بحران کرونا

شرکت‌ها چگونه می‌توانند همراه کارمندان در بحران کووید ۱۹ باشند؟

  1. انعطاف‌پذیری بیشتر

قبل از شیوع کرونا فقط ۵ درصد نیروی کار امریکا دورکار بودند. این روزها با شیوع کرونا مسئولیت‌ها و شرایط زندگی همه افراد دستخوش تغییراتی ناخواسته شده است. مثلا با تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها و بودن بچه‌ها در خانه، والدین باید تعادلی بین کارهای شرکت و همچنین مراقبت از فرزندان خود داشته باشند. به همین خاطر است که انعطاف‌پذیریِ زمانی در دورکاری از مواردی است که باید رعایت شود. در این شرایط مدیران باید بدون اینکه وارد حریم شخصی کارمندان شوند، با آنها درباره این موضوع صحبت کنند که کارمندان چه زمانی می‌توانند کار را تمام کنند و نتیجه را ارائه دهند. کارمندان هم باید به مدیر خود اطلاع دهند که برای حفظ تعادل بین زندگی شخصی و کار خود به چه چیزها و چه نوع انعطاف‌پذیری‌هایی نیاز دارند.

  1. تعامل اجتماعیِ آنلاین

این انزوای اجتماعی و قرنطینه برای افرادی که تاکنون دورکاری نکرده‌اند، بسیار دشوار است. چراکه دیگر خبری از تعاملات روزانه با همکاران و گپ و گفت هنگام خوردن ناهار یا نوشیدن چای و قهوه نیست. تحقیقات نشان داده است که چنین تعاملات متقابلی با همکاران اثرات روانی خوبی بر کارمندان دارد و حتی باعث افزایش بهره‌‌وری آنها می‌شود. مدیران می‌توانند کارمندان را تشویق به نوشیدن چای و قهوه مجازی یا گرفتن تولدهای مجازی از طریق ویدئوکال کنند. یک ایده‌ی دیگر، بازی‌های گروهی مجازی است. اگر قبلا در شرکت با همکاران خود یک دست پینگ‌پنگ می‌زدید و سرحال می‌آمدید، حالا می‌توانید با بازی‌های اینترنتی این کار را بکنید و کمی از کسالت دورکاری بکاهید.

  1. آموزش برای همکاری آنلاین

کارمندان زمانی می‌توانند در زمان دورکاری، همکاری اثربخشی با شرکت داشته باشند که از ابزارهای کاری و فنی خوبی برخوردار باشند، مثلا دوربین فیلمبرداری یا پلتفرمی برای چت و ویدئوکال داشته باشند. اما تحقیقات نشان داده است که کار ساده‌ای نیست، چون افراد ترجیح می‌دهند از فناوری‌ها و راه‌های ارتباطی مختلفی استفاده کنند. مثلا برای بعضی از آنها برقراری ارتباط از طریق ایمیل راحت‌تر است. درحالی‌که برخی دیگر برای تعامل و ارتباط با برنامه‌هایی مثل واتساپ راحت‌تر هستند. حتی بعضی دیگر همان تماس تلفنی را ترجیح می‌دهند. شرکت‌ها می‌توانند برای حل این مشکل، جلسات خود را از طریق موثرترین راه برگزار کنند. در این جلسات مدیران و رهبران سازمان با بیان این موضوع که از تفاوت‌های فردی و فرهنگی افراد آگاه هستند، تعیین می‌کنند که افراد از کدام راه ارتباطی استفاده کنند و می‌توانند قوانینی را هم در این خصوص وضع کنند.

  1. کاهش ترس و استرس کارمندان در مواجهه با بحران

 همه‌گیری کرونا باعث افزایش ترس و استرس مردم شده است که ممکن است عواقب مهلکی را به دنبال داشته باشد. خط تلفن ملیِ «پیشگیری از خودکشی» اعلام کرده که تماس‌ها و همچنین درخواست مشاوره از طریق اپلیکیشن و چت‌بات‌ها در هفته‌های اخیر سیر صعودی داشته است. هر فردی برای فرار از چنین شرایطی استراتژی خاص خودش را دارد.

حالا که خبری از سالن‌های ورزشی، پارک، سینما، تئاتر، سفر و رستوران‌ها نیست، شرکت‌ها باید به دنبال راه‌کاری برای حفظ سلامت روحی و جسمانی کارمندان خود باشند. خوشبختانه اپ‌ها و وبسایت‌هایی وجود دارند که می‌توان از آنها به عنوان جایگزین موقتی موارد بالا استفاده کرد. کارفرماها می‌توانند یک یا چند تا از این وبسایت‌ها یا اپ‌ها را به کارمندان پیشنهاد دهند و هزینه‌های آن را هم متقبل شوند.

تحقیقات نشان داده که تمرین تمرکز می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت روان کارمندان یا حتی پرستاران و کادر درمان داشته باشد. اینکه روی یک کار خاص تمرکز کنید و ذهن درگیر فکر کردن به مسائل و اخبار و نگرانی‌های کرونا نشود. برخی شرکت‌ها در این روزها دست به کار جالبی زده‌اند. آنها گروه‌های آموزشی یا وبینارهایی با موضوع انعطاف‌پذیری راه انداخته‌اند تا به کارمندان درباره برنامه‌های کمکی خود یادآوری کنند. یا حتی راحت‌تر از آن می‌توانند کارمندان خود را تشویق به یک پیاده‌روی ساده بکنند.

برقراری ارتباط مستمر و باخبر شدن از حال کارمندان و اقدامات پیشگیرانه با استفاده از منابع موجود بهترین راهی است که رهبران شرکت‌ها می‌توانند شرایط را برای سلامتی کارمندان خود در دوران بحران کووید ۱۹ بهتر کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)