پادکست بادکوبه شماره 105

پادکست بادکوبه شماره ۱۰۵

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه به ویژگی‌های کار تیمی می‌پردازیم. ما برای گردآوری این قسمت از پادکست به سراغ سایت مدیر اینفو رفته‌ایم.

وقتی شخصیت‌های مختلفی در تیم داشته باشید؛ کار در تیم‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. از طرفی کار مشترک هم برای شرکت و هم برای کارکنان مفید است. کارکنان ممکن است نیاز به تمرین و آموزش در کار داشته باشند که کار تیمی می‌تواند بستر مناسبی در این زمینه باشد. کارتیمی به‌طور معمول به‌عنوان مفهومی مثبت به‌شمار می‌رود زیرا در نهایت گروهی از کارکنان را می‌سازد که به نفع کسب‌وکار کار می‌کنند. البته درحالی‌که کار تیمی مزایای مختلفی را به ‌همراه دارد، اجرای پروژه‌ای تیمی در محل کار معایب بالقوه‌ای نیز به‌ همراه دارد.

مزایای تیم‌سازی:‌

۱-دانش و تجربیات مشترک:

هر کارمند با مجموعه خاصی از مهارت‌ها و دانش مرتبط به شرکت می‌آید. بعضی از این تجربیات باهم هم‌پوشانی دارند درحالی‌که برخی دیگر کاملاً با هم متفاوت هستند. هنگامی‌که کارکنان را برای پروژه‌های کاری گروه‌بندی می‌کنید، همه از مزایای دانش و تجربه مشترک استفاده می‌کنند. این تجربه‌ی کاری تقسیم‌شده، باعث می‌شود که با مقیاس‌های مختلفی از مشکلات و چالش‌ها مقابله کنید.

۲-خلق ایده:

محیط تیمی نیازمند کارکنانی است که در مورد پروژه بحث کنند و ایده‌های بیشتری خلق کنند. این بحث و تبادل‌نظر می‌تواند خلاقیت بیشتری را در میان کارکنان برانگیزد و آنها را به فکر کردن درباره ایده‌های جدید ترغیب کند. همچنین بحث در مورد پروژه راه‌حل‌های بهتری را برای حل مشکلات پیش‌روی ما خواهد گذاشت. هنگامی‌که به‌صورت فردی کار می‌کنید، انجام پروژه را با بینش خاصی که دارید محدود خواهید کرد درحالی‌که همکاران‌تان می‌توانند رویکردهای جدیدی را نسبت به کار شما پیدا کنند.

۳-بررسی واقعیت:

در پروژه‌های فردی به یک کارمند تکیه می‌شود تا حقایق را بدون هیچ‌گونه اشتباهی دریافت کنند. زمانی که چندین نفر روی پروژه‌ای کار می‌کنند، سیستمی ایجاد می‌شود که موجب بررسی و تبادل اطلاعات خواهد شد. زمانی که همه‌ی اعضای تیم به‌طور فعال در پروژه‌ای مشغول به‌کار هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که مسئله را قبل از تبدیل شدن به مشکلی بزرگ، شناسایی کنند.

۴-امنیت و حمایت بیشتر:‌

احساس امنیت و حمایت حاصل از یک تیم می‌تواند موجب ترغیب کارمندان به ریسک بیشتر شود. وقتی کارمندی روی پروژه‌ای به‌صورت فردی کار می‌کند ممکن است محافظه‌کاری کند. کار فردی گاهی احساس انزوا ایجاد می‌کند و باعث می‌شود کارکنان احساس کنند که هیچ‌کس دیگری پشت سر آن‌ها نیست. حمایت از محیط تیمی، به بعضی کارکنان کمک می‌کند تا بهره‌وری را افزایش دهند و انگیزه بیشتری در کار پیدا کنند.

معایب تیم‌سازی:‌

۱-مشارکت نابرابر:‌

در یک تیم، ممکن است برخی از اعضا تماشاگر باشند و دیگران کار بیشتری انجام دهند. این امر می‌تواند باعث ناراحتی در محل کار شود، به‌ویژه اگر شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار فقط تلاش تیم و نه رهبران آن را تشخیص دهید. چنین وضعیتی می‌تواند به مناقشه منتج شود و تأثیر مخربی بر روحیه‌ی افراد در محل کار داشته باشد.

۲-ترجیح کار انفرادی:‌

بعضی از کارمندان ممکن است به‌عنوان بخشی از تیم فعالیت کنند اما ترجیح دهند کار خودشان را انجام دهند. اگر محیط کاری‌تان نیازمند فعالیت گروهی است؛ باید مطمئن شوید که در هنگام فرآیند استخدامی، افراد  “غافلگیرکننده” را  جدا می‌کنید. درحالی‌که این افراد ممکن است کارمندانی عالی در محیط مناسب باشند، احتمالاً با فرهنگ کاری‌تان سازگاری ندارند و منجر به نارضایتی می‌شوند.

