پادکست – 20 دی ۱۳۹۶

پادکست – ۲۰ دی ۱۳۹۶

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه، ابتدا درباره هفت درس موفقیت از زندگی یک کارآفرین موفق می‌گوییم؛ سپس با شما درباره شش اشتباه رایج هنگام مذاکره بر سر اولین حقوق صحبت می‌کنیم و در انتها به سراغ کتاب الفبای ساختن تیم ‌کاری پیروزمندانه می‌رویم.

هفت درس موفقیت از زندگی یک کارآفرین موفق 

شناخت کارآفرینان برتر جهان و داستان موفقیت آنها برای اغلب ما حقیقتا جذاب است. نقش مهم افرادی همچون بیل گیتس و استیو جابز در ساختن جهانی مملو از فناوری که با سرعتی شگفت‌انگیز در حرکت است انکارنشدنی است. ما هر لحظه از روز خود را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با محصولات اپل و مایکروسافت می‌گذرانیم، خواه در حیطه‌ی کاری‌مان باشد و خواه در مجموعه سرگرمی‌هایمان قرار گیرد. به‌خاطر همین تأثیرات است که بسیاری از ما به‌دنبال آموزه‌های موفقیت از زندگی این بزرگان هستیم. بیایید به کمک مطلبی که در سایت چطور منتشر شده، کمی از مایکروسافت و اپل فاصله بگیریم و سری به جان دیویس راکفلر (۱۸۳۹ تا ۱۹۳۷) بنیانگذار استاندارد اویل (Standard Oil) و یکی از معروف‌ترین تاجران و خیرینِ ایالات متحده، بزنیم. زندگی راکفلر برای کسانی که به‌دنبال موفقیت هستند، آموزه‌های فراوانی دارد.

دیویس راکفلر، کارآفرینی نیکوکار

بسیاری از نویسندگان در جست‌وجوی راز موفقیت‌، شرکت‌های اپل و مایکروسافت و دیگر شرکت‌های حوزه‌ی فناوری را تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند. مثلا اگر در وب‌سایت آمازون به‌دنبال کتابی درمورد استیو جابز، این مدیر عامل افسانه‌ای اپل باشید، بیش از ۱۴۰۰۰ نتیجه خواهید یافت! اما بعضی اوقات از خواندن نوشته‌های تکراری درباره‌ی این بزرگان خسته می‌شویم. شاید چنین حسی را درباره‌ی جابز و گیتس و دیگر رهبران صنعت فناوری تجربه کرده باشید. اما خوشبختانه تاریخ پر از نمونه‌های الهام‌بخش است. شما در وب‌سایت چطور نیز می‌توانید مقالات زیادی را درمورد بسیاری از کارآفرینان موفق همچون ریچارد برانسون، کارلوس اسلیم، ایلان ماسک و … پیدا کنید. در ادامه، درس‌هایی از زندگی راکفلر را با هم مرور می‌کنیم.

۱. وقتی به موفقیت می‌رسید، انتظار انتقاد هم داشته باشید

۲. انتظار گمنام بودن طولانی را داشته باشید

۳. دستاوردهای خود را جشن بگیرید

۴. دارایی‌هایتان را مسئولانه مدیریت کنید

۵. هنر معامله را بیاموزید

۶. ممکن نیست به‌تنهایی همه چیز را بدانید

۷. محدودیت‌های پول را درک کنید

شش اشتباه رایج هنگام مذاکره بر سر اولین حقوق 

فرض کنید می‌خواهید جایی استخدام شوید. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد که مذاکره‌ کردن برای‌تان کمی دشوار است و نمی‌دانید که دقیقا باید چه نوع برخوردی برای آگاهی و کسب مطالبات‌تان داشته باشید. مثلا بحث حقوق و دستمزد، بحثی بسیار مهم است. حقوق اولیه‌ی شما خیلی چیزها را در دوران کاری و حرفه‌ای‌تان مشخص می‌کند.  صحبت‌نکردن یا درست مذاکره نکردن در این‌باره می‌تواند برای‌تان گران تمام بشود. در ادامه به تصورات اشتباهی که در مذاکره برای دریافت اولین حقوق وجود دارد می‌پردازیم.

۱. به‌خاطر تجربه‌ی اندک، قدرت چانه‌زنی ندارم

بیشتر متقاضیان کار، فراموش می‌کنند اضطراب و دلشوره‌ای که آنها در فرایند کاریابی و مصاحبه تحمل می‌کنند، یک‌سویه نیست و در سمت دیگر نیز وسواس‌ها و نگرانی‌هایی وجود دارد.

