وبلاگ آژانس تبلیغاتی بادکوبه - جعبه ابزار تبلیغاتِ ایران

جعبه ابزار تبلیغاتِ ایران

در راستای شناسایی و معرفی منابع با ارزش برای مطالعه در موضوعات مرتبط با تبلیغات، برندینگ، خلاقیت، و بازاریابی، قصد داریم تا هر ماه به معرفی یک کتاب در یکی از این حوزه‌ها بپردازیم. تا کنون، دو کتاب نسخه سوم بازاریابی و سهراب، مرغ مهاجر معرفی شدند.  در این نوشته سری می‌زنیم به کتاب «جعبه ابزار تبلیغاتِ ایران» نوشته‌ی «مجتبی محمدیان» و «پویا ایراندوست». مجتبی محمدیان، فارغ التحصیل رشته مدیریت بازاریابی از دانشگاه علامه طبابایی و رشته ایرانشناسی از دانشگاه شهید بهشتی، و پویا ایراندوست، فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران است. هر دو نفر در کارنامه اجرایی خود سابقه مشاوره برندینگ، تبلیغات و بازاریابی در موسسات و سازمان‌های مختلف را  دارند.
[divider]
خودروی خود را مقابل شرکت تبلیغاتی که از قبل انتخاب کرده‌اید، پارک می‌کنید و وارد شرکت تبلیغاتی می‌شوید. جلسه‌ای با دست‌اندرکاران آن شرکت تبلیغاتی دارید که قرار است فعالیت‌های تبلیغاتی شما را در ماه‌های آتی هدایت کنند.

تصویر روی جلد کتاب «جعبه ابزار تبلیغات ایران»

تصویر روی جلد کتاب «جعبه ابزار تبلیغاتِ ایران»

جلسه شروع می‌شود و مدیر شرکت تبلیغاتی، ضمن خیرمقدم به شما و معرفی خود، در گام نخست شروع به معرفی اعضای شرکت می‌کند. «آقای توکلی مدیر کریتیو گروپ ما هستند و کانسپت‌های نابی رو معمولاً از این جلسات بیرون می‌کشند، آقای جاوید سناریست و کارگردان خوب شرکت هستند. خانم مژدهی اکانت منیجر ما هستند و تمام امور شرکت شما رو پیگیری می‌کنند. ان شاءا… کلیه امور مربوط به پروژه تبلیغاتی‌تان را از ایشان پیگیری خواهید کرد و در نهایت خانم صداقت گرافیست هستند و عمده استوری بوردهای تبلیغاتی ما را نیز ایشان تهیه می‌کنند. البته نفرات دیگری هم هستند که فعلاً در خدمت این دوستان هستیم.»
در گام دوم از امکانات و رزومه شرکت برای شما صحبت می‌کند و خود را برای شما معرفی می‌کند. «ما در این شرکت از پیشرفته‌ترین امکانات ساخت تیزر، اعم از دوربین‌های اچ دی و استدی کم، تجهیزات فیلم‌برداری و حرفه‌ای ترین سیستم‌های نور برخورداریم و قادر هستیم یک تیزر تبلیغاتی را با بهترین امکانات برای شما بسازیم. علاوه بر رادیو و تلویزیون ، در حوزه تبلیغات محیطی نیز امتیاز تابلوهای تبلیغاتی خوب تهران را در دست داریم. همچنین در شهرستان‌ها نیز می‌توانیم بنا به موضوع تبلیغی، تابلوهای اصلی میادین شهر رو نیز براتون قرارداد ببندیم. لازم به ذکر است که امتیاز انحصاری تبلیغ در لمپ پست بنرهای خیابان قائم‌مقام تهران نیز صرفاً در اختیار شرکت تبلیغاتی ما می‌باشد. در کل آنچه که باید به آن اشاره کنم این است که ما قادر خواهیم بود تا بر اساس رزومه کاری و امکاناتی که داریم یک کمپین تبلیغاتی خوب، با توجه به تارگت مارکت شما طراحی کنیم تا ان شاء ا… بتواند در این شرایط رقابتی شما را به هدفتان برساند.»
در گام سوم به نمایش برخی از نمونه کارهای تبلیغات تلویزیونی شرکت می‌پردازیم «ما در زمینه ساخت تبلیغات انیمیشن، کامپوزیت، رئال و از همه مهم‌تر در زمینه تبلیغات تو دی و تری دی نیز از توانایی‌های لازم برخوردار هستیم و این توانایی را داریم تا در ژانرهای متفاوت با توجه به نیاز بازار شما برایتان کار تبلیغاتی بسازیم.»

