رفتار برند هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی

رفتار برند هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی

در روزهای اخیر بخشی از نقاط دنیا تحت‌تاثیر طوفان‌های مهیبی نظیر ماریا و ایرما قرار گرفته است. خسارات جانی و مالی ناشی از این رویدادهای فاجعه‌بار به زندگی مردم این نواحی ضررهای جبران‌نا پذیری وارد کرده است. در چنین شرایطی رفتار برند‌ها چگونه باید باشد؟  آیا باید به فعالیت‌های متداول خود ادامه داده یا برای مدتی دست از هر گونه فعالیتی بردارند؟ در اینجا ما به صورت خلاصه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که بر بهبود رفتار برند در چنین شرایطی تاثیر می‌گذارد.

به‌طور کلی هیچ برندی نمی‌خواهد فعالیت‌های خود را حتی در شرایط اضطراری محدود کند اما یک بازاریاب باهوش می‌داند که باید به احساسات و شرایط روحی مردم در چنین روزهایی توجه نشان داده شود. در حالی که مردم همیشه کسی را که به آنها کمک کرده به خاطر می‌سپارند، کسی را که در شرایط سخت قصد سوءاستفاده از آنها داشته هرگز از یاد نخواهند برد. در نتیجه برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، ما گزیده‌ای از بایدها و نباید‌هایی که شرکت‌ها باید در دوران بلایای طبیعی به آن توجه کنند را در اینجا گردآوری کرده‌ایم.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که برندها نباید سودجویانه و بی‌تفاوت رفتار کنند. مردمی‌ که بلایای طبیعی به زندگی آنها خسارات جدی وارد کرده نسبت به رفتار‌های منفعت‌طلبانه و بی‌توجهی به شرایطشان عکس‌العمل منفی نشان داده و اعتماد خود را به برند از دست می‌دهند. بنابراین برندها باید نشان دهند که تمرکز اصلی آنها در هر شرایطی بر روی مشتریانشان است. به‌طور مثال برندها باید از استفاده بیش از حد از ضمایر شخصی در محتوای خود خودداری کنند تا نشان دهند که توجه به خود و کسب سرمایه هدف اصلی آنها در چنین دورانی نیست. در نتیجه توجه به نیازهای قربانیان و آسیب‌دیدگان باید در صدر فعالیت‌های برندها قرار گیرد. ابرازنگرانی و ارسال پیغام دل‌گرمی، تصویری انسانی به هویت برندها می‌دهد. به این معنی که کاملا آگاه به شرایط سخت مشتریان خود هستند.

برندها باید از چنین حوادثی  در جهت ساختن رابطه‌ای نزدیک‌تر و مستحکم‌تر با مخاطبان خود استفاده کنند؛ حسن نیت خود را در قبال مشتریان خود نشان داده واندیشیدن به تاثیرات مثبت این رفتار در درازمدت را جایگزین تمرکز بر روی سوددهی کوتاه‌مدت کنند. مهم‌تر ازهمه اینکه اگر تولیدکننده محصولی هستند که در شرایط اضطراری به کمک قربانیان می‌آید، در شرایط حتی خطرناک نیز در جهت آسایش مشتریان خود فعالیت کنند.

به‌طور خلاصه برندها به هیچ وجه نباید درزمان وقوع این گونه حوادث ارتباط خود را با مشتریان و مخاطبین خود قطع کنند اما این ارتباط باید در راستای استفاده بهینه برندها از موقعیت خاص خود برای آگاهی‌رسانی و کمک به افراد نیازمند باشد.

در ایران، یکی از تلخ‌ترین حوادث اخیر ، حادثه آتش‌سوزی پلاسکو بود. با اینکه نمی‌توان از این رخداد به عنوان یک حادثه طبیعی یاد کرد اما آیا به نظر شما برندها در ایران دانش و آمادگی فعالیت مفید در چنین شرایطی را دارند؟

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)