اشتباهات بازاریابی برای کسب و کارهای تازه

۵ اشتباه بازاریابی که صاحبان کسب و کارهای تازه مرتکب می‌شوند

واژه «اشتباه» معنی و دلالتی منفی دارد: شما تصمیمی گرفتید یا عملی انجام داده‌اید که مطابق برنامه پیش نرفته است. حالا باید با عواقب آن مواجه شوید. با این حال اکثر اشتباهات، حتی بزرگترینشان، فقط وقفه‌ها و عقب‌نشینی‌هایی موقتی محسوب می‌شوند. در واقع، این اشتباهات معمولاً به سرمایه‌های مثبت تبدیل می‌شوند چون درسهای ارزشمند درباره روش ارتقای کسب و کار یا بهتر کردن رویکردها به همراه دارند.

متاسفانه، همه اشتباهات هم بی‌ضرر نیستند. بعضی از آنها در حوزه بازاریابی، آسیبی طولانی مدت به کمپین شما وارد می‌کنند. همان‌طور که در ادامه شرح داده می‌شود، اکثر این اشتباهات به خاطر آشکار نبودنشان، خسارت و آسیب بیشتری به بار می‌آورند. اصلاح کردن اشتباهات تایپیِ محتوای پست، یک موضوع است اما وقتی یک سوء برداشت اساسی از بهترین روش‌های بازاریابی صورت می‌گیرد، اصلاح آن به مراتب دشوارتر خواهد بود. بنابراین، اگر کسب و کار تازه‌ای دارید یا اگر مطمئن نیستید که کمپین بازاریابی‌تان به خوبی پیش می‌رود یا خیر، با صرف کمی وقت اطمینان حاصل کنید که این اشتباهات واقعاً مخرب را انجام نمی‌دهید:

اگر کسب و کار تازه‌ای دارید یا اگر مطمئن نیستید که کمپین بازاریابی‌تان به خوبی پیش می‌رود یا خیر، با صرف کمی وقت اطمینان حاصل کنید که این اشتباهات واقعاً مخرب را انجام نمی‌دهید.

بی‌اعتنایی به برند

تلاش برای بازایابی بدون داشتن هویت برند درست، مثل این است که یک مهمانی برگزار کنید اما آدرس آن را به مهمانان نگویید. برند شما پایه و اساس هویتتان برای مشتریان جدید و قدیمی است. این هویت باید در کلیه پیام‌هایی که منتشر می‌کنید مشهود باشد، از محتوای وب سایت تا تصاویر موجود در صفحه رسمی فیسبوک.

وقتی افراد با برند یا لوگوی شما مواجه می‌شوند یا نحوه صحبت کردن و زمینه تخصصی شما توجه‌شان را جلب می‌کند، جهت‌گیری و عقیده‌ای درباره آن پیدا می‌کنند. بدون برقراری ارتباط معنادار، مطالب شما بدون هدف در فضا معلق می‌مانند. به علاوه، هر چه ارتباطات بیشتری بسازید، مشتریان بیشتر با برند شما آشنا می‌شوند و احتمال خرید آنها از شما نیز بیشتر خواهد شد. بدون حضور مداوم و حفظ انسجام و پایداری، قادر به ایجاد روابط سازنده نخواهید بود حتی ممکن است هیچ اعتباری هم از این فعالیتها نصیبتان نشود.

بازاریابی برای همه

شما باید مخاطب بازاریابی خودتان را مشخص کنید. اما اکثر کارآفرینان این اشتباه ساده را تکرار می‌کنند: بازاریابی برای همه. به هر حال «همه» گسترده‌ترین مخاطب ممکن محسوب می‌شود، پس حتماً بیشترین سود را هم به دنبال خواهد داشت، این طور نیست؟ اشتباه است. حتی اگر بتوانید از مجموعه‌ای از پلتفرمها برای انتقال پیامی خاص استفاده کنید، این پیام برای افراد دسته‌بندی نشده بسیار عام خواهد بود و به قدری ارزشمند نیست که در خاطرشان بماند.

