تحقیقات بازار: گزارشی از صنعت بانکداری در ایران

تحقیقات بازار: گزارشی از صنعت بانکداری در ایران

راهبردهای ارتباطی خلاق بادکوبه در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ پروژه‌ای را در صنعت بانکداری ایران به انجام رسانید. اجرای این پروژه برعهده‌ی تیم‌های «تحقیقات بازار» این مجموعه بود.

این پروژه توسط تیم تحقیقات راهبردهای ارتباطی خلاق بادکوبه، با هدف بررسی صنعت بانکداری در ایران انجام شده است. گزارش پیش رو، مربوط به بررسی دیدگاه مشتریان حقیقی بانک ها می باشد. منظور از مشتریان حقیقی ، اشخاصی هستند که در بانکها حساب دارند. جهت اجرای این بخش از پروژه، با در نظر اهداف پژوهش، پرسشنامه‌ای در ۸ صفحه با ۱۳۵ سوال طراحی شد. تمامی پرسشنامه‌ها توسط تیم آموزش‌دیده پرسشگران، به صورت مصاحبه حضوری با پاسخگویان در شهرهای تهران، شهریار، کرج، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، اهواز و مازندران تکمیل شد. در مجموع تعداد ۱۸۵۲ پرسشنامه جهت بررسی دیدگاه مشتریان حقیقی تکمیل شد.

دغدغه‌های مالی

1

یکی از اهداف این پروژه شناسایی دغدغه‌های مالی افراد بوده است. بر اساس بررسی هایی که در شهرهای مذکور انجام شده است، مهمترین دغدغه های مالی افراد افزایش درآمد (۵۰%)، پرورش فرزندان (۳۳%)، توسعه کسب‌و‌کار (۳۳%)، خرید ملک (۳۳%)، شغل بهتر (۲۴%)، مهاجرت (۱۳%) و ازدواج (۸%) است.

دولتی یا خصوصی؛ مسئله این است!

2

شاید با توجه به شرایط کنونی کشور، برای شما هم مهم باشد که در بانک خصوصی حساب داشته باشید یا بانک دولتی. تحقیقاتی که انجام دادیم به ما نشان داد که اکثر افراد ( ۷۶% ) مشتریان حقیقی، بانک دولتی را به خصوصی ترجیح می‌دهند، ۱۱ % بانک خصوصی را ترجیح می دهند و برای ۱۳ % باقیمانده نوع بانک هیچ تفاوتی ندارد. نتایج نشان می دهد که به دلیل مشکلات زیادی که موسسات خصوصی و بانک های خصوصی از نظر مالی برای مردم ایجاد کرده‌اند، افراد بیشتر ترجیح می دهند که در بانک های دولتی حساب داشته باشند. این موضوع از آنجایی تأیید می شود که در بخش تداعیات که در همین پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است، بانک های دولتی با واژه هایی چون “اعتماد” و “اطمینان” و “امنیت” تداعی می‌شوند.در حالیکه بانک های خصوصی با واژه هایی چون “عدم اعتماد”، “کلاهبرداری” و … تداعی می شوند. بر اساس نتایج به دست آمده، واژه‌های اعتماد (۳۰%)، اطمینان (۱۹%)، امنیت (۱۸%)، سوددهی کم (۱۴%)، ازدحام و معطلی (۱۱%)، اعتبار (۷%)، امین (۶%)، پشتوانه دولتی (۵%)، وام (۳%)، دولتی (۳%) از جمله تداعی‌های بانکهای دولتی در ذهن مشتریان حقیقی است. اما بانک های خصوصی با عباراتی چون سود بیشتر (۳۳%)، عدم اعتماد (۱۵%)، کلاهبرداری (۱۱%)، اختلاس (۸%)، ورشکستگی (۷%)، امنیت کمتر (۶%)، وام راحت، سریع و با بهره کم (۶%)، مشتری مداری (۶%) تداعی شده است.

3

 

رده سنی مخاطبان بانکهای دولتی و خصوصی

4

نتایج نشان می دهد که بخش زیادی از افراد بالای ۳۵ سال در بانک‌های دولتی مانند بانک ملی، صادرات و مسکن حساب دارند. اما گروههای سنی پایین بیشتر در بانک های خصوصی چون سامان،  ملت و پارسیان حساب دارند.  مشتریان بانک سامان و ملت بین ۲۵ تا ۳۵ ساله هستند. مشتریان بانک سپه بالای ۵۵ سال سن دارند. مشتریان بانک پارسیان زیر ۲۵ سال هستند. مشتریان بانکهای ملی و صادرات ۳۵ تا ۴۵ سال و مشتریان بانک مسکن ۴۵ تا ۵۵ ساله هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)