گفتگوی نشریه «سرنخ» با بابک بادکوبه

درست و اصولی دیده شوید: گفتگوی نشریه «سرنخ» با بابک بادکوبه

بابک بادکوبه به عنوان کارشناس ویژه نامه کسب و کار سرنخ توصیه‌های تبلیغاتی را به قلم خودش قسمت به قسمت با زبانی ساده برای خوانندگان بیان می‌کند. با ما همراه باشید و از این مباحث استفاده کنید.

[divider]

sarenakh-header

تبليغات چيست؟

فردي كه وارد حوزه كسب و كار مي‌شود، قبل از هر چيزي بايد معناي تبليغات را بداند؛ «هرگونه ارسال پيام مستقيم به گيرنده پيام كه بابت آن هزينه پرداخت شود را تبليغات مي‌گويند.» تبليغات در دو رسانه منتشر مي‌شود يكي رسانه‌هايي كه مخاطب انبوه دارند و ديگري رسانه‌هايي كه مخاطب‌شان محدود است. براي اين كه به درك بهتري از رسانه‌ها برسيم، به شكل موردي مثال مي زنم. تلويزيون، راديو، روزنامه، مجله و تابلوهاي شهري جزو رســانه‌هايي با مخاطب انبوه هســتند، در حاليكه پخش كاتالــوگ، برگزاري همايــش و نمايش محصولات در دســته رســانه‌هايي با مخاطب محدود قرار مي‌گيرند. رسانه‌ها اين روزها خيلي بيشتر از گذشته گسترده شده‌اند و بايد به اين دو دسته‌بندي، رسانه‌هاي ديجيتال در كامپيوتر و موبايل را هم اضافه كرد.

تبليغات از كجا شروع شد؟

اولين رسانه تبليغاتي در دنيا و البته كشور ما «داغي زدن» يا «مهر زدن» بود. افراد با داغي كه روي محصولاتشان مي‌زدند آن را از محصولات ديگر متمايز مي‌كردنــد. بعد از مهر و داغي، نصب تابلوي اسامي و بعد تبليغات نوشتاري به وجود آمدند. مدتي گذشت كه اينها جاي خود را به ترتيب به تبليغات چاپي، راديويي، تلويزيوني، تلويزيون كابلي و تبليغات اينترنتي دادند، البته از تبليغات موبايلي هم نمي‌توان چشم‌پوشي كرد. با توجه به سبك زندگي بشر هر روز رسانه جديدي خلق مي‌شود و قدرت مي‌گيرد و رسانه‌هاي قديمي، ضعيف‌تر مي‌شوند اما به ندرت پيش مي‌آيد رسانه‌اي به شكل كامل از بين برود.

در حافظه بلندمدت مخاطب بنشينيد

ميزان قدرت هر رســانه به چند معيار بستگي دارد. اول «ميزان مخاطب» كــه گيرنده پيام اســت، دوم «ميــزان توجهي» كه مخاطب به رسانه معطوف مي‌كند، سوم «مدت زماني» است كه مخاطب براي رسانه صرف مي‌كند و در نهايت چهارمين معيار «ميزان درگيركردن» تعداد حس‌هاي شش گانه مخاطب توسط رسانه است. مثلاً وقتي پيام تبليغاتي به يك مجله ارسال شود، حس بينايي و لامسه مخاطب (گيرنده پيام) را درگير مي‌كند در حالي كه وقتي پيام تبليغاتي شما از تلويزيون به بيننده مي رسد، حس بينايي، شنوايي و حس ششم مخاطب تحريك مي‌شود. براي همين اســت كه اين روزها، شــركت‌ها براي تبليغ مواد خوراكي‌شان دكه‌هاي كوچكي را در سطح شهر مستقر مي‌كنند تا ويزيتورهايشــان با خوراكي‌هايي كه به افراد مي‌دهند، تمام شش حس او را تحريك كنند و اين فرصت را به مشتري بدهند كه محصول را لمس، بــو و مزه كند و حتــي بتواند محتويات خوراكي‌اي كه مي‌نوشد را حدس بزند. اين روش جزو عميق‌ترين روش‌هاي تبليغ است و دليلش هم همان درگير كردن تمام حواس گيرنده پيام است. بديهي است وقتي شما از اين روش براي ارسال پيام استفاده مي‌كنيد، بيشــتر از هر حالت ديگري، شانس نشستن پيام خود در حافظه بلندمدت مخاطب را داريد، اما اين كار، يك مشــكل مهم دارد؛ اين كه برند، شانس در معرض ديد مخاطب انبوه قرار گرفتن را از دست مي دهد.