مصاحبه‌کنندگان نیز باید ساعات طولانی صرف کنند تا از میان رزومه‌های مختلف و تعداد بسیار زیادی از درخواست‌هایی که به آنها ارائه می‌شود، گزینه‌هایی مناسب را تشخیص بدهند و برای مراحل بعدی دعوت به مصاحبه و آزمون کنند. همان‌طور که می‌بینید، این موضوع تلاشی دوطرفه برای یافتن نیرو و کار مناسب است.

۲. حق انتخاب ندارم، پس مجبور به پذیرش هستم

اینکه شما تجربه‌‌ی کاری ندارید، دلیل نمی‌شود تا مهارت و تخصصی را که به‌واسطه‌ی آن پذیرفته شده‌اید، دست‌کم بگیرید.

۳. جنسیت در چانه‌زنی و مذاکره تأثیرگذار است

هرگز به دلیل جنسیت خود از مذاکره نهراسید. فرقی نمی‌کند که شما مرد هستید یا زن. باید بتوانید مثبت، قانع‌کننده، و مؤثر ظاهر بشوید و نشان بدهید شخصی هستید که قادر به حل مسئله های کاری پیش رویش است. شما باید توانایی‌های خود را اثبات کنید و برقراری ارتباطات مؤثر را از ویژگی‌های خود نشان بدهید.

۴. شرایط اقتصادی بد، جایی برای مذاکره بر سر حقوق نمی‌گذارد

حتی اگر شرایط اقتصادی شرکت‌ها برای پرداخت خوب نباشد، همچنان نیروهای زبده ارج نهاده می‌شوند و استعداد و توانمندیشان بی‌پاسخ نخواهد بود. پس هیچ‌وقت تسلیم شرایط نشوید و بدانید که حقوق تنها موضوعی نیست که قابلیت مذاکره و چانه‌زنی دارد.

۵. آمادگی قبلی لازم نیست، باید با شرایط جلو رفت

سعی کنید کاملا مسلط و آماده در مذاکره برای اولین حقوق ظاهر بشوید. از قبل روی صحبت‌ها، نظرات و شیوه‌ی رفتارتان فکر کنید.

۶. دریافت پاسخ منفی به‌معنای شکست است

در زندگی مدام مجبور به مذاکره هستیم. مذاکره بر سر حقوق، اولین و آخرین چالش پیش روی ما نخواهد بود. پس بهتر است از دریافت پاسخ منفی در مذاکرات ناراحت نشویم و آن را به‌منزله‌ی شکست یا اشتباه ندانیم. هر مذاکره تجربه‌ی درخشانی است که ما را در برخوردها و موقعیت‌های بعدی آگاه‌تر می‌سازد.

کتاب الفبای ساختن تیم ‌کاری پیروزمندانه

الفبای ساختن تیم ‌کاری پیروزمندانه کتابی است که  بلر سینگر آن را نوشته است. در این کتاب می‌خوانیم که شروع کار با بازیکنان عالی، کمک به‌سزایی در جهت تشکیل یک واحد منسجم می‌کند. این امر در مورد یک تجارت، یک باشگاه، یک جامعه، دولت یا حتی یک خانواده صدق می‌کند. بازیکنان عالی از طریق استعداد، شدت علاقه و اشتیاق خود برای بازی طبق آن مجموعه قوانین، تعیین می‌شوند.

 منظور از یک تیم عالی فقط گروهی از افراد با یک هدف مشترک نیست. بلکه منظور گروهی است که متعهد به همکاری با یکدیگر برای رسیدن هدفی مشترک هستند که در آن توانایی‌های خاص هریک از اعضاء مورد آزمایش قرار گرفته و به بیشترین حد خواهد رسید. آن ها مشتاق تسلیم خود به نفع تیم بوده و از قوانین پیروی می‌کنند.

تیم های واقعی یک‌سری اولویت‌های بسیار شفافی دارند: اول ماموریت تیم، دوم نیازهای تیم، سوم نیازهای هر فرد.

در بسیاری از سازمان‌ها اولویت‌ها کاملا برعکس موارد فوق بوده‌است. بسیایر از افراد اول از خود می‌پرسند “چه سودی برای من دارد؟” اگر مطمئن شدند که آن سود را به دست می‌آورند، ممکن است به فرد دیگری در تیم خود یاری برسانند، البته تا جایی که از وقت، پول یا تلاش آنان تعدی نکند. آن وقت ماموریت تیم آخرین اولویت قرار می گیرد. علایق شخصی ارجحیت می‌یابد و رهبر، صاحب کسب‌وکار در نبرد مشکلات تنها بوده و به امید رسیدن حمایت‌هایی در طول راه، باید به کار خود ادامه دهند. در واقعیت اکثر افراد اعتقاد ندارند که اگر اول به ماموریت گروه توجه داشته باشند، آن دو اولویت دیگر خود بخود مورد توجه قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید این پادکست را در سایت شنوتو بشنوید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)