پادکست بادکوبه، شماره 100

پادکست بادکوبه، شماره ۱۰۰

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه، می‌خواهیم درباره‌ی روند تولید محتوا در وب صحبت کنیم. ما برای تهیه این قسمت از منابعی مانند وب‌سایت آسان‌پِن کمک گرفته‌ایم.

اگر شما در زمینه‎ی تولید محتوا در صفحات وب فعالیت می‌کنید؛ حتما تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه پارامترهایی می‌توانند محتوای شما را جذاب‌تر کنند یا مخاطب را بیشتر از پیش با موضوع آن درگیر کنند. از طرفی تولید محتوا در دنیای اینترنت در بسیاری از موارد یک کار بی‌هدف یا صرفا از روی علاقه نیست بلکه بخشی از روند بازاریابی یک برند یا کسب و کار به حساب می‌آید. بنابراین باید در نهایت منجر به جذب مخاطب یا همان مشتری شود.

تولید محتوا از انواع دیگر نگارش‌ها متفاوت است. در اصل هنری است که برای انجام آن به بهترین نحو باید ممارست و پشتکار داشته باشید. این کار جزء علاقه‌مندی‌های شما باشد و البته موضوع، کسب و کار یا محصولی که موردنظرتان هست را باید به خوبی بشناسید. این مدل از نوشتن باید برای مخاطب خیلی ملموس باشد و البته مبتنی بر واقعیت. شبیه داستان‌نویسی نیست که نویسنده بتواند از قوه‌ی تخیل خود به هر ترتیبی که بخواهد بهره ببرد. شما باید در زمینه‌ی الفبای نوشتن برای صفحات وب آموزش دیده باشید و این فضا را بشناسید.

برای نوشتن مطلبی مناسب صفحات وب، بهتر است به چند نکته توجه کنید.

۱)در گام نخست هدف شما از تولید محتوا و تبلیغات بی‌تردید تغییر نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالفعل است. در نظر داشته باشید این شمایید که باید بیش از هر فرد دیگری از کسب و کار موردنظر آگاهی داشته باشید. این آگاهی سبب می‌شود بدون ابهام یا نگرانی صحبت کنید. اولین پیشنهاد ما این است که برای خود و برندتان یک لحن بیان منحصربفرد، متناسب با ویژگی‌های کسب‌وکارتان و مخاطبانتان انتخاب کرده و همواره به همان صورت خوانندگان خود را مورد خطاب قرار دهید.

۲)انتخاب ایده و عنوان‌های ناب می‌تواند در میزان جذب مخاطب مطلب شما و همچنین جذابیت آن بسیار تاثیرگذار باشد. عنوانی که برمی‌گزینید باید سه ویژگی مهم را در خود داشته باشد:

۱- مخاطب را متقاعد کند که مطالعه این مطلب خالی از لطف نیست.

۲- ضرورت و سودمندی محتوا را به مخاطب القا کند.

۳- کوتاه و در عین حال منحصربفرد باشد.

دقت کنید که تیترهای اولیه بسیار مهم و ضروری هستند چراکه اولین چیزی‌اند که توسط کاربر دیده می‌شوند و آنجاست که تصمیم به خواندن یا رها کردن آن گرفته می شود. بنابراین تاثیر شگرفی در میزان جذب مخاطب دارند.

شما باید بتوانید در پاراگراف اول مخاطب را علاقمند به خواندن کل مطلب کنید. پاراگراف اول جایی است که قلاب شما باید به ذهن خواننده گیر کند. یک شروع جذاب، ایجاد پرسش در ذهن مخاطب و وسوسه کردن او یا ایجاد احساس نیاز در او به خواندن ادامه‌ی مطلب کاری است که در این قسمت باید بکنید.

