داستان برند: آمازون؛ بزرگ‌ترین بازار اینترنتی جهان

بزرگ‌ترین بازار اینترنتی جهان

سایت آمازون دات کام برای اکثر افراد، آشنا و معروف است. سایتی برای خرید اینترنتی انواع کالاها. با شعبه‌های زیادی در سرتاسر جهان. این سایت برای خیل عظیمی از افراد، دسترسی به کالاها و خرید را راحت کرده است و البته یک بنگاه اقتصادی ثروتمند هم به حساب می‌آید. برندی که با توجه به ماهیتی که دارد، سابقه و گذشته‌ی بسیار قدیمی ندارد و اتفاقا خیلی جوان است. درباره این برند بیشتر بدانیم.

۱-آمازون دات کام در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس، در شهر سیاتل ایالت واشینگتن تأسیس شد.

۲- آمازون فعالیت جدی خود را در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد.

۳- آمازون در ابتدای کار Cadabra نام داشت که هم‌آهنگ کلمه «کاداور» به معنی جسد بود. به همین خاطر جف بزوس آن را تغییر داد.

۴-در جولای سال ۱۹۹۵ نخستین کتاب توسط سایت آمازون به فروش رسید، نام کتاب «تلقی سیال و قیاس‌های خلاقانه: مدل‌های کامپیوتری مکانیسم‌های بنیادی فکر» بود.

۵-در همان نخستین ماه فعالیت، آماوزن سفارش‌های خرید کتاب از ۵۰ ایالت آمریکا و ۴۵ کشور جهان را دریافت کرد.

۶-لوگوی آمازون در ابتدا، تصویری انتزاعی از یک رود بود اما در سال ۲۰۰۰ این لوگو تغییر کرد. در لوگوی جدید حرف A ‌با فلشی که البته شبیه لبخند هم است به حرف Z منتهی می‌شود. لوگوی جدید می‌خواست این مفهموم را القا کند که آمازون می‌تواند کالاها را از A تا Z به مشتر‌ی‌های خود تحویل بدهد و آنها را خوشنود کند.

۷- آمازون بیش از ۸۰ انبار در سراسر دنیا دارد.

۸- آمازون در حدود ۸۰ میلیون مشتری در سراسر دنیا دارد.

۹- سایت آمازون ماهانه ۱۸۸ میلیون بازدید دارد.

۱۰-در سراسر جهان، آمازون ۹۷ هزار کارمند دارد.

۱۱-در آمازون ۳۰ هزار روبات مشغول به کارند.

۱۲- آمازون شرکت‌های وابسته بزرگی همچون الکسا و بانک اطلاعات فیلم‌ها یعنی imdb را دارد .

۱۳- کیندل کتابخوان الکترونیکی آمازون است اما آمازون محصولات دیگری را هم تولید می‌کند و مالکیت برندهای دیگری را هم در اختیار دارد. مثلا برندهای Pike Street و Pinzon مربوط به تولید لوازم خانگی و آشپزخانه هستند، در حالی که Strathwood لوازم باغبانی می‌سازد.

۱۴-موسس آمازون با ثروت تخمینی ۷۲.۸ میلیارد دلار، سومین فرد ثروتمند جهان است.

۱۵- هر کارمند سایت آمازون باید هر دو سال، یک بار، برای تجربه خدمات‌دهی و پشتیبانی از مشتریان در قسمت پشتیبانی سایت، پشت میز بنشیند و مشکلات مشتریان را رفع و رجوع کند. این امر استثنابردار نیست و حتی رئیس شرکت هم ملزم به انجام این کار است.

۱۶-سوزان بویل تا قبل از شرکت در برنامه تلویزیونی استعدادیابی انگلستان، یک زن میانسال کاملا ناشناس و معمولی بود اما به مجرد اینکه صدای زیبای او در این برنامه پخش شد، برای خود شهرتی دست و پا کرد. در اکتبر سال ۲۰۰۹، سوزان بویل رکورد آمازون را شکست. در این زمان پیش‌فروش نخستین آلبوم موسیقی او یعنی I Dreamed a Dream شروع شد. در کمال شگفتی، او صدرنشین فهرست فروش آلبوم موسیقی شد.

۱۷-آمازون در سال ۲۰۱۵ معادل ۶۷ درصد فروش آنلاین کتاب و ۴۵ درصد کل فروش کتاب دنیا را از طریق اینترت به دست آورده است.

amazon_web 2-01

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)