بابک بادکوبه: در ایران تبلیغات از صنعت عقب‌تر حرکت می‌کند.

در کشور، تبلیغات از صنعت عقب‌تر حرکت می‌کند

ام‌بی‌ای‌نیوز : همه ما هنگام برخورد با یک تبلیغ و آگهی متفاوت و کمپین‌هایی که در دوره‌های خاصی بر پا می‌شود به نوعی تحت تاثیر آن قرار می‌گیریم و هر چقدر تبلیغ حرفه‌ای‌تر باشد مخاطب آگاه امروزی با درایت و ظرافت بیشتری به آن می‌پردازد. البته گاهی نیز به شکل حیرت‌آوری محو و مسخ تبلیغ ارائه شده می‌گردیم. شاید با گذشت ایام، خاطراتمان را در تار و پود این نوع کارها که می‌توان در دنیای تبلیغات نام آن را حرفه‌ای گذاشت، به نوعی پیدا کنیم . اهمیت صنعت تبلیغات تا جایی پیش می‌رود که بسیاری از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این راستا می‌نمایند، البته کم نیست تعداد آژانس‌ها و شرکت‌هایی که پروژه‌های بزرگی را در ایران نیز استارت زده و با تبلیغات نو و بدیعشان برخی حادثه‌ها را به خاطره تبدیل کرده‌اند.

بابک بادکوبه مدیر عامل آژانس تبلیغاتی بادکوبه

بابک بادکوبه مدیر عامل آژانس تبلیغاتی بادکوبه

 بابک بادکوبه مدیرعامل آژانس تحقیقاتی تبلیغاتی بادکوبه (وابسته به موسسه فرهنگی هنری روزگار طرفه) که حدود ۱۵ سال در عرصه تبلیغات فعالیت می‌کند مهمترین عامل موفقیت انجام تبلیغات در کشور را انجام کار ساختاری و ریشه‌ای عنوان کرده و می‌گوید: اصولاً تبلیغات باید یر مبنای علوم جامعه شناسی و روان شناسی مبتنی باشد و یافته‌های تحقیقاتی از موضوع تولید و مصرف و مارکتینگ کالا و خدمات با تلفیقی از این دو علم در خدمت صنعت تبلیغات قراربگیرد.

 وی در بررسی علل عدم توسعه یافتگی تبلیغات در ایران اظهار داشت: اصولاً تبلیغات کشور از صنعت کشور عقب‌تر حرکت می‌کند به عنوان مثال، صنعت خودرو سازی، شیرینی و شکلات و حتی پروژه های عظیم احداث سد و … در ایران با توسعه چشمگیری روبرو بوده اما کجای دنیا این پیشرفت‌ها به چشم می‌خورد و یا حتی در خور و شایسته برای آنها اطلاع‌رسانی و تبلیغ شده است؟!

 بادکوبه به موضوع جنگ تبلیغاتی در دنیای تجارت و کسب‌وکار و تولید اشاره کرد و تلاش همه جانبه غول‌های بزرگ تبلیغاتی مستقر در شهرهای بزرگی مثل لندن ،فرانکفورت،امارات و … با تشکیلات و نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده برای برند سازی و ترغیب افکار عمومی بسیار تاثیرگذار و مهم قلمداد کرد.

 او آژانس‌های تبلیغاتی ایران را فاقد قدرت مالی و بعضاً تخصصی دانست که بتوانند در حمایت از برندهای وطنی در این فضای رقابتی وارد شده و تاثیرگذار باشند و حتی در داخل کشور شاهد ظهور آژانس‌هایی هستیم که بدون زیر ساخت منطقی و علمی مناسب فعالیت می‌کنند و کار سطحی نیز عرضه می‌دارند در واقع عدم توجه به تخصص‌گرایی توسط صاحبان این آژانس‌ها که برخی از آنها حتی تجربیات و رشته تحصیلی آنها نیز کاملاً با علم تبلیغات فاصله دارد، مثلاً یک پزشک عمومی مدیرآژانسی است که کار تبلیغاتی انجام و ارائه می‌کند! در نهایت همه این موضوعات موانع توسعه صنعت تبلیغات در ایران به شمار می‌رود و این در حالی است که در برخی کشورها که رشته advertising در مقطع دکتری تدریس می‌شود دانشجویان اغلب با مدارک لیسانس و فوق‌لیسانس رشته‌های روان شناسی و جامعه شناسی در این مقطع پذیرفته و ادامه تحصیل می‌دهند.

 وی به نکته مهم تبدیل نمودن ظرفیت‌های بالقوه تولید و تجارت به بالفعل اشاره کرد و گفت: برندهای ایرانی در دنیا وجود دارد که می‌توان با سرمایه‌گذاری و تحقیقات مناسب روی آنها به نحو بهتری از نام و اعتبار آن استفاده کرد به عنوان نمونه چلوکباب قدیمی نایب می‌تواند با روش هایی که بسیاری از برندها مثل مک‌دونالد بکار گرفتند آن را در جهان معرفی و گسترش دهد همانطور که مک‌دونالد توانسته با ایجاد شعبه در شهرها و کشورهای بزرگ دنیا به عنوان یک برند ماندگار و از سویی نیز درامد زا باشد، یا حتی بزرگترین و مهمترین سرمایه کشور که همان نفت خام است برای معرفی و شناخت نفت خام ایران در جهان، هرگز کاری بزرگ انجام نشده و این موضوع در مورد سایر منابع و تولیدات نیز مصداق دارد.

