بادکوبه -30 کمپین برتر رسانه اجتماعی سال 2014

۳۰ کمپین برتر رسانه اجتماعی سال ۲۰۱۴ – قسمت اول

در قرن بیستم شاهد پیشرفتی تکان‌دهنده در صنعت رسانه بودیم. از دگرگونی‌های چندباره صنعت چاپ تا روزگار رادیو و در ادامه امواج شبکه‌های تلویزیونی تا پدیده‌‌ای به نام اینترنت، همگی خبر از گسترده‌شدن رسانه‌ها می‌دهند. با مرور تاریخ صنعت تبلیغات، و به گواه پروژه‌هایی که انجام شده است، به روشنی در‌می‌یابیم که چگونه این صنعت با در نظر گرفتن رسانه‌های دیگر، از رسانه‌های روز و مرسوم اجتماع استفاده می‌کند. به عبارت دیگر صنعت تبلیغات یکی از استفاده‌کنندگان اصلی رسانه روز است.

با آمدن قرن بیست‌و‌یکم و رشد شبکه‌های اجتماعی در بستر اینترنت، انتظار آن می‌رفت که آژانس‌های تبلیغاتی استفاده از این محیط را در دستورکار خود قرار دهند. محیط شبکه‌های اجتماعی سرشار از قابلیت‌هایی است که کمتر آژانس تبلیغاتی می‌تواند از آن چشم‌پوشی کند. با توجه به پتاسیل‌های بالای رسانه‌های اجتماعی، شاهد رشد روزافزون کمپین‌های تبلیغاتی در این محیط هستیم. این مقاله سعی دارد با معرفی برترین کمپین‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۴  نشان دهد که چگونه این رسانه‌ها مورد توجه آژانس‎‌های تبلیغاتی، برندها و کاربران این شبکه‌ها قرار گرفته است.

این مقاله ترجمه ای است از مطلبی به همین نام منتشر شده در سایت exacttarget.com

[divider]

اینطور که به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۴ ، کمپین های رسانه اجتماعی موفقیت چشمگیری داشته است. با تعداد زیادی شبکه که برای برندها در دسترس است، از فیسبوک و توئیتر که در این امر بدیهی هستند تا لینکدین و پینترست که به صورت تخصصی‌تری کار می‌کنند، ما برندهایی را می‌بینیم که در سال گذشته کارهای استثنایی کرده‌اند. بد نیست که نگاهی به لیست بهترین کمپین‌های سالی که گذشت بیندازیم و این نکته را در نظر بگیریم که شما چه درس‌هایی را می‌توانید از این کمپین‌ها فرا بگیرید.

 کمپین‌های موفق فیسبوک

۱_ کلاه ایمنی هنری از Biltwell, Inc

Biltwell لوازم جانبی موتور سیکلت می سازد، این شرکت به صورت‌های مختلف و متنوعی سعی دارد تا با کاربران صفحه‌ی فیسبوکش تعامل برقرار کند. «بیلتول» در این کمپین از مخاطبان خود خواست تا با ایجاد طرح و رنگ‌آمیزی کلاه ایمنی موتور خود و ارسال عکس آن در این کمپین شرکت کنند. این نمونه‌ی کلاه ایمنی است که توسط یکی از طرفداران ارائه شده و توسط تیم برند به نمایش گذاشته شده است. هدف از این کار نزدیکی بیشتر برند و طرفداران آن و ایجاد یک حس مشترک با یکدیگر بوده است.

 

نمونه‌ای از یک از کلاه‌ که توسط یکی از شرکت‌کنندگان برای این کمپین طراحی شد

نمونه‌ای از یک از کلاه‌ که توسط یکی از شرکت‌کنندگان برای این کمپین طراحی شد

۲_ مرحله نهایی انتخاب Qdoba’s Queso

در فیسبوک و توئیتر این شرکت، مصرف کنندگان و طرفداران محصولات رستوران زنجیره‌ای Qdoba می توانستند برای غذای مورد علاقه خود که در این رستوران سرو می شود رای بدهند. رای گیری و مطلع شدن از نظرات به سبک قدیمی یک چیز است، اما اینکه چگونه این شرکت نتایج را به صورت آنی در بستر شبکه‌های اجتماعی و در طول مسابقه به‌روز می‌کرد نکته‌ی جالبی بود. این کار نشان می داد که طرفداران آنها هنوز با این موضوع مشغول هستند، و به همین دلیل همهمه و هیجان بیشتری حول مسابقه تولید می‌شد.

