صنعت مد و کودکان کار

کمپین Fashion Revolution باعث می‌شود در خرید لباس ارزان‌قیمت تجدید نظر کنید

همه دوست دارند که با قیمت خوب خرید کنند و تخفیف بگیرند، مخصوصاً وقتی با یک دستگاه اتوماتیک فروش مواجه می‌شوند که تی‌شرت‌های ارزان ۲ یورویی می‌فروشد. اما هزینه واقعی که می‌پردازید چقدر است؟ ترزا لیتسا در مقاله‌ای به این موضوع می‌پردازد.

یک نهاد غیرانتفاعی به نام Fashion Revolution اقدام جالبی در برلین انجام داده و عموم افراد جامعه را به فکر واداشته است. این کمپین تبلیغاتی-اجتماعی امید دارد افراد را از هزینۀ واقعی خرید پوشاک بسیار کم‌قیمت آگاه کند. آنها یک دستگاه اتوماتیک فروش که تی‌شرت‌هایی فقط به قیمت ۲ یورو می‌فروخت (تقریباً ۲.۲۷ دلار) را در یک مکان عمومی شهر قرار دادند و توجه عابران زیادی را به خود جلب کردند. وقتی عابران سکه را وارد دستگاه می‌کردند، ویدیویی از کودکان کم سن و سال در حال کار در کارخانه‌های نساجی روی صفحۀ نمایش ظاهر می‌شد. این کودکان ۱۶ ساعت در روز کار می‌کنند و فقط ۱۳ سنت در ساعت دستمزد می‌گیرند.

screen-shot-2015-05-08-at-11-54-13

ناگهان با مشاهده این ویدیو، خریداران از قیمت مناسبی که به آنها پیشنهاد داده شده بود، دیگر چندان هم خوشحال نبودند. درست بعد از پایان ویدیو به آنها انتخاب‌هایی داده می‌شد تا «بخرند یا اهدا کنند». نتیجه جالب و خیره‌کننده این بود که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر تصمیم گرفتند ۲ یورویی که به دستگاه داده‌اند را برای حمایت از این کمپین اهدا کنند.

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-10

تاریخ انتشار ویدیو، روز ۲۴ آوریل بود، یعنی روز Fashion Revolution، روز بزرگ‌داشت خاطره درگذشتگان حادثه فروریختن ساختمان «رانا پلازا» در بنگلادش در سال ۲۰۱۳ که باعث شد بیش از ۱۰۰۰ کارگر کشته شوند. این کارگران برای برندهای آمریکایی پوشاک تهیه می‌کردند. برای این کارخانه‌ها چیز عجیبی نیست که کارگران کم سن و سال را با حقوق بسیار پایین به خدمت بگیرند. همین موضوع باعث شد Fashion Revolution به فکر راه‌اندازی کمپین بیفتد: به منظور افزایش آگاهی در زمینه شرایط کاری کارگرانی که لباس ارزان‌قیمت را به فروشگاه‌ها می‌فرستند.

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-30

وقتی عابران سکه را وارد دستگاه می‌کردند، ویدیویی از کودکان کم سن و سال در حال کار در کارخانه‌های نساجی روی صفحۀ نمایش ظاهر می‌شد. این کودکان ۱۶ ساعت در روز کار می‌کنند و فقط ۱۳ سنت در ساعت دستمزد می‌گیرند.

در واقع، آخرین کلمات ویدیو اینها بودند: «مردم وقتی آگاه می‌شوند، اهمیت می‌دهند. به ما کمک کنید تا به دنیا هم یادآوری کنیم. این دانسته‌ها را منتقل کنید تا انقلاب صنعت مد آغاز شود.»

این پیام تاثیرگذاری بود که Fashion Revolution با همکاری آژانس تبلیغاتی BBDO برلین، موفق به انتشار آن شد. این حرکت توانست اکثر افرادی که با دستگاه اتوماتیک فروش کار کردند و ویدیو را دیدند تحت تاثیر قرار دهد. در همین حال از بازخورد افراد نیز فیلم تهیه شد و از طریق اینترنت در سراسر دنیا به نمایش درآمد. این فیلم تنها طی ۵ روز به رقم قابل توجه ۴ میلیون بازدید در شبکه یوتیوب دست پیدا کرد، حدود ۴۰۰۰۰ بار در فیسبوک به اشتراک گذاشته شد و بیش از ۱۰۰ بار هم در مطبوعات به آن اشاره شد، شامل وب سایت‌های رسانه‌ای مهم و معروف دنیا.

vending-machine-social-experiment-2-euro-t-shirt-fashion-revolution-6

از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر تصمیم گرفتند ۲ یورویی که به دستگاه داده‌اند را برای حمایت از این کمپین اهدا کنند.

این موفقیت ثابت می‌کند که یک کمپین تاثیرگذار باید بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند. برای این کار و به منظور جلب توجه بیشتر احتمالاً باید پیش از انتقال پیام مورد نظر، نوعی سیستم پاداش و جایزه در نظر گرفته شود. زمانی که بتوانید پیام خود را به شیوه‌ای قدرتمند و تاثیرگذار انتقال دهید، نتیجه چشمگیر خواهد بود. میزان مبالغ اهدایی جمع‌آوری شده از طریق کمپین Fashion Revolution، تایید‌کننده این موضوع است!

کاری از آژانس تبلیغاتی BBDO، برلین، آلمان

منبع Creative Guerrilla Marketing

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)