تصویر پشت جلد کتاب «جعبه ابزار تبلیغات ایران»

تصویر پشت جلد کتاب «جعبه ابزار تبلیغاتِ ایران»

جلسه با بیان توضیحاتی دیگر و بررسی روند مالی، تمام می‌شود و شما جلسه را ترک می‌کنید و مشغول رانندگی به سمت شرکت خود هستید تا نتیجه جلسه را برای همکارانتان مطرح کنید. اما چیزی ذهن شما را سخت به خود مشغول کرده است و آن چیزی نیست جز اینکه آیا شرکت تبلیغاتی خوبی را پیدا کرده‌اید یا نه؟ این احساس در شما به وجود می‌آید که چرا با این همه مطالعه در زمینه تبلیغات، بخشی از اصطلاحات جلسه برای شما مبهم بود و تسلطی بر معنای آن نداشتید. با خود تصمیم می‌گیرید کمی از معنای کاربردی و واقعی این اصلاحات سر دربیاورید و بعد نتیجه جلسه را با همکارانتان در میان بگذارید.
داستانی که خواندید هر روز در بسیاری از شرکتها اتفاق می‌افتد. داستان حاکی از ادبیات حاکم بر روابط بین سازنده تبلیغ و سفارش دهنده تبلیغ است که با پیشرفت کار تبلیغات در ایران، بر پیچیدگی آن نیز افزوده می‌شود و در این ارتباط، حجم اصطلاحات تخصصی که معمولاً در یک مذاکره تبلیغاتی رد و بدل می‌شود روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

[divider]

متنی که خواندید قسمتی بود از مقدمه کتاب «جعبه ابزار تبلیغاتِ ایران» نوشته‌ی «مجتبی محمدیان» و «پویا ایراندوست».
این کتاب آن طور که روی جلد آن نوشته شده، با هدف کالبد شکافی اصطلاحات رایج تبلیغات که فعالان این حوزه باید از آن‌ها آگاهی یابند، تالیف و منتشر شده است. کتابی که به گفته‌ی نویسندگانش در برگیرنده‌ی اکثر اصطلاحات رایجی است که در عالم تبلیغاتِ ایران به کار می‌رود. آن‌ها همچنین متذکر می‌شوند که این کتاب صرفا یک فرهنگ لغت نیست و ماحصل چندین سال فعالیت اجرایی وکسب تجربه در حوزه تبلیغات است. تجربیاتی که بر ترجمه‌ی محض تجربیات خارجی ترجیح داده شده است.
مخاطب اصلی این کتاب تمام کسانی هستند که با مباحث تبلیغاتی سروکار دارند. اما چیزی که بیش از همه مورد تاکید واقع شده است تسلط سفارش دهندگان آگهی بر اصطلاحات رایج این صنعت است. این کتاب کمک خواهد کرد تا بین سفارش‌دهنده، سازنده و قانون‌گذار، همزبانی بیشتری به وجود آید.
کتاب «جعبه ابزار تبلیغاتِ ایران» در سال ١٣٩١ توسط «موسسه کتاب مهربان نشر» و در هزار نسخه منتشر شده است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (۲ نظر)

  1. فرشته می گوید:

    سلام
    کاش امکان خریداینترنتی کتابرو انتهای مطلب می گذاشتید :)

    • مدیر وبلاگ می گوید:

      سلام خانم فرشته
      ناشر این کتاب آژانس بادکوبه نیست؛ تصاویر رو و پشت جلد این کتاب رو در متن قرار دادیم. میتونید با ناشر کتاب تماس بگیرید.