رابطه بودجه با تبليغات

فرقي نمي‌كند كسب و كار شما انفرادي، كوچك، متوسط يا بزرگ باشد. مهم اين است كه براي آن تبليغ كنيد. بودجه تبليغات كسب و كار شما بر چهار مبنا مشخص مي شود:

بر مبناي اهداف كسب و كاري كه داريد

در اين روش، شــما به آژانس تبليغاتي خود اعلام مي‌كنيد اهداف فروش و بازار كسب و كارتان به چه ميزان است و بر مبناي اهداف شــما، آژانس تبليغاتي، بودجه لازم را اعلام مي كند. معمولاً اين روش تعيين بودجه تبليغاتي، براي وقتي مناسب است كه شما به تازگي استارت شــروع كار را زده‌ايد و هنوز مجموعه‌تان شناخته شده نيست.

بر مبناي ميزان بودجه تبليغات رقيب

در حالت دوم، آژانس تبليغاتي‌اي كه شما با آن كار مي‌كنيد، بودجــه رقيباني كه داريد را محاسبه كرده و برحسب كسب و كار شما، بودجه‌اي را اعلام مي‌كند. اين روش زماني مورد اســتفاده قرار مي‌گيرد كه كسب و كار شما رقباي جدي و نزديك داشته باشد.

بر مبنای ۲ تا ۵ درصد کل فروش

در حالت ســوم آژانــس تبليغاتي ميزان كل فروش و سود شما را بررسي مي كند و بر اساس آن ضريبي از مبلغ كل فروش سال را برای بودجه تبلیغاتی کسب و کار شما در نظر می‌گیرد.

بر مبنای ۲۰ تا ۴۰ درصد سود

در حالت چهارم آژانس تبليغاتــي كل ميزان فروش، گردش مالي و زمان برگشــت سرمايه در گردش شما را محاســبه كرده و با در نظر گرفتن ضريبي از كل فروش، بودجه تبليغات شــما را اعلام مي‌كند، البته علاوه بر اين چهار مبنا، شما يك مبناي ديگر هم داريد؛ اين كه به شكل كاملاً دلخواهي براي كارتان تبليغ كنيد و خيلي حواس‌تان به بودجه، روش و معيار و ميزان نباشد.

در اين روش كه اتفاقاً در كشــور ما هم خيلي مورد استفاده قرار مي‌گيرد اينطور است كه معمولاً مدير كسب و كار اعلام می‌کند دوست دارم X تومان برای من تبليغ كنيد و تبليغات بر اســاس نظر او و بودجه‌اي كه اعلام كرده اســت انجام مي شود.

كدام آژانس تبليغاتي را انتخاب كنيم؟

اگر شما بخواهيد از روش‌هاي ديگري هم براي تبليغات استفاده كنيد، ايرادي ندارد اما بايد به اين نكته توجه داشته باشید که اگر کسب و کار شما، بودجه تبلیغاتی داشته باشد در آينده شغلي شما بسيار موثر است، در اين زمينه بهتر است كه يك آژانس تبليغاتي را براي انجام تبليغات كسب و كار خودتان انتخاب کنید. در اين زمينه، تخصصي انتخاب كردن آژانس تبليغاتي، اهميت بسيار زيادي دارد، اگر كسب و كار شما رستوران است بهتر است به سراغ آژانس تبليغاتي‌اي برويد كه ابزار، تخصص، ايده و تجربه تبليغات رستوران را در مجموعه اش دارد. به خاطر داشته باشيد آژانس تبليغاتي‌اي كه شما براي كارتان انتخاب مي‌كنيد مسئول طراحي پيام تبليغاتي شماست. تيم تبليغاتي بايد پيام مورد نظرتان را بعداً از مطالعه روي كسب و كار، محصول يا خدمت شما، رقبايي كه داريد، پيامي كه رقباي‌تان مي خواهند بدهند و در نهايت مخاطب شما (كسي كه پيام را دريافت مي كند) طراحي كند.

هر چه طراحي پيام علمي‌تر، خلاقانه‌تر و هوشمندانه‌تر باشد و ميزان درگيري شش حس را بيشتر كند تاثيرگذارتر خواهد بود. «ميزان درگيري» روي تاثيرگذار بودن يا نبودن پيام، تاثير زيادي دارد، اگر بخواهم به صورتي ساده توضيح بدهم بايد بگويم كه شما حتماً در طول روز پيامك‌هاي تبليغاتي زيادي دريافت مي‌كنيد. بعد از دريافت پيامك‌ها ممكن است بعضي را نخوانده پاك كنيد، بعضي را تا نصفه بخوانيد و بعضي را چند بار تا انتها بخوانيد، يا اصلا از پيامك‌ها بگذريم و مثال ملموس‌تري بزنيم. بعضي از بيلبوردهايي كه در سراسر شهر نصب مي‌شوند بسيار تاثيرگذار هستند، تا حدي كه مخاطب را به فكر وا مي‌دارند و بعضي حتي نگاه عابران را هم به سمت خودش نمي‌كشد و اين فرق بين تبليغات خوب و تخصصي با تبليغات بد است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)