نيويورك مصداقی موفق از برندينگ شهری

نيويورك مصداقی موفق از برندينگ شهری

امروزه برندینگ شهری از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که این عبارت به کلیه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که یک شهر را صرفا از یک مکان ساده به یک مقصد جذاب تبدیل می‌کنند. برندینگ مناسب با تصویری که از شهر می‌سازد، آن را مکانی مطلوب برای کار، زندگی و بازدید نشان داده و از همه مهم‌تر، نام شهر را به یاد و خاطر مردم می‌سپارد.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که برندینگ شهری همان مارکتینگ شهری نیست. تفاوت عمده میان این دو این است که برندینگ بر خلاف مارکتینگ، تمرکز خود را تنها بر خواسته‌های مشتریان قرار نداده و دیدگاه و هویت از پیش تعیین‌شده‌ای دارد. برای داشتن شهری با برندینگ موفق، فرهنگ، تاریخ، سبک و کیفیت زندگی و تنوع از نکات مهمی‌ هستند که باید در نظر گرفته شوند.

شهر نیویورک مثال خوبی برای این بحث است. وقتی به این شهر فکر می‌کنید، اولین تصویری که به یاد شما می‌آید چیست؟

واضح است که جواب‌های زیادی برای این سوال وجود دارد اما شاید نمادین‌ترین تصویر، لوگوی معروف “آی لاو نیویورک” باشد. این لوگو بیش از ۴ دهه پیش، توسط یکی از مهم‌ترین گرافیست‌های آمریکا، میلتون گلیسر، طراحی شده است. امروزه این لوگو به تصویری آشنا برای مردم دنیا تبدیل شده و آن را می‌توان در سرتاسر شهر نیویورک مشاهده کرد، از جاکلیدی گرفته تا طرح روی لیوان‌های چای و قهوه.

اما تولد این لوگو نیز داستان جالبی دارد. در اواخر دهه ۶۰ میلادی، شهر نیویورک از نرخ بالای جرم و کمبود امنیت شهری رنج می‌برد. در نتیجه، شرکت تبلیغاتی ولز ریچ گرین کمپینی را با هدف افزایش درآمد گردشگری و بهبود تصویر شهر آغاز کرد و “من عاشق نیویرک هستم” را به عنوان شعر اصلی این کمپین انتخاب کرد. طراحی این لوگو اما تنها در چند ثانیه و در پشت یک تاکسی توسط گلیسر انجام شد. گلیسر در مسیر خود برای ملاقات با یک مشتری، این لوگو را بر روی یک پاکت نامه استفاده شده و با استفاده از ماژیک قرمزی که در جیب خود داشته طراحی کرده است. لوگویی که شاید هرگز فکرش را هم نمی‌کرده به حدی رونق پیدا کند که به نشان اصلی شهر نیویورک تبدیل شود.

چندیدن سال بعد، در سال ۲۰۰۱ و بعد از حملات تروریستی به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، گلیسرکه همانند سایر اهالی نیویورک از وقوع این اتفاق بسیار اندوهگین شده بود، بار دیگر به سراغ معروف‌ترین اثر خود رفته و عبارت “بیشتر از همیشه” را به این لوگو اضافه می‌کند. به گفته خود گلیسر، این عبارت نشان‌دهنده حس و حال همه مردم نیویورک در آن روز‌ها و عشق عمیق آنها به شهرشان بوده است.

طوفان رحیم‌پور، مدیرعامل ارشد شرکت طراحی لوگو ورکس در نیویورک، معتقد است که لوگوی معروف گلیسر دیگر تنها یک لوگو نیست بلکه نشان‌دهنده روح این شهر است.

امروزه و بیش از گذشت چهار دهه، این لوگو به سمبل بی چون و چرای شهر نیویورک تبدیل شده است. شرکت ولز ریچ گرین به فرای هدف خود جهت تبدیل مجدد نیویورک به یک مقصد گردشگری دست یافته است اما  هنوز در نیویورک و با وجود جذب چیزی در حدود سالانه ۵۹ میلیون توریست، این لوگو منبع درآمدی برای ارکان‌های اقتصادی شهر محسوب می‌شود. این در حالی است که گلیسر، که هیچ‌گاه امتیاز کپی‌رایت را برای لوگوی خود درخواست نکرد، تا به امروز حتی یک سنت هم برای طرحی که بدون شک نه تنها ماندگارترین طرح او، بلکه ماندگارترین طرح شهر نیویورک است، دریافت نکرده است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)