داستان ایکیا: خانه مهم‌ترین مکان در جهان است

داستان ایکیا: خانه مهم‌ترین مکان در جهان است

ایکیا برندی جهانی و شناخته شده است. برندی با محصولاتی سبک، جمع‌وجور و ساده و البته ارزان که می‌تواند سلایق متنوع را پاسخ‌گو باشد. تبلیغات این برند هم در مقیاس بالایی صورت می‌پذیرد و معمولا بسیار موردتوجه مخاطبین قرار می‌گیرد.

ایکیا اولین تبلیغات خود را در روزنامه‌های محلی منتشر کرد ولی وقتی با تقاضای زیاد مصرف‌کنندگان روبه‌رو شد، راه را در چاپ کاتالوگ محصولات دید. اولین پخش‌کننده این کاتالوگ‌ها، ماشین توزیع شیر منازل بود. در حال حاضر ایکیا سالی یک کاتالوگ جامع از محصولات خود را منتشر می‌کند که همین کاتالوگ تبدیل شده است به یکی از بزرگ‌ترین قدم‌های بازاریابی این برند. به‌طوری که حدود ۷۰ درصد هزینه بازاریابی ایکیا به این کاتالوگ تعلق می‌گیرد. کاتالوگی به ۲۰ زبان زنده دنیا.

ایکیا ادعای این را دارد که برندی مشتری‌مدار است. همین امر موجب استراتژی خاص بازاریابی این برند شده است. ایکیا به خانه مشتریان خود می‌رود تا در جریان زندگی روزانه و واقعی آنها قرار بگیرد. نتیجه این استراتژی علاوه بر جذب مشتریان بیشتر، تولید محصولات تازه‌ای است که به بهبود شرایط زندگی افراد کمک می‌کند.

 درباره این برند بیشتر بخوانیم.

۱-ایکیا در سال ۱۹۴۳ در سوئد توسط اینگوار کامپراد ۱۷ ساله بنیان‌گذاری شد. او در درس و تحصیل موفق شده بود و از پدرش مبلغی پول جایزه گرفت. اینگوار با همان مبلغ اندک، شرکت ایکیا را تاسیس کرد.

۲-اینگوار از زندگی مرفهی برخوردار نبود. او در یک مزرعه بسیار کوچک و فقیرانه در کشور سوئد بزرگ شد ولی استعداد او در کارآفرینی از همان کودکی معلوم بود. وقتی که در آن سن، شروع به فروش بازی‌هایی در اطراف محله خود کرد.

۳-نام این شرکت مخفف Ingvar Kamprad, Elmtaryd and Agunnaryd است که دو بخش اول نام و نام خانوادگی، بخش سوم نام مزرعه‌ای که اینگوار کامپراد در آن بزرگ شده و بخش چهارم نام شهری است در جنوب سوئد که در آن متولد شده است.

۴-اولین فروشگاه ایکیا در سال ۱۹۵۸ در سوئد افتتاح شد. همچنین اولین فروشگاه‌های ایکیا نیز در خارج از سوئد، در سال ۱۹۶۳ در نروژ و در سال ۱۹۶۹ در دانمارککار خود را شروع کردند.

۵- دفتر مرکزی شرکت ایکیا در شهر دلفت، هلند قرار دارد.

۶-در حال حاضر ایکیا یک گروه شرکت چندملیتی است که اثاثیه‌ی منزل آماده‌ی سرهم‌بندی (مانند تخت خواب، صندلی، میز و غیره)، لوازم کاربردی، تزئینی و غیره را طراحی کرده و می‌فروشد.

۷-ایکیا از ژانویه‌ی سال ۲۰۰۸ تبدیل به بزرگترین خرده‌فروش لوازم منزل در دنیا شد.

۸-این شرکت در حال حاضر دارای بیش از ۳۵۰ شعبه در ۴۶ کشور است.

۹-در ماه اوت سال ۲۰۱۶، دو نوجوان بلژیکی در ایکیا مخفی شده و تمام شب را بر روی تخت‌های این فروشگاه گذراندند. روزنامه گاردین گزارش داده که ده نمونه مشابه از این اتفاق، تنها در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ در سراسر جهان اتفاق افتاده است.

۱۰-در اروپا، ایکیا خانه‌های واقعی و کامل را نیز به فروش می‌رساند. خانه‌ای با طراحی و به سبک و سیاق ایکیا.

۱۱-حدود ۱۵ درصد از کل فروش این برند در کشور آلمان است. آلمانی‌ها برای ایکیا یک قطعه موسیقی به نام ووندر فون سوئدن (Wunder von Schweden) یا معجزه سوئد را نیز ساخته‌اند.

۱۲-در سال ۲۰۱۲، این غول خرده‌فروشی، یک سیستم سرگرمی همه‌کاره حاوی یک تلویزیون اچ دی تی وی (HDTV) و بلو ری (Blu-ray)  به بازار عرضه کرد. اما این محصول جدید با بازخورد مناسبی روبه‌رو نشد. کارشناسان عقیده داشتند که مبلمان این محصول کاملا زیبا بوده و به راحتی به هم متصل می‌شد اما بخش الکترونیک آن بسیار سطح پایین بود. کیفیت تصویر تلویزیون بسیار ضعیف بوده و به همین دلایل، فروش آن نهایتا متوقف شد.

۱۳-آغاز کار ایکیا در آمریکا، بسیار ناموفق بود. در سال ۱۹۸۵، آنها یک فروشگاه درست در خارج از شهر فیلادلفیا باز کردند. اما بسیاری از اندازه‌ها با سلایق آمریکایی متناسب نبود. به عنوان مثال این فروشگاه تعداد بسیار زیادی از گلدان‌های خود را به فروش رساند. اما نه به این خاطر که مردم فیلادلفیا به گل‌کاری علاقه داشتند، آنها در واقع از گلدان به عنوان لیوان نوشیدنی استفاده می‌کردند. در نهایت، آنها تصمیم گرفتند با انجام تحقیقات بازاری گسترده، اشتباهات خود را پیدا کرده و آنها را اصلاح کنند.

0

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)