قصه برند: نستله شرکتی پیش‌رو در زمینه تغذیه، سلامت و تندرستی

قصه برند: نستله پیش‌رو در تغذیه، سلامت و تندرستی

۱۵۱ سال پیش، هسته اولیه شرکت نستله یک شرکت کوچک محلی در گوشه‌ای از سوئیس بود برای تولید شیرخشک بچه اما حالا با فروش ۱۰۰ میلیارد، یک غول جهانی است. داستان برند نستله از درک یک نیاز ساده، یعنی خوراکی جایگزین شیر مادر شروع شد. نیازی که به تولید اولین شیر خشک جهان انجامید.

2

میراث «هانری نستله» موسس نستله، حالا در همه جای جهان حدود ۴۵۰ کارخانه دارد با تولید بیش از هشت هزار برند. نستله دیگر فقط یک شرکت مهم در بورس سوئیس نیست بلکه شش سال پیش توانست سودآورترین شرکت جهان شود. یک شرکت بزرگ جهانی که رتبه اول تولید قهوه فوری، تغذیه کودک، آب بسته‌بندی، شکلات، بستنی و غذاهای آماده را در سطح جهانی دارد، نستله یک نماد است، یک جاذبه توریستی. همچنین یک شرکت پیش‌رو در زمینه تغذیه، سلامت و تندرستی. نمونه یک موفقیت اقتصادی و مدیریت خلاقانه و رو به آینده.

1

 طبق آمار اخیر، بیش از ۳۵۰ هزار نفر در نستله مشغول به کار هستند و محصولات تولیدی را برای همه کشورهای جهان می فرستند. شرکت نستله همچنین دارای ‌چهار مرکز تحقیقاتی با همکاری ۷۰ آزمایشگاه است که هر ساله حداقل ۳۰۰ تحقیق مختلف درباره تغذیه انجام می دهند. اهمیت نستله این است که قدرت آن را می توان در قوی‌ترین اقتصادها مانند آمریکا با فروش سالانه حدود چهار میلیارد دلار تا کوچک‌ترین و ضعیف‌ترین اقتصادها دید. بدین ترتیب نستله یک نمونه موفق در جهانی شدن یک برند است.

ایران همواره یک بازار جذاب برای شرکت نستله بوده است. فقط بازار مصرف شیرخشک در ایران ارزشی معادل ۳۴۰میلیارد تومان در سال دارد، یک بازار جذاب و بزرگ برای هر غول اقتصادی. شروع فعالیت‌های نستله در ایران به سال ۷۹ باز می‌گردد، با تولید غذای کودک. دو سال بعد هم کارخانه تولید شیرخشک در قزوین شروع به کار کرد. تولید آب معدنی در ایران هم از سال ۸۵ شروع شد. نستله در سال‌های اخیر در تولید محصولات حلال نیز پیش‌رو بوده است.

3

۸۶ کارخانه مشغول تولید محصولات نستله هستند و سالانه حدود سه میلیارد دلار محصولات خود را به کشورهای اسلامی یا به مسلمانان ساکن کشورهای غیراسلامی می‌فروشند. در چند سال گذشته با لغو تحریم‌ها، نستله تلاش کرده است حضور موثر و قدرتمندش را در بازار مصرف ایران احیا کند. چراکه ایران روزگاری یکی از بازارهای مهم نستله بوده است. یک بازار پر از فرصت و پتانسیل برای یک برند خاص جهانی.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
برچسب‌ها: ,

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)