جام‌جهانی فوتبال و تبلیغات تلویزیونی - بادکوبه

جام‌جهانی فوتبال و تبلیغات تلویزیونی

تلاش برندهای ایرانی برای پخش تبلیغات خود در کوران مسابقات جام‌جهانی فوتبال ، مسئله‌ای است که در حین برگزاری این رقابت‌ها و حتی پس‌ازآن نیز نقل محافل مختلف بوده و هست. دراین‌بین، تیزر «ماکارونی مک» تولید آژانس تبلیغاتی بادکوبه و استودیو ترنج ، مورد نقد و بررسی نشریه همشهری قرارگرفته است. شما را ابتدا به تماشای این تیزر و سپس مطالعه نقد آن دعوت می‌کنیم:

“حالا اما در این پکیج عظیم تبلیغاتی بازی‌های جام جهانی، تیزر یک برند ماکارونی (مک) تااندازه‌ای سنت‌شکنی کرده. البته خب شخصیت زن حاضر در آگهی هنوز از نقش کلاسیک و ازلی – ابدی‌اش در آشپزخانه بیرون نیامده و زحمت طبخ و تهیه ماکارونی فلان با سس بهمان را شخصاً کشیده است. ولی در کنار آن، همراه شوهرش توی هال می‌نشیند و بازی‌های جام‌جهانی را تماشا می‌کند. خیلی جدی و مسلط و حرفه‌ای، بی‌تفاوت به ظرف غذای روی میز به صفحه مقابلش زل زده، از حاضران و غایبان هر دو تیم به‌خوبی آگاه است و وقتی آقای همسر ازش می‌پرسد: «ترکیب چیه؟» ابتدابه‌ساکن ذهنش سمت «بوفون، پیرلو، بالوتلی، کیه‌لینی و تیلگوموتا» می‌رود و ناخودآگاه ارنج تیم را توضیح می‌دهد. وقتی هم آقاشون که متعجب دوباره سؤالش را درباره غذا تکرار می‌کند، لحن بی‌تفاوت جواب خانم، حالت شبیه «ول کن بابا؛ تو هم وقت گیر آوردی وسط این هیروویر!» دارد.

اگر وجه تبلیغاتی آگهی را هم مدنظر داشته باشیم، اتفاقاً چنین تیزری بیشتر توی ذهن مخاطب می‌ماند. احتمال این‌که آدم‌ها بعداً راجع بهش باهم حرف بزنند و بگویند: «اون تبلیغ باحاله … رو دیدی؟ زنه توش خیلی خوب بازی می‌کنه، اصن حالت صورت و حرف زدنش عالیه!» خیلی بیشتر از آگهی‌های مرسوم برنج و روغن و پودر لکه‌بر و ماکارونی است. تصویری که کلیشه رایج رسانه‌ای را می‌شکند و چهره‌ای نو از زن ایرانی را نشان می‌دهد.

چهره‌ای که هرچند هنوز از واقعیتش بسیار فاصله دارد، اما باز جلوتر از همه آن الگوهای منقضی شده است. یعنی می‌شود امیدوار باشیم این آگهی بین مردم بگیرد و از این به بعد، خانم‌ها را در تیزرهای تلویزیونی، پشت میز کار، در حال ورزش، در حین نوشتن یا فیلم دیدن، در کارگاه و کارخانه، در دادگاه و اداره و یا هرجای دیگری ببینیم؟”

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)