 مدیر اجرایی روزگار طرفه در مورد نقش آژانس ها در تولد و ظهور و بقای یک برند داخلی اظهار داشت، در حال حاضر با موجی از تولیدات و خدمات داخلی برای برند شدن مواجه هستیم که اصولاً کار زیر بنایی و ساختاری برای این فرایند انجام نمی‌شود و تولیدکنندگان و صاحبان کالا و خدمات به این اصل که تبلیغات باید به دارایی‌های ناملموس تبدیل شود و دارای ارزش و اعتبار باشد کمتر توجه می‌کنند.

 مفهوم اینکه تبلیغات به دارایی‌های ناملموس تبدیل شود این است که باید دارای ارزش و اعتبار در جامعه باشد، برخی برندهای خارجی فقط نامشان میلیاردها دلار ارزش دارد و این متاثر از کار علمی و تحقیقاتی است که سال‌ها روی آن انجام گرفته است. ما در ایران برندهای زیادی داریم که باید نام آنها را برند خود جوش گذاشت، یعنی برپایه اصول منطقی یک پروسه تحقیقاتی به وجود نیامده‌اند مثلاً زعفران ایران، گز کرمانی و … برندهایی هستند که باید برای آنها برنامه‌ریزی و ساختار تعریف و به شکل علمی اجرا شود تا به جز شهر و کشور خود در سایر نقاط دنیا برد تبلیغاتی داشته باشند و بتوانند با فروش محصول به اقتصاد کشور کمک نمایند.

 وی با اشاره به کمپین کاچیران که این شرکت متولی اجرای آن بوده است، گفت: چرخ خیاطی کاچیران به اکثر کشورهای اروپایی و حتی آلمان صادر می‌شود اما در بازار رقبایی که متکی به غول های بزرگ تبلیغاتی با امکانات گسترده و توانمند هستند جا می‌ماند در صورتی که کیفیت و نوع صنعت آن در دنیا پذیرفته شده و قابل رقابت است و این بسیار دردناک است و از ضعف و ناتوانی صنعت تبلیغات و به تبع آن اژانس‌های تبلیغاتی ناشی می‌شود.

 وی در ادامه با توجه به اهمیت صنعت بسته‌بندی در دنیا اظهار داشت: تا زمانی که صنعت بسته‌بندی کشور که جزئی از تبلیغات است به شکل فعلی باشد همچنان زعفران ما به نام اسپانیا فروخته می‌شود و خرمای جنوب پای نخل‌ها می‌ماند و پسته و گیاهان دارویی کشور، بی‌نام و نشان در دنیا به مصرف می‌رسد و در این بین رقبایی که از دانش روز تبلیغات بهتر بهره می‌برند و حرفه‌ای کار می‌کنند گوی سبقت را در این جنگ تبلیغاتی می‌ربایند.

 بادکوبه در مورد رکن و پایه فعالیت‌های روزگار طرفه می‌گوید: اتکا به شعار معروف (برند خود را خلاقانه در قلب مردم بکاریم) محور فعالیت‌ها و اقدامات این شرکت قرار دارد که در طی سال‌ها کار و تلاش حرفه‌ای و تخصصی پیوسته مد نظر قرار داشته. وی از کمپین‌های مهمی که توسط این مجموعه کار شده نام می‌برد که کاچیران و جشنواره زمستانه همراه اول، مبین نت و… از جمله آنهاست. او می‌گوید: اخلاق مداری خصیصه‌ای است که مشتریان برای روزگار طرفه برگزیده‌اند و البته در این رابطه شرکت به رعایت اصول اخلاقی و احترام به آداب و رسوم و قومیت‌های گوناگون اعتقاد دارد و در همین راستا، تبلیغ کالاهایی مثل سیگار و چیپس و پفک و سوسیس و کالباس را با هر گونه هزینه مالی نمی‌پذیرد.

 وی البته استراتژی شناخت مکان‌ها و شهرهایی که توریست بیشتری می‌پذیرند را برای ایام نوروز و سایر فصول به عنوان مراکز راه‌اندازی کمپین‌های بزرگ عنوان نمود که مورد بهره‌برداری مناسب نیز قرار می‌گیرد. وی در پایان به این موضوع اشاره دارد که تا چند سال آینده آژانس‌های تبلیغاتی فعال در کشور چاره‌ای به‌جزء عملکرد حرفه‌ای و استاندارد در فضای رقابتی نخواهند داشت و امبد است جهشی مثبت در راستای اعتلای صنعت تبلیغات کشور صورت پذیرد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)