در عوض، برای متمایز بودن باید منحصر به فرد باشید و اگر می‌خواهید تاثیر بگذارید، باید مطالب مرتبط منتشر کنید. برای منحصر به فرد و مرتبط بودن باید تلاش کنید هر بار فقط به یک گروه هدف خاص و انتخاب شده پیام‌رسانی کنید.

حدس و گمان درباره مخاطبان

با همه اینها، بعضی از بازاریابان دقیقاً می‌دانند که باید پیامهای خاص برای گروه برگزیده مخاطبان تولید کنند، اما این کار را به شیوه‌ای موثر انجام نمی‌دهند. دلیل عمده این است که آنها به جای استفاده از اطلاعات معنادار حاصل از تحقیقات هدفمند، بر پایه حدس و گمان عمل کرده‌اند. برای مثال، به تصور آنها ممکن است مردان میانسالی که به محصول آنها علاقه دارند، لحن حرفه‌ای و صریح را ترجیح دهند، در حالیکه در واقع آنها لحن روزمره و شوخ‌طبعانه را بیشتر می‌پسندند. به عنوان یک قانون کلی، شما باید هر فرضیه خود را زیر سوال ببرید. آیا فقط بر اساس آنچه فکر می‌کنید موثر است تصمیم‌گیری می‌کنید یا بر اساس آنچه حقیقتاً موثر است؟ جمع‌آوری اطلاعات تنها راه رسیدن به حقیقت است.

سرمایه‌گذاری بیش از اندازه (یا ناکافی)

سرمایه‌گذاری موفق برای کمپین‌های بازاریابی نیازمند حفظ تعادل است. سرمایه‌گذاری مبالغ هنگفت در ابتدای کمپین و پیش از اینکه مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید، به احتمال زیاد باعث هدر رفتن منابع مالی می‌شود. شما هنوز نمی‌دانید چه پلتفرمهایی برای شما بهتر است چون هنوز فرصت آزمایش کردن آنها را نداشته‌اید و با سرمایه‌گذاری زیاد در واقع فقط شانس و اقبال خود را به صورت کورکورانه می‌سنجید. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری اندک، نتایج محدودی برای شما در پی خواهد داشت و اطلاعات کمی نیز برای نتیجه‌گیری موثر و معنادار در اختیار شما قرار خواهد داد.

آزمایش نکردن

هر چقدر هم که بخواهیم، بازاریابی یک بازی تیراندازی کور نیست. بازاریابی، روند هماهنگی و تنظیم مجدد برنامه‌هاست تا بیشتر و بیشتر به استراتژی «بی‌نقص» نزدیک شویم. تنها راه رسیدن به عملکرد بهتر، آزمودن است: امتحان کردن روش‌های جدید و استراتژی‌های شجاعانه برای اینکه مشخص شود کدام بهترین بازدهی را خواهند داشت. اگر سناریوهای مختلف را امتحان نکنید، احتمال پیشرفتتان وجود ندارد. هرگز یک استراتژی را رد نکنید مگر اینکه اطلاعاتی داشته باشید که به شکلی موثق نشان دهد این استراتژی موثر نیست و هرگز فرصت را برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برند و مشتریانتان از دست ندهید.

در مجموع این اشتباهات نه تنها مخرب‌ترین اشتباهات برای صاحبان تازه‌کار کسب و کار است بلکه از رایج‌ترین آنها نیز محسوب می‌شود. خبر خوب این که اگر زود متوجه آنها شوید، می‌توانید از ایجاد خسارت بیشتر جلوگیری کنید و استراتژی دیگری در نظر بگیرید.اگر در همین لحظه اشتباهات خود را بشناسید، نیمی از راه موفقیت را طی کرده‌اید.

منبع: Entrepreneur‎

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)