جایگاه برندهای مختلف پنیر در بازار ایران

جایگاه برندهای مختلف پنیر در بازار ایران

صبحانه یكی از مهم ترین وعده های غذایی روزانه محسوب می‌گردد و از بین مواد غذایی مورد مصرف در این وعده، می‌توان گفت که پنیر به نسبت بیشترین میزان مصرف را دارد. در کشوری مانند ایران که مصرف لبنیات در شهرها و روستاها به اشکال مختلف وجود داشته است، مصرف پنیر به عنوان اصلی‌ترین ماده غذایی صبحانه با انواع نان میل می‌شود. حدود ۹۷% از افراد جامعه محتمل است که پنیر مصرف کنند.

Cheese-badkoobeh

 اما آنچه در این میان مطرح می‌شود این است که از بین انواع پنیر که با طعم‌ها و اشکال مختلف تولید می‌شود کدام یک بیشتر مورد انتخاب مصرف‌کنندگان قرار می گیرد و آیا توانسته است که ذائقه مصرف کننده ایرانی را از نظر طعم و بسته بندی اغنا نماید؟ در ایران شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی لبنی توانسته‌اند محصولات متنوعی را روانه بازار کنند و رقابت بین برندهای معتبر نیز بسیار زیاد است. با این حال دیده می شود که قیمت مواد لبنی رو به افزایش است و گاها کیفیت آنها در حدی نیست که تمام طبقات اجتماعی را راضی نگه داشته و متمایل به استفاده از آن ها بکند. پنیر سفید با حدود ۶۵% بیشترین مقدار مصرف را به خود اختصاص داده است، بعد از پنیر سفید، پنیر لیقوان و پنیر خامه ای بیشترین مصرف کننده را دارند.

cheese

۶۱% از کل مصرف کنندگان پنیر را افرادی تشکیل داده‌اند که حداقل یکبار در روز پنیر مصرف کرده‌اند و حدود ۳۳% افرادی هستند که ۲ یا ۳ بار در هفته و یا حداقل یک بار در هفته پنیر مصرف می‌کنند و حدود ۶% جز گروه کم مصرف محسوب می‌شوند یعنی ۲ یا ۳ بار در ماه و یا حداقل یکبار در ماه پنیر مصرف می‌کنند. این آمار نشان‌دهنده این است که اکثر افراد از برندهای پر مصرف پنیر در ایران می توان به پگاه، کاله، دامداران، پاک اشاره کرد.

1

معمولا مصرف کنندگان پنیر افرادی هستند که وفاداری کمتری به یک برند دارند و غالبا در یک بازه زمانی از دو برند استفاده می کنند یعنی به راحتی برند اول را جایگزین برند دوم و یا برعکس می‌کنند. برندهای کاله، روزانه و چوپان بیشتر در طبقه اجتماعی AB مصرف می شوند.

Cheese_2

 جمع‌بندی:
به نظر می رسد با توجه به اینکه پنیر مانند سایر لبنیات در روستاهای کشور تولید می شود، بنابراین یکی از تولیدات اساسی جوامع روستایی می باشد. از طرف دیگر ذائقه لبنی افراد بر اساس فرهنگ جامعه شکل می گیرد. با توجه به تعدد زیاد برندهای پنیر در ایران به نظر می رسد برای پنیر صبحانه فضای مناسبی جهت ورود برندهای خارجی وجود ندارد. ورود برندهای پنیر خارجی در صورتی به موفقیت می رسد که مسائل فرهنگی و ذائقه های ایرانی ها را لحاظ کند و از طرف دیگر به دلیل قیمت بالای برندهای خارجی مناسبترین گروه هدف برای این برندها طبقه AB جامعه می باشد که سبک زندگی و سلایق متفاوت تری از سایر طبقات جامعه دارند.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)