صبحانه و بازارهای جدید برای مواد غذایی

صبحانه و بازارهای جدید برای مواد غذایی

اهمیت صبحانه

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی به حساب می‌آید. اگر روز با خوردن صبحانه کامل شروع شود احساس سرزندگی بیشتری ایجاد شده، انرژی بیشتری برای حرکت و فعالیت به وجود می‌آید. صرف صبحانۀ کامل موجب می‌شود حداقل تا ده ساعت قند خون در حد طبیعی باقی بماند. معمولاً یک‎ صبحانه‎‎ کامل‎‎ شامل نان تهیـه شده‎‎‎ از غلات‎ کامل، شیر و میوه است.

نقش تغذیه در سلامت افراد در هر سنی شناخته شده است، به خصوص در دوران بلوغ که یکی از مهمترین دوره‌های زندگی به شمار می‌آید. اما متاسفانه اغلب جوانان به ویژه دختران، صبحانه را حذف و مصرف تنقلات با ارزش غذایی پایین را جایگزین میان وعده‌های سالم می‌کنند و به همین خاطر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

صبحانه ایرانی

صبحانه از جمله غذاهای اصلی در فرهنگ ایرانی بوده که اکنون جایگاه سابق خود را از دست داده ‌است. عدسی، حلیم و کله پاچه به عنوان صبحانه رایج مردم بسیاری از مناطق ایران، ترکیب مناسبی است از غلات (گندم) و حبوبات (عدس) و همچنین گوشت سفید (معمولاً به شکل گوشت بوقلمون موجود در حلیم) به اضافه روغن خوراکی (افزایش انرژی‌زایی). مصرف چای شیرین به همراه انواع نان و پنیر نیز در بین مردم شهرهای مختلف معمول است. در برخی از شهرهای جنوبی ایران نیز بنا بر ذائقه مردم، آش‌های سبک در برنامه صبحانه گنجانده می‌شود. با تغییرات در سبک زندگی و تحولات ناشی از شهرنشینی شاهد تغییر در مواد غذایی مورد استفاده برای صبحانه هستیم که گاهی از ارزش غذایی بالایی نیز برخودار نبوده و صرفاً جهت جلوگیری از بروز حالت ضعف مصرف می‌شوند.

یکی از دلایلی که افراد با گذر زمان از خوردن صبحانه دلزده شده‌اند، تکراری شدن خوراکی‌ها است. اما با کمی تغییر در صبحانه می‌توان آن را به وعده غذایی متفاوتی تبدیل کرد. یکی از راههایی که به تازگی بسیار رایج شده، مصرف شکلات صبحانه است. البته شکلات صبحانه کالری زیادی دارد و باید در مصرف آن دقت داشت.

بر اساس اطلاعات آماری، در سال گذشته حدود ۳۵% از جامعه احتمال دارد که در وعده‌های صبحانه خود شکلات صبحانه مصرف کرده باشند. از این میان ۱۹% پرمصرف هستند یعنی افرادی که هر روز یا حداقل ۲ یا ۳ بار در هفته از شکلات صبحانه استفاده می‌کنند. حدود ۳۰% حداقل یک بار در هفته یا ۲ یا ۳ بار در ماه شکلات صبحانه می خورند. ۵۱% هم کم‌مصرف هستند یعنی ۲ یا ۳ بار در ماه و یا حداقل یک بار در ماه از این محصول استفاده می‌کنند.

3

حدود ۳۵% از جامعه احتمال دارد که در وعده‌های صبحانه خود شکلات صبحانه مصرف کرده باشند. از این میان ۱۹% پرمصرف هستند. حدود ۳۰% مصرف متوسط دارند. ۵۱% هم کم‌مصرف هستند.

بنابراین بیشتر مصرف‌کنندگان افرادی هستند که برای تنوع از این محصول استفاده می‌کنند. از برندهای پرمصرف شکلات صبحانه در ایران می‌توان به فرمند، پگاه، پاک، شوکو پارس، کاله، آی سودا و Nutella اشاره کرد.

1

مصرف شکلات صبحانه با طبقه اجتماعی رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چقدر طبقه اجتماعی افراد بالا می رود میزان مصرف شکلات صبحانه نیز افزایش می یابد. به عبارت دیگر بیشتر افراد پرمصرف در طبقه اجتماعی AB و بیشتر افراد با مصرف متوسط در طبقه اجتماعی C1C2 حضور دارند.

همچنین، مصرف برندهای شکلات صبحانه نیز با طبقه اجتماعی افراد در ارتباط است. به عنوان مثال برند معروف Nutella بیشتر در طبقه اجتماعی AB استفاده می شود. با توجه به استاندارهای این طبقه اجتماعی در خصوص توان پرداخت هزینه‌ها و با در نظر گرفتن قیمت بالای این محصول در ایران طبیعی است که مصرف‌کننده‌های اصلی این برند از طبقه اجتماعی AB جامعه باشند. برندهای ایرانی مانند پاک، شوکوپارس، فرمند و… بیشتر در طبقات اجتماعی C1C2 استفاده می‌شوند.

نکته قابل توجه این که میزان مصرف شکلات صبحانه با سن افراد رابطه معکوس دارد. هر چقدر سن افراد بالا می‌رود میزان مصرف شکلات صبحانه کاهش می‌یابد که این مسئله به دلیل وجود پرهیزهای ضروری غذایی افراد در سنین بالا، خوشحال کننده است.

Untitled

 بر اساس بررسی های انجام شده در بازار ایران، برندهای شکلات صبحانه تعدد زیادی ندارد. اما نکته بسیار قابل توجه این است که از یک طرف مصرف شکلات صبحانه در ایران بیشتر در طبقه اجتماعی AB جامعه است و از طرف دیگر این طبقه اجتماعی برای انتخاب برند شکلات صبحانه خود قدرت انتخاب زیادی ندارند. به همین دلیل برند Nutella مورد استقبال این طبقه خاص قرار می‌گیرد. در میان شکلات‌ صبحانه‌های موجود در بازار ایران، برند Nutella، معادل ۹% از سهم بازار را به خود اختصاص و ۹۱% باقی‌مانده متعلق به برندهای ایرانی موجود در بازار است. برندی که در سال ۲۰۱۴ میزان مصرف آن ۳۶۵ میلیون تن در جهان بوده و در ۱۶۰ کشور دنیا مصرف شده است.

شکلات‌ صبحانه‌های موجود در بازار ایران

ار میان شکلات‌ صبحانه‌های موجود در بازار ایران، برند Nutella، معادل ۹% از سهم بازار را به خود اختصاص و ۹۱% باقی‌مانده متعلق به برندهای ایرانی موجود در بازار است.

نتیجه گیری

بنابراین ما با بازاری مواجه هستیم که فضای مناسبی برای سایر برندهای خارجی است. برندهای خارجی شکلات صبحانه می‌توانند با هدف قرار دادن طبقه اجتماعی AB و گروه سنی ۱۵ تا ۴۰ سال، مصرف‌کنندگان خاص خود را بیابند. البته به نظر می‌رسد آشنایی هر چه بیشتر و عمیق‌تر با سبک زندگی این افراد لازم و ضروری است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)