید

به حرف‌های دیگران گوش بدهید و ببینید چگونه واکنش نشان می‌دهند. به همان اندازه که صحبت می‌کنید به حرف دیگران گوش بدهید.

۸. به زبان بدن‌تان توجه کنید

صاف بایستید یا بنشینید، دست‌به‌سینه نایستید و به چشمان دیگران نگاه کنید. از تکنیکِ دست‌های باز استفاده کنید و بی‌قراری و نگرانی را از خود دور کنید. با این کار هم بااعتمادبه‌نفس جلوه می‌کنید و هم تصویر مثبتی از خود ارائه می‌دهید.

۹. به زمان‌بندی توجه داشته باشید

اینکه چه زمانی ایده‌تان را ارائه می‌کنید بسیار مهم است. هر محیط کاری در برخی از ساعاتِ روز بسیار شلوغ و گاهی بسیار خلوت و ساکت است. ساعات خلوتِ محیط کار برای معرفی ایده بسیار مناسب هستند.

۱۰. به خودتان اعتماد داشته باشید

این مورد از همه مهم‌تر است. هر چه بیشتر خودتان را باور داشته باشید، هنگام معرفی ایده‌تان اعتمادبه‌نفس بیشتری نشان خواهید داد. فکر نکنید دیگران متوجه نمی‌شوند؛ وقتی صحبت می‌کنید اعتمادبه‌نفس‌تان را در صدایتان می‌شنوند و آن را در زبان بدن‌تان می‌بینند.

پرورش ابتکار عمل در گروه 

افرادی که ابتکار عمل ندارند، به پتانسیل‌شان جامه‌ی عمل نمی‌پوشانند. شاید تشویق به داشتن ابتکار عمل در گروه دشوار به نظر برسد اما ایجاد برخی تغییرات در فرهنگ محل کارتان می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد که گستره‌ی آن می‌تواند بسیار فراتر از افراد برود. اگر افراد برای خودشان فکر و عمل می‌کنند، این رویه به گروه‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا جرقه‌های تفکرشان را بازیابی کنند. ما در این مقاله به بررسی اهمیت پرورش ابتکار عمل در گروه خواهیم پرداخت و نگاهی خواهیم داشت به شیوه‌ی دست‌یابی به این امر.

اهمیت ابتکار عمل

هنگامی که ابتکار عمل در سازمان افزایش یاید طی آن، افراد فورا به تغییرات واکنش نشان می‌دهند، جمع‌آوری اطلاعات سرعت می‌یابد، مدیران کارهای بیشتری را واگذار می‌کنند و افراد به دنبال موفقیت‌های شخصی بزرگ‌تری می‌روند.

چه زمانی ابتکار عمل ایده‌ی خوبی نیست

ابتکار عمل برای همه‌ی نقش‌ها مناسب نیست. در برخی موارد، ابتکار عمل می‌تواند زیان‌آور باشد، حتی وقتی با بهترین اهداف به کار رود. وقتی موفقیت به فردی در جایگاه مشخص و در زمان مشخص یا به انجام وظایف تعریف شده با توالی دقیقی بستگی دارد، استفاده از ابتکار عمل می‌تواند موجب مشکلات بزرگی شود.

مزایای پرورش ابتکار عمل

ابتکار عمل می‌تواند جرقه‌ای باشد که برای تغییر گروهی کم کار، متمرکز بر فرایند و بی‌اعتنا، به آن نیاز دارید. فرهنگی که ابتکار عمل را ترویج می‌دهد می‌تواند افراد را به کارکنانی کنش‌گرا، راغب و متعهد به عملکرد کسب‌وکار تبدیل کند و می‌تواند به جذب و حفظ بهترین کارمندان کمک کند.

افرادی که از ابتکار عمل استفاده می‌کنند معمولا چابک‌تر، مشتاق‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند. وقتی اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد آنها می‌توانند واکنش سریع، انعطاف‌پذیر و هوشمندانه‌ای از خود نشان دهند.

کسانی که به طور مستقل فکر و عمل می‌کنند، می‌توانند موجب تغییر شوند و در بهبود مستمر سهیم باشند. مدیران مبنای ابتکار عمل را بر تعداد محدودی از استراتژی‌های فعلی قرار می‌دهند، در حالی‌که اعضای گروه با تکیه بر تجربه‌ی بیشتر خود، ابتکار عمل به وجود می‌آورند. این کار منجر به محیط‌های کاری کارامدتر می‌شود و می‌تواند کسب‌وکارها را به مسیرهای جدید و جالبی سوق بدهد.

