داستان بی‌ام‌و: یک قرن با اتومبیل‌های بی‌ام‌و

داستان بی‌ام‌و: یک قرن با اتومبیل‌های بی‌ام‌و

چه از علاقه‌مندان به دنیای اتومبیل و خودرو باشید و چه نباشید، به احتمال زیاد نام بی‌ام‌و باید به گوشتان خورده باشید. یکی از بزرگ‌ترین برندهای تولید خودرو در جهان که حدود یک قرن سابقه حضور پرقدرت در بازار دارد و طرفداران خاص خود را. برندی که پای محصولات آن به جنگ، سینما، کلکسیون ثروتمندان و نمایشگاه‌های کوچک و بزرگ جهانی باز شده است. اگر درباره این برند مشهور جهانی کنجکاوی دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را بخوانید.

۱-BMW مختصر نام شرکت Bavarian Motor Works است. به‌معنای صنایع موتوری بایرن.

۲- این شرکت در سال ۱۹۱۶ توسط فرانتس یوزف پوپ تأسیس شد و دفتر اصلی آن در مونیخ آلمان قرار دارد.

۳-این شرکت به همراه شرکت‌های خودروسازی مرسدس بنز و آیودی جزء سه شرکت برجسته خودروسازی آلمان شناخته می‌شود.

۴-نشان این کارخانه از شکل پره‌های ملخ در حال چرخش هواپیما الهام گرفته شده است. این نشان در سال ۱۹۲۹ مورد تأیید این کارخانه قرار گرفت.

۵-شرکت BMW اولین موتورسیکلت خود را با نام R32  در سال ۱۹۲۳ میلادی تولید کرد.

۶-اولین اتومبیل تولیدی شرکت بی‌ام‌و تحت لیسانس شرکت آستین موتور تولید شد ولی تنها پس از گذشت سه سال، یعنی در سال ۱۹۳۲ میلادی بی‌ام‌و، اتومبیل خود را با طراحی منحصر به فردی مجددا وارد بازار کرد.

۷-با آغاز جنگ جهانی دوم BMW تقریبا تمام توان خود را با تولید موتور هواپیماهای جنگنده در خدمت ارتش آلمان گذاشت.

۸- در طول جنگ جهانی دوم از جمله اتفاقات تلخ تاریخ این شرکت می‌توان به استفاده از زندانیان و اسیران به عنوان نیروی کار در بی‌ام‌و نام برد. این افراد در شرایط بسیار بدی برای این شرکت کار می‌کردند. در سال‌های بعد بی‌ام‌و از این اتفاق و رنجی که به این افراد تحمیل شده بود به شدت ابراز ندامت و پشیمانی کرد.

۹-در سال‌های پایانی جنگ و هنگامی که آلمان به دست نیروهای روس و آمریکایی افتاده بود، اکثر ابزارهای موجود در کارخانه‌های BMW به عنوان غنائم جنگی به کشورهای فاتح انتقال داده شد.

۱۰-این شرکت که در طول جنگ‌جهانی به ورشکستگی رسیده بود، با اتمام جنگ، حق تولید خودروی کوچک ایتالیایی به نام «ایزوایستا» را خریداری کرد که با توجه به شرایط بعد از جنگ این خودروی کوچک و ارزان قیمت طرفداران زیادی داشت. تولید و فروش ایزوایستا طی هفت سال، بی ام دبلیو را از خطر ورشکستگی نجات داد.

۱۱-پس از جنگ، پروژه راه‌اندازی مجدد این شرکت با تولید موتورسیکلت‌های R24 که یک نمونه پیشرفته‌تر از R23  محسوب می‌شد، رسما کلید خورد.

۱۲-در سال ۱۹۵۱ میلادی خودروی BMW 501 را تولید کرد و وارد بازار رقابت شد.

۱۳- بی‌ام‌و در نامگذاری محصولات خود شامل خودروها و موتورسیکلت‌ها به طور معمول از قواعدی مشخص پیروی می‌کند. خودروهای بی‌ام‌و معمولا با یک عدد سه رقمی که در ادامه یک یا دو حرف نیز آن را دنبال می‌کند؛ نامگذاری می‌شوند.

۱۴-در سال ۱۹۷۲ میلادی، بی‌ام‌و اولین شرکت خود در خارج از آلمان را در آفریقای جنوبی تأسیس کرد.

۱۵-این شرکت برای اولین بار در میان خودروسازان، تمام دانشمندان و مهندسان و طراحان و تکنسین‌ها و مدیران خود را زیر یک سقف بنام موسسه FIZ جمع کرد. در سال ۱۹۹۰، تعداد کارمندان حاضر در این موسسه که به مغز شرکت BMW معروف  بود، به چیزی در حدود هفت هزار نفر می‌رسید.

۱۶-در سال ۱۹۹۲ بی‌ام‌و شروع به خریداری یک تأسیسات عظیم طراحی در کالیفرنیای آمریکا کرد که پیش از این متعلق به استودیو DesignworksUSA بود. تملک کامل این تأسیسات تا ۱۹۹۵ به طول انجامید.

۱۷-در سال ۱۹۹۴ میلادی ، بی‌ام‌و برای اولین بار وارد آمریکا شد.

۱۸-در سال ۲۰۰۶ گروه بی‌ام‌و، شامل مینی و رولزروی، در پنج کشور تعداد ۱٬۳۶۶٬۸۳۸ دستگاه خودرو تولید کرد.

۱۹-در ژانویه ۲۰۱۲، بی‌ام‌و توسط فوربز به عنوان خوشنام‌ترین برند خودرویی دنیا شناخته شد.

۲۰-در سال ۲۰۱۵، ب‌ام‌و بیش از دو میلیون و چهارصدهزار دستگاه وسیله نقلیه تولید کرد.

۲۱-این شرکت هم‌اکنون مالک شرکت‌های رولز-رویس موتور کارز و مینی است.

۲۲-شعار اصلی این کمپانی «با لذت برانید» است.

۲۳- بی‌ام‌و با همکاری مونتاژکنندگان محلی، بعضی محصولات خود را در کشورهایی مانند ایالات متحده، تایلند، روسیه، مصر، اندونزی، مالزی، چین و هند تولید می‌کند.

۲۴- نخستین خودروی ۶ سیلندر بی‌ام‌و  مدل ۳۲۸ نام داشت و سنت موفقیت در مسابقات اتومبیلرانی را برای این شرکت بنا نهاد.

۲۵-محصول فوق العاده دیگر از این کمپانی مدل ۳.۰ CSL نام دارد که در واقع یک ماشین مسابقه‌ای‌ست و عنوان یکی از «خودروهای هنری» مشهور بی‌ام‌و را به خود اختصاص داده. چراکه الکساندر کالدر مجسمه‌ساز مشهور آمریکایی آن را رنگ کرده است.

۲۶-جیمز باند (با بازی پیرس برازنان) در دهه ۱۹۹۰ میلادی، در سه مجموعه مختلف پشت فرمان خودروهای Z3، Z8 و خودروی قدرتمند ۸ سیلندر ۷۵۰Il نشست.

bmw_web_final-07

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)