بررسی بازار پودر ماشین لباسشویی | وبلاگ آژانس تبلیغاتی بادکوبه

بررسی بازار پودر ماشین لباسشویی

آژانس تبلیغاتی بادکوبه- واحد تحقیقات بازار: استفاده از صابون به عنوان پاککننده به قرن‌ها پیش از میلاد برمی‌گردد اما ورود شوینده‌های صنعتی به بازار مدیون پیشرفت علوم و صنایع شیمیایی در دوران جنگ جهانی اول و کمبود شدید چربی برای تولید صابون بود. اولین کشوری که اقدام به تولید شوینده مصنوعی کرد کشور آلمان بود که آلکیل نفتالین سولفونات ها را با نام تنساید تولید و عرضه کرد. در اواخر دهه ۱۹۲۰ و اوایل ۱۹۳۰ با ساخت آلکیل نفتالین سولفونات‌ها و پس از جنگ جهانی دوم با پیدایش آلکیل بنزن سولفونات‌ها زمینه پیدایش پودرهای رختشویی فراهم شد. نخستین شوینده تجاری در سال ۱۸۷۸ توسط شرکت هنکل در آلمان وارد بازار شد.

تاریخچه پودر در ایران

استفاده از پودر شوینده در ایران به دهه ۱۳۳۰ می‌رسد. از آن زمان به مرور با افزایش آگاهی و رشد فرهنگ استفاده از پودرهای شوینده افزایش پیدا کرد. اولین واحد تولیدکننده پودر شوینده در سال ۱۳۳۲ با نام شرکت داروگر تأسیس شد و پس از آن در سال ۱۳۴۱ شرکت‌ها پاکسان و پاکنام با هدف تولید پودر شوینده وارد بازار شدند. در آن زمان دو نوع پودر دستی و ماشینی در ایران وجود داشت که هر کدام سه نوع معمولی، خاص و با کاربری ویژه داشتند.

تا سال ۱۳۸۷ این محصول جزو کالاهای مشمول تنظیم بازار بود و دولت جهت حمایت از مصرف کننده به تولیدکننده یارانه می‌داد. پس از آزادسازی قیمت، تولیدکننده‌ها توانستند انواع دیگر پودر مانند مخصوص لباس‌های رنگی، مشکی، ۵ آنزیم، ۷ آنزیم و … را تولید کنند. از طرف دیگر با تغییر استاندارد پودر شوینده از فرمولاسیون به کارایی یا Performance واحدهای تولیدی توانستند با ایجاد تغییراتی برای بهره‎مندی از بیشترین کارایی و تولید با کمترین قیمت اقدام کنند. این تغییر استانداردها منجر به آزادی عمل تولیدکنندگان شد. در حال حاضر فضای رقابتی‎ای در خصوص فرمولاسیون هر واحد تولیدی ایجاد شده است. به عبارت دیگر هر واحد تولیدی یک فرمولاسیون خاص دارد.

به گزارش MBA news، ایران جزو چهار گروه بزرگ مصرف‌کننده مواد شوینده پودری و مایع در جهان به شمار می‌رود. بر اساس اطلاعات به دست آمده از سایر منابع سرانه مصرف مواد شوینده در ایران ۷.۵ کیلوگرم است در حالیکه متوسط مصرف جهانی ۸ کیلوگرم است، به عبارت دیگر مصرف سرانه پودر در ایران نصف جهان است. به طور کلی ۹۵ درصد از ایرانیان (حدود ۶۶ میلیون نفر) متقاضی پودر هستند. 

Powder-2

 

افزایش نرخ ارز منجر به افزایش صادرات مواد شوینده به ویژه پودر دستی و محدودیت در واردات شده، همچنین از آنجایی که ظرفیت تولید پودر شوینده در ایران مازاد بر نیاز است موقعیت مناسبی جهت صادرات محصولات شوینده برای برندهای ایرانی ایجاد شده است. به همین دلیل در ایران با تعدد برندهای مختلف پودرماشین لباسشویی مواجه هستیم. در ادامه به بررسی بازار پودر ماشین لباسشویی پرداخته می‌شود.