۳)محتوایی می تواند لقب جذاب و مفید بودن را به خود اختصاص دهد که کاربردی باشد. یعنی در آن مطلب راه‌حل‌هایی قابل استناد به کاربر پیشنهاد شود و به سوالهایی که در ذهن مخاطب است پاسخی مختصر و مفید داده شود. اصولا مخاطب تمایل دارد که در کمترین زمان بتواند پاسخ آن چیزی را که به دنبالش آمده، بیابد. نوشتن پاراگراف های کوتاه و در عین حال کاربردی می‌تواند شما را  در این امر کمک کند.

۴)اگر موضوع انتخابی شما طولانی و گسترده است؛ تا حد امکان آن را اختصاصی کرده و هر بخش را با تیتری مرتبط و متفاوت مشخص کنید.

۵)استفاده‌ی متعادل از کلمات کلیدی و لینک‌های داخلی در مطلب و عنوان‌های اصلی و فرعی نیز می‌تواند جذابیت محتوا را بیشتر کنند.

۶)تصاویر مرتبط با مطلب بیان شده، ویدئو و اینفوگرافیک نیز از موارد دیگری هستند که در بحث جذاب کردن محتوا موثرند به شرطی که در جای مناسب و شرایط خاص خودش مورد استفاده قرار گیرند.

۷)در نظر داشته باشید شما در صورتی می‌توانید به اهدافتان دست یابید که برای رسیدن به آنها زمان و هزینه کافی صرف کنید. از آنجا که بحث ما در ارتباط با محتوا و جذابیت آن است در این راستا شما بایستی با صرف وقت و هزینه کافی دانش خود را افزون کرده تا بتوانید مطالبی منحصربه‌فرد تولید کنید. اهداف تیم تولید محتوای شما باید روشن باشد و با اهداف بازاریابی فروش‌تان در تعامل مستقیم؛ بنابراین دقت بالای شما را می‌طلبد چراکه محتوای تولید شده شما بازتاب فعالیت‌ها و شخصیت برند تجاری شماست.

۸)شما باید طی بررسی‌های خود به این آگاهی دست یابید که مخاطبانتان عموما چه نوع مطالبی را می‌پسندند و بهترین زمان ارسال آنها چه زمانی از روز است.

۹)شما با گسترش توانایی خود در ارتباط با تبدیل ایجاد علاقه به ایجاد تمایل و فراخوانی در مخاطب، قطعا به تولید محتوای جذاب دسترسی می یابید. زمانی‌که فرد علاقمند به یک مبحث می‌شود بایستی اثرگذاری بر وی به نوعی باشد که بر پیگیری و دریافت اطلاعات بیشتر راجع به آن متمرکز شود و بعد از آن زمانی را صرف این موضوع کند. برای ایجاد تمایل در افراد، کمک گرفتن از نقل‌قول‌ها، bold کردن نکات مهم، استفاده از عناوین فرعی و مواردی از این دست می‌تواند راه‌گشا باشد.

۱۰)به روز بودن وبسایت شما از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات است. در هر حیطه کاری که هستید به طور حتم متوجه هستید که محصولات و خدمات جدیدی هر روزه به بازار معرفی می‌شوند. شما باید بتوانید از این چالش به نفع خود و شرکت‌تان استفاده کنید.

توجه به این نکات ساده و در عین حال مهم می‌تواند شما را در مدیریت بهتر عملکرد تولید محتوا و استراتژی‌های کاربردیتان یاری دهد.

در انتها تاکید می‌کنیم که بهتر است یک برنامه‌ریزی منظم برای تولید و انتشار محتوا در وبسایت خود داشته باشید و همیشه قبل از انتشار هر مطلبی آن را بازنگری کرده تا مطمئن شوید ایراد و اشکال نگارشی و املایی ندارد. سپس نسبت به انتشار آن اقدام کنید. در ضمن یادتان باشد هر مطلبی که در وبسایت‌تان قرار می‌دهید گزیده‌ای از آن را در شبکه‌های مجازی قرار دهید و از مخاطبانتان دعوت کنید تا کل مطلب را در سایت شما بخوانند.

 

 

می‌توانید این پادکست را از اینجا بشنوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)