پادکست بادکوبه، شماره 102

پادکست بادکوبه، شماره ۱۰۲

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه، می‌خواهیم درباره‌ی نقش روابط عمومی در برندسازی صحبت کنیم. ما برای تهیه این قسمت از منابعی مانند پارس نمودار، ایران اصناف، خویه دات کام و تجارت الکترونیک سپنتا کمک گرفته‌ایم.

امروزه دوره‌ی بازارهای انحصاری به سر آمده و اکنون بازاریابی رقابتی جایگزین بازارهای انحصاری شده است. امروزه در بازارها، مردم‌سالاری مصرف‌کننده حاکم است و مصرف‌کنندگان انتخاب‌های متعددی دارند. در این بازار، مشتری بیش از تولیدکننده اهمیت دارد. اوست که انتخاب می‌کند کدام کالا و خدمات را از چه کسی بخرد.کافی‌ست مشتری، کالایی را انتخاب نکند. آنگاه چرخه تولید با تمام دستگاه‌ها و نیروهای انسانی آن از گردونه خارج می‌شوند.

اینجاست که روابط عمومی به‌عنوان یک عامل تاثیرگذار نمایان می‌شود. از لحاظ علمی می‌توان گفت: روابط عمومی، مجموعه فعالیت‌هایی‌ست که با هدف حفظ و توسعه خوشنامی سازمان انجام می‌شود. با چنین نگاهی می‌توان گفت :مدیریت خوشنامی همان مدیریت برند است.

بدین ترتیب می‌توان تعریفی تازه از روابط عمومی ارایه داد. روابط عمومی مترادف است با حفظ و توسعه خوشنامی و این برایندی است از آنچه شما می‌گویید، عمل می‌کنید و دیگران درباره‌ی شما می‌گویند.

در مقایسه با سال‌های گذشته که بر اهمیت تبلیغات در برندسازی تأکید می‌شد، امروزه بر نقش نحوه‌ی برقراری رابطه با مشتریان و مخاطبان به عنوان عامل اصلی در برندسازی اشاره می‌شود. نوع رفتاری که صاحبان برندها و شرکت‌ها با مشتریان و مخاطبان خود دارند، بهترین معرف و تبلیغات هر برند است که علاوه بر اینکه می‌تواند ارتباط با مشتریان کنونی را حفظ و پایدار کند؛ همچنین می‌تواند در جذب مشتریان جدید نیز بسیار مؤثر باشد.

بنابراین می‌توانیم بگوییم بخش روابط عمومی هر سازمان یا شرکتی مهم‌ترین و اصلی‌ترین عنصر در برندسازی است. تبلیغات با اینکه می‌تواند نقش مهمی در شناساندن و معرفی یک کالا و شرکت داشته باشد ولی تنها از طریق برقراری رابطه مناسب با مشتریان و مخاطبان است که یک شرکت یا یک نام تجاری می‌تواند مشتریان دائمی برای خود کسب کند و در نتیجه تبدیل به یک برند شود. امروزه نحوه پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای مشتریان اصلی‌ترین راه شناسایی و خوشنامی یک نام تجاری است.

برندینگ یا برندآفرینی فرآیند تغییر یا تسخیر قلب‌ها و ایجاد جایگاه در ذهن مردم است. به نوعی برندینگ نسخه تکامل یافته مارکتینگ یا بازاریابی است.

نقشی که روابط عمومی در سازمان ایفا می‌کند، استحکام‌بخشی به اصول جاری، تقویت چشم‌انداز و اهداف استراتژیک سازمان است. روابط عمومی سازمان بایستی بر خروجی‌ها و تولیدات تمرکز کرده، پیام و شعارهای استراتژیک سازمان را هم خلق کند.

یادمان نرود که در بسیاری از موارد می‌توانیم بگوییم کیفیت در محصول نیست بلکه در ذهن مشتریان و ارزش ویژه برند است و روابط‌عمومی‌ها می‌توانند نقش کلیدی در برندآفرینی و در آفرینش ذهن برند داشته باشند. ابتدا باید این ذهنیت را در درون سازمان پیاده‌سازی و سپس آن را در خارج سازمان و اذهان عمومی مفهوم‌سازی کنند. این نقش می‌تواند به طور گسترده در قالب کمپین برندینگ پیاده شود.