بررسی بازار پودر ماشین لباسشویی

بر اساس بررسی‌های انجام شده در خصوص بررسی سهم ذهنی، برندهای پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پرسیل توانستنه‌اند در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری نسبت به سایر برندها داشته باشند. البته انتظار می‌رود برندهایی چون اکتیو نیز با توجه به حجم بالای تبلیغات سهم قابل توجهی در این بازار داشته باشد اما به دلیل اینکه اطلاعات آماری دقیقی در این خصوص در دسترس نبود این گزارش بدون نام این برند تدوین شده است.

Powder

تقریباً همه این برندها تولید داخل هستند و از میان تنها برند پرسیل تحت لیسانس هنکل آلمان قرار دارد. براساس نمودار بالا بیشترین سهم ذهنی مصرف به برندهای سافتلن و پرسیل اختصاص دارد. به غیر تولیدات داخلی چند برند خارجی نیز در بازار ایران حضور نه چندان پررنگ دارند که از آنها میتوان به  OMO و Ariel اشاره کرد.

تغییرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به ویژه در کشورهای در حال توسعه بر متغیرها و شاخص های زیادی از جمله شاخص مصرف نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین در بررسی کالاها لازم است که حتما روند مصرف یا به اصطلاح Trend ها نیز بررسی شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند مصرف پودر ماشین لباسشویی در ایران به دو گروه تقسیم می‌شود. گروهی روند رو به رشدی داشته‌اند و گروه دیگر اندکی کاهش داشته‌اند. با توجه به تعدد برندهای این صنعت به نظر می‌رسد برندی در ذهن مخاطب ماندگارتر است که بیشتر دیده شود و مخاطب بیشتر در معرض پیام آن برند قرار گیرد که بدیهی است در این راه تبلیغات یکی از موثرترین ابزارهاست.  آژانس تبلیغاتی بادکوبه پروژه‌های تحقیقاتی بسیاری در مورد محصولات شوینده و به خصوص پودر ماشین لباسشویی انجام داده است.

در بخش‌بندی رفتار خرید طبقات مختلف با در نظر گرفتن قیمت کالا می‌توان گفت که مصرف کننده­‌های برند آریل بیشتر در طبقات اجتماعی بالای جامعه هستند. این طبقه اجتماعی افرادی هستند که بیشتر به کیفیت کالا توجه دارند و قیمت برای این گروه اهمیت ندارد. حجم بیشتر واردات این برند از ترکیه و پس از آن از آلمان است.

طبقه اجتماعی مصرف کنندگان سافتلن و پرسیل کاملا یکسان هستند بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که به راحتی برند مورد استفاده خود را جایگزین کنند. این گروه بیشتر خانوارهایی در طبقه اجتماعی متوسط به بالای جامعه هستند که به کیفیت بیشتر از قیمت کالا اهمیت می‌دهند، اما حد مشخصی برای پرداخت یک کالا در نظر می‌گیرند و مانند مصرف کنندگان برند آریل تنها به کیفیت کالا توجه نمی‌کنند.

اما مصرف کنندگان پودر ماشین لباسشویی سپید، شوما و تاژ بیشتر در طبقه متوسط جامعه هستند که برای انتخاب کالای مصرفی به کیفیت و قیمت کالا هم زمان توجه می‌کنند.

به طور کلی بازار پودر ماشین لباسشویی از یک طرف با تعدد برندها روبروست و از طرف دیگر تولید مازاد بر نیاز است. به همین دلیل ورود برندهای جدید در این بازار نیاز به بررسی و شناسایی و انتخاب بخش مناسب دارد. در این مورد می‌توانید از خدمات مشاوره آژانس تبلیغاتی بادکوبه استفاده کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)