 

نمایش آرا به صورت ارا به صورت آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کمپین بود

نمایش آرا به صورت آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کمپین بود

۳_ کمپین جلد مجله My Nat Geo

مجله‌ی معروف «نشینال جئوگرافی» یک مسابقه را در فیسبوک برگزار کرد که درآن عکس‌ ارسالی طرفداران درصورت برنده شدن می‌توانست بر روی جلد مجله‌ی National Geographic قرار بگیرد. شرکت‌کنندگان می‌توانستند به آسانی با بارگزاری عکس‌های خود از طریق فیسبوک، به آن عنوان داده و سپس به عنوان یک شرکت‌کننده شانس این را داشته‌باشند تا برنده یک تور مسافرتی نیز بشوند. این مسابقه مانند یک ژنراتور تولید عکس عمل می‌کرد به صورتی که تماشاگران هم می خواستند تا آن را بر روی صفحات فیسبوک خودشان داشته باشند.

 

یکی از تصاویر برگزیده‌ی این کمپین توسط تیم «نشینال جئوگرافی»

یکی از تصاویر برگزیده‌ی این کمپین توسط تیم «نشینال جئوگرافی»

کمپین‌های موفق پینترست

۴_ مسابقه لوازم آرایشی Urban Decay

وقتی به فستیوال موسیقی «کواچلا» فکر می‌کنم، چهره‌ها و آرایش‌هایی که در این فستیوال دیده‌ام، نظرم را جلب می‌کند. افرادی راحت و بی‌خیال با موها و جواهراتی که موجب توجه می‌شوند، مانند ظاهر یک ستاره تمام عیارِ موسیقی راک. شرکت «اربان‌دیکی» تولید کننده لوازم آرایشی، مسابقه‌ای را در پینترست برگزار کرد که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانستند بورد خودشان را با حال‌وهوای مورد علاقه‌ی خودشان در فستیوال، ایجاد کنند و از این طریق شانس برنده شدن بلیت این فستیوال را داشته باشند.

 

برای شرکت در این کمپین کافی بود تا برد پینترست شما حال و هوای یک فستیوال موسیقی را می‌داد

برای شرکت در این کمپین کافی بود تا برد پینترست شما حال و هوای یک فستیوال موسیقی را می‌داد

۵_ بوردهای سایت offbeat bride

سایت عروسی«افبیت براید» دارای یک حساب کاربری جالب در پینترست است که نه‌تنها مسابقاتی که در سایت خود برگزار می‌کند را دنبال می‌کند بلکه دارای اطلاعات عمومی در مورد مراسم عروسی و هرچیزی دیگر که به عروسی مربوط است می باشد. این حساب به همان صورتی که سایت مدیریت می‌شود، اداره می‌شود. این حساب کاربری با استفاده از پینترست اینگونه عمل می‌کند که اگر می‌خواهید به زودی عروس شوید باید حتماً آن را فالو کنید. یکی از ویژگهای مهم این حساب، نقش تاثیرگذار آن در فرستادن ترافیک به سایت اصلی «افبیت براید» است.

 

offbeat bride  موقفق شد تا از طریق حساب کاربری خود در پینترست ترافیک قابل‌توجه‌ای را برای سایت اصلی خود ایجاد کند

offbeat bride موفق شد تا از طریق حساب کاربری خود در پینترست ترافیک قابل‌توجه‌ای را برای سایت اصلی خود ایجاد کند

[divider]

قسمت دوم این پست در هفته‌ی آینده منتشر خواهد شد.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)