اجرا و ارزیابی مداوم و اصلاح الگو های رفتاری، بررسی بازخوردها و کمک به قوام و ماندگاری برند توسط واحد ارتباطات و روابط عمومی قابل اجرا و مدیریت است.

 نقش روابط عمومی در روند آفرینش  برند به دو بخش  تقسیم می‌شود:

آفرینش هویت برند

وقتی در یک سازمان فرآیند برندسازی انجام می‌شود مخاطبان برند با جوهر اصلی سازمان آشنا می‌شوند و این آشنایی توسط یک داستان از محصولات و خدمات از طریق رسانه‌های تبلیغاتی و اجتماعی گوناگون و به صورت دهان به دهان در میان مخاطبان می‌چرخد.

ارتباط با رسانه‌های گروهی

اکنون مردم زمان طولانی و ارتباطات متنوعی با شبکه‌های اجتماعی دارند. بنابراین تعامل و نزدیک شدن به آنان در شبکه‌های اجتماعی و تعامل با آنها آسان شده و این شبکه‌ها امکان ارتباط دوسویه را فراهم کرده است.

نقش روابط عمومی در رسانه‌های اجتماعی باید پررنگ‌تر باشد و قطعا  مدیریت رسانه‌های اجتماعی، به اشتراک‌گذاری مطالب، تلطیف و تنویر افکارعمومی به عهده این واحد است.

روابط عمومی باید ارتباط دوطرفه میان سازمان و مخاطبان را فراهم کند و کارشناسان این حوزه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و دانش روز، امکان شناساندن سازمان، اطلاع‌رسانی و تبلیغات غیرمستقیم و گسترده‌ای به مخاطبان را دارند و می‌توانند در جهت ترویج برند سازمان گام بردارند.

بخش روابط عمومی هر شرکت است که می‌تواند با مشتریان به نحو مناسبی ارتباط برقرار کرده و با اطلاعاتی که از طریق این ارتباط از تقاضاهای مشتریان و نیازها و سلایق آنها کسب می‌کند بتواند ارتباط میان مشتریان و برند را قوی‌تر کرده و به تداوم ارتباط آنها کمک کند.

هر چقدر قسمت روابط عمومی شرکتی بتواند وظایف خود را به‌درستی انجام دهد و در انتقال اطلاعات از مشتریان به صاحبان برندها و از برندها به مشتریان موفق عمل کند و یک ارتباط پویا و دائمی بین آنها ایجاد کند می‌تواند به حفظ یک برند، خوشنامی آن و موفقیت در عرصه رقابت با دیگر برندها کمک بسزایی کند.

روابط‌عمومی‌ها برای کسب موفقیت باید به چند نکته توجه کنند.

۱-بدانند برند یک موجود زنده و نیازمند به توجه روزانه است.

۲-روابط عمومی باید محیط شناسی و آگاهی از خصوصیات و ویژگی‌های برند و آینده‌پژوهی را در برنامه‌ی کاری خود قرار دهد.

۳-روابط عمومی باید بداند که ارزیابی برند و سازمان همواره توسط مخاطبان در جریان است.

۴-متخصصان روابط عمومی باید با چشم و گوش باز و به صورت لحظه‌ای و در «زمان واقعی» مخاطبان را پایش و پاسخ مناسب به انتظارات آنان را فراهم کنند.

۵-روابط عمومی باید برنامه بلندمدت و سالانه که قابلیت ارزش‌سنجی، تعهد برند، درک مخاطبان اصلی، ارتباطات مستمر با مشتری، نوآوری در بازار، خدمات و ارزیابی مسئولیت سازمانی داشته باشد را تعیین کند.

از طرفی نباید فراموش کنیم که روابط عمومي به عنوان نقش آغازين در يك سازمان، در موارد زيادي به حمايت از بازاريابي سازمان برمي‌خيزد.

بنابراین می‌توان  بهبود آگاهی مخاطب، هدايت فروش، تقويت تاثير بهبود فروش و تبليغات، ایجاد انگیزه در نيروي فروش، توجه به عوامل توزيع، ارتباط صحیح با سهامداران و خرده‌فروش‌ها، کمک به معرفي كالا و خدمات جديد و ایجاد وفاداري به نام و نشان تجاري در مخاطب را از دیگر وظایف روابط عمومی برشماریم.

در یک کلام روابط عمومی علم و هنر به دست آوردن اعتماد مخاطبان به سازمان و استفاده صحیح از آن است.

می‌توانید این پادکست را از اینجا بشنوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)