 ۳-محدودشدن خلاقیت:

کار تیمی ممکن است تفکر خلاق را محدود کند. کارکنان ممکن است تا حد زیادی برای خوب کارکردن در گروه نظرات‌شان را بیان نکنند تا خود را با دیگران همسو نشان دهند. این کمبود تفکر نوآورانه می‌تواند شرکت‌تان را از حرکت به جلو بازداشته و باعث رکود شود.

 ۴-فرآیند طولانی‌تر:

 گاهی اوقات ممکن است تیم فرآیند را طولانی کند تا به نتیجه دلخواه برسد. تیم‌ها معمولاً باید از طریق فرآیندهای مختلف مانند انتخاب عضو، سازمان‌دهی و اجتماعی شدن وظایف‌شان را تکمیل کنند.

 ۵-تعارضات ذاتی:

هرگاه گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی دورهم جمع می‌شوند، احتمال برخی درگیری‌ها وجود دارد. سبک‌های شخصیتی متقابل می‌توانند تعارض ایجاد کنند و بعضی از اعضا ممکن است مشکلاتی را در پذیرش ایده‌هایی که با نظرات‌شان متفاوت است، داشته باشند. فشار افراد در تیم می‌تواند دیگران را با ترس از قضاوت مواجه کند و بدین ترتیب آنها را محدود کند.

هفت ویژگی برای دست‌یابی به نتایج شگفت‌انگیز

۱-مشارکت:

شما باید بتوانید تیم‌تان را درگیر کنید. بدون مشارکت کارکنان شانس‌تان را در کسب موفقیت به صفر رسانده‌اید. باید بینش و اهداف‌تان را به‌اشتراک گذاشته و برای افراد مشخص کنید چرا در این بینش نقش دارند.

۲-همدل بودن:

هنگامی‌که همدل باشید؛ به خود اجازه می‌دهید ارتباطاتی بسیار قوی با تیم‌تان برقرار کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا خود را در موقعیت‌های دیگران قرار دهید، ارتباطات بهتری ایجاد کنید و درک متقابل بین شما و مخاطب‌تان؛ افزایش پیدا کند.

۳-مشتاق بودن:

اگر می‌خواهید کارکنان مشارکت داشته باشند؛ اول از همه خودتان باید مشغول به کار شوید، شما باید علاقه و شور و شوق خود را نسبت به اهداف نشان دهید؛ اگر شما مشتاق نیستید، پس چرا از دیگران انتظار چنین رفتاری دارید؟

۴-توانمند ساختن کارکنان:‌

وقتی کارکنان را در موقعیتی قرار ‌دهید که بتوانند در آن موفق باشند؛ بیشتر افراد در آن مشارکت می‌کنند. هیچ‌کس نمی‌خواهد کاری را انجام دهد که نتیجه ضعیفی به‌دنبال داشته باشد.

۵-قدرتمند کردن افراد:

توانمندسازی تیم‌ها از طریق کاهش موانع پیش روی آن‌ها صورت می‌گیرد. باعث تعجب است که چگونه بسیاری از شرکت‌ها با محدود کردن کارکنان خود، نتایج و رشد خود را خنثی می‌کنند. تیم‌های خود را  قادر سازید تا بهترین راه را برای رسیدن به اهداف بیابند.

۶-تشویق کردن:

هنگامی‌که تیم‌های‌تان را درگیر فرآیندهای مربوطه می‌کنید باید روی تشویق کردن آن‌ها متمرکز شوید تا به پیشرفت خود ادامه دهند. آنچه به رسمیت شناخته شود، تکرار می‌شود. پاداش دادن یا ستودن تیم‌ها، بهترین راه برای تشویق آن‌ها است. باید پیشرفت‌ها را گزارش کنید. باید برای به چالش کشیدن تیم‌تان وقت صرف کنید تا آن‌ها را تشویق کنید کار را به پایان برسانند.

۷-اجرایی کردن امور:

رهبران بزرگ باید بتوانند نقشه‌های خود را اجرایی کنند. آن‌ها باید الگو باشند، قادر باشند آستین‌شان را بالا بزنند و با تیم‌شان کنار یکدیگر کار کنند. آن‌ها باید نشان دهند، که می‌دانند چگونه رهبری کنند، تخصص و دانش لازم برای آنچه باید انجام شود را داشته باشند و بتوانند طرح و رویکردی را که منجر به موفقیت می‌شود، اجرا کنند.

 

می‌توانید این پادکست را از اینجا بشنوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)