قصۀ برند: IKEA پسرکی با سودای همیشگی کسب‌وکار

قصۀ برند: IKEA پسرکی با سودای همیشگی کسب‌وکار

برند IKEA تنها یک برند لوازم خانگی و اسباب منزل نیست IKEA امروز به شیوه‌ای برای زندگی تبدیل شده است. برندی که میلیون‌ها آدم در سراسر دنیا آرزوی داشتن زندگی به شیوۀ آن را دارند. قصۀ این برند را در ادامه بخوانید.

ingvar-kamprad-as-a-boy-blog

سرگذشت پسرک کبریت فروش

قصۀ برند IKEA سال ۱۹۲۶ از جنگل‌های جنوب سوئد آغاز شده است. اینگوار کامپارد، بنیان‌گذار این برند، از کودکی سودای راه‌اندازی کسب‌وکاری نوین را داشت. وقتی پنج ساله بود به همسایه‌هایشان چوب کبریت می‌فروخت و وقتی هفت ساله شد راه‌های دور و درازتری را با دوچرخه‌اش برای فروش طی کرد.

زمانی که کامپارد ۱۷ ساله بود، پدرش مبلغی پول را به عنوان هدیۀ موفقیت تحصیلی‌ به او داد. کامپارد از این پول برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خودش استفاده کرد و با فروش خودکار، کیف پول، قاب عکس، رومیزی، ساعت مچی، جواهرات و جوراب زنانه اولین فروشگاه IKEA را راه‌اندازی کرد.

دو حرف ابتدای نام برند IKEA از ابتدای نام و فامیل بنیان‌گذار آن یعنی اینگوار کامپاند می‌آید و دو حرف بعدی از ابتدای نام مزرعه‌ای که کامپارد در آن بزرگ شده بود.

kc-blog

سود و اعتبار از طریق نمایش نحوۀ ساخت لوازم خانگی

تا سال ۱۹۴۵، کامپارد اینقدر در کارش موفق شده بود که فروشگاهش را در روزنامه‌های محلی تبلیغ کرد و با استفاده از ماشین‌های مخصوص حمل شیر سفارش‌ها را به دست مشتریانش می‌رساند.

وقتی که برای نخستین بار کارگاه لوازم خانگی IKEA شروع به کار کرد یکی از نقاط عطف این برند بود. در این کارگاه مردم می‌توانستند بینند که چطور سفارشات‌شان تولید می‌شود.

ikea_kungens_kurva_blog

دهۀ ۱۹۴۰ برای برند IKEA نقطۀ عطفی به حساب می‌آید. آن زمان، IKEA کارگاهی را برای نشان دادن نحوۀ ساخت و همچنین کیفیت بالای وسایلش تأسیس کرد؛ چون بسیاری از رقبای آن‌ها با پایین آوردن قیمت‌ها از میزان کیفیت محصولات زده بودند و این برند می‌خواست ثابت کند که محصولاتش علاوه بر قیمت مناسب کیفیتی قابل دفاع نیز دارند.

و البته این نوآوری بسیار به نفع برند تمام شد و برایشان اعتبار و سودآوری را توأمان داشت.

طی سا‌های بعد برند همچنان به نوآوری‌های دوست‌داشتنی خود ادامه داد. مردم با هر کار جدیدی که این برند می‌کرد همراه می‌شدند و برای خرید وسایلش مشتاق‌تر. سال ۱۹۶۰، برند IKEA اولین رستوران خود را در محل مرکزی فروشگاه تأسیس کرد و چند سال بعد برای اولین بار مبل‌های راحتی تک‌نفره را به بازار معرفی کرد. با ظاهری ساده که می‌شد آن را در هرجایی از خانه گذاشت و از زیبایی و سادگی ترکیب‌بندی آن لذت برد.

امروز؛ از بنیاد خیریه تا تولید محصولات غذایی

امروز برند IKEA، یکی از موفق‌ترین تجارت‌های خرد جهانی است و با رشد ۶ درصدی سهامش به برندی قدرتمند تبدیل شده است که در فهرست ۵۰ برند برتر نشریۀ فوربز نیز قرار دارد. این برند بعد از ۶ دهه فعالیت پیشرو و نوآورانه با حضور در ۴۰ کشور به برندی جهانی تبدیل شده است.

فلسفۀ منحصربه‌فرد این برند برای طراحی لوازم خانگی یعنی «خلق بهتر زندگی روزمره برای بیشتر مردم» بر همه سویه‌های این شرکت مثل بازریابی و فروش‌شان تأثیر گذاشته است.

بنیاد خیریۀ این برند با همکاری یونیسف به کودکان نیازمند در سراسر دنیا کمک می‌کند محصولات غذایی با کیفیت این برند نیز بر اساس دستورپخت‌ها و غذاهای سنتی سوئدی تولید می‌شوند و در رستوران‌ها و همچنینی بفروشگاه‌های برند IKEA به فروش می‌رسند.

برند IKEA قصۀ خود را با جزئیات و روراستی بسیار تعریف می‌کند. قصۀ رویاها و تلاش‌ها، جنگ‌ها و پیروزی‌‌ها و البته قصۀ ارادۀ قوی پسرکی که دوست داشت کسب‌وکار خود را داشته باشد.

شما هم قصۀ برند خود را تعریف کنید.

[divider]

این مقاله از سایت‌های  ikea و forbes گردآوری شده است.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
برچسب‌ها: ,

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)