افرادی که ابتکار عمل دارند، می‌توانند دست‌تان را باز بگذارند تا بر روی کارهای ارزشمند تمرکز کنید. با این حال، واگذاری و غیرمتمرکز کردن مسئولیت، خطوط سنتی بین مدیران و اعضای گروه را محو و کدر می‌سازد و همه‌ی مدیران احساس خوبی نسبت به این مسئله ندارند. اما اگر پذیرای این امر باشید، زمان کمتری را صرف نظارت بر دیگران می‌کنید و زمان‌تان را بیشتر صرف کار خودتان می‌کنید. از روابط کاری باکیفیت‌تر با افرادتان هم لذت خواهید برد زیرا آنها احساس می‌کنند که اختیار بیشتری دارند و بیشتر مورد اعتماد هستند.

نمایشگاه کتاب و معرفی کتاب

امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت سومین روز از نمایشگاه امسال است به همین مناسبت تصمیم گرفتیم چند کتاب مرتبط با دنیای تبلیغات را به شما معرفی کنیم.

۱. ادبیات تبلیغ

رهنمودی گام به گام برای نگارش تبلیغات پرفروش نوشته رابرت دابلیو. بلای، ترجمه منیژه شیخ‌جوادی که انتشار سیته آن را چاپ کرده است.

این کتاب به درد تمام کسانی می‌خورد که در دنیای تبلیغات به کار مشغول‌اند. کتاب ادبیات تبلیغ با این هدف ویژه به نگارش د‌رآمده که شما را در راه خلق تبلیغات مؤثر و پرجاذبه یاری دهد. تبلیغاتی که توجه عموم را به خود جلب می‌کند، پیام خود را به شفافیت عرضه می‌کند و خریدار را برای خرید کالا متقاعد می‌سازد. افراد تازه‌کار تمامی نکات بنیادین مورد نیاز را از این کتاب خواهند آموخت: اینکه تبلیغات چیست؟ استفاده از آن به چه منظوری است؟ و چگونه می‌توان آن را نتیجه‌بخش کرد. افرادی که در این زمینه تجارب ناچیزی دارند، با استفاده از این کتاب چگونگی نگارش تبلیغات ساده، شفاف و بی‌واسطه را خواهند آموخت. حتی افراد کهنه‌کار نیز می‌توانند با بهره گیری از این کتاب، با نظریات جدید آشنا شوند. دیوید اگیلوی درباره‌ی این کتاب گفته: “من هیچ نویسنده‌ی تبلیغاتی را سراغ ندارم که با خواندن این کتاب پیشرفتی در کارش حاصل نگردد. از جمله خود من.

 

۲. کمپین تبلیغاتی از برنامه ریزی تا اجرا

این کتاب تالیف محمود دهقان طزرجانی است و آن را انتشارات مبلغان منتشر کرده است. این کتاب با رویکردی علمی، آموزشی، برای کارشناسان و مدیران شرکتهای تبلیغاتی، مدیران روابط عمومی و تبلیغات شرکتها و استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها کتاب مفیدی است.

این کتاب درصدد پاسخ به این سوالها است:

کمپین برای رسیدن به چه هدف یا اهدافی برنامه ریزی شده است ؟

چه امکانات مادی و غیرمادی برای تحقق اهداف کمپین به کار گرفته می شود؟

زمان‌بندی برای اجرای کمپین چگونه است؟

  • نتایج کمپین چگونه و توسط چه کسانی سنجیده و ارزیابی می شود؟

۳.از چرتکه تا استراتژی

این کتاب که نوشته  امیرابوالفضل ذکریایی و نازلی منجم‌زاده است و انتشار سیته آن را منتشر کرده، راهکارهای موفقیت ۱۵ شرکت برتر ایرانی را می‌‍خوانیم.

آگاهی از تجربه‌های شرکت‌های ایرانی در کسب‌وکارهای گوناگون و امور مرتبط با مدیریت استراتژیک و استراتژی‌های آن‌ها در زمینه‌ی بازاریابی و فروش، تبلیغات، برند، محصولات جدید، قیمت‌گذاری و… نقش ارزنده‌ای در پیوند علم و عمل با توجه به واقعیت‌های کشورمان دارد.

تمامی شرکت‌هایی که در طول زمان به موفقیت دست یافته‌اند، از استراتژی‌های مناسبی در طول زمان بهره‌مند بوده‌اند. به عبارتی در زمان مناسب تصمیم درستی گرفته‌اند. حالا فرقی نمی‌کند با چرتکه یا همراه استراتژی.

کتاب جذاب و خواندنی از چرتکه تا استراتژی تجربه‌های ملموس ۱۵ برند ایرانی و داستان تحول و موفقیت آن‌ها را برای ما بازگو می‌کند.

با هم به پادکست شماره ۹۴ بادکوبه گوش دهیم.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)