از ایموتیکان تا ایموجی | وبلاگ آژانس تبلیغاتی بادکوبه

از ایموتیکان تا ایموجی

_ سلام
_ سلام 😍

زمانی که به کلمات بالا نگاه می‌کنید، تفاوتی در نوع واژگان وجود ندارد اما ایموجی سطر دو، حس اشتیاق و همدلی را در مخاطب ایجاد می‌کند. اصولا ماجرای پیدایش ایموجی‌ها از آن‌جا شکل گرفت که اسکات فالمن کاراکترهای ترکیبی مثل خندانک‌ها را ساخت تا احساس را به متن اضافه کند.

سال ۱۹۹۰، فالمن، مبدع کاراکترهای ایموتیکان (Emoticon) در یکی از بولتن‌های الکترونیک نوشت:
“من این ترتیب کاراکترها را برای افراد بذله ‌گو پیشنهاد می‌کنم:
:–)
از پهلو باید خوانده شود.”

مدتی بعد در سال ۱۹۹۹، شیگه تاکا کوریتا، هنرمند ژاپنی، اولین ایموجی را ساخت. ایموجی‌ها‌که یک واژه ژاپنی به معنای “عکس_شخصیت” هستند، در ابعاد ۱۲ در ۱۲ پیکسل طراحی شده بودند و از طریق اولین پلتفرم اینترنتی به نام i-mode که از موبایل ژاپنی DOCOMO استفاده می‌شد، در دسترس قرار گرفت. این ایموجی‌ها که در ابتدا ۱۷۶ کاراکتر بودند، اکنون در موزه هنر مدرن نیویورک نگهداری می‌شوند.

به همین ترتیب، ایموجی به سرعت در ژاپن محبوبیت یافت و شرکت‌هایی مثل اپل که رقیب DOCOMO بودند، از این ایده تقلید کردند. هم‌چنین در سال ۲۰۰۷، گوگل از کنسرسیوم یونیکد (Unicode Consortium) که سازمانی غیرانتفاعی برای پایه‌ریزی طرح رمزنگاری کاراکتر جهانی بود، درخواست کرد تا استانداردی جهانی برای یکپارچگی ایموجی‌در تمام پلتفرم‌ها ارائه کند. این یکپارچگی باعث می‌شد ایموجی‌ها در تمام دستگاه‌ها شکل واحدی داشته باشند.

با افزایش محبوبیت ایموجی‌ها، نیویورک تایمز پیشنهادی مبنی بر تغییر متن‌ها به آیکون‌های کوچک ارائه کرد. به طور مثال، هم اکنون ایموجی قلب، نمادی از جمله “I love you” و ایموجی خنده، نماد “lol” است.

با جدی شدن نقش ایموجی‌ها، کنسرسیوم یونیکد، سالانه ایموجی‌های جدیدی را به مجموعه خود اضافه می‌کند. این ایموجی‌ها از کاربران سراسر دنیا جمع آوری می‌شود و پس از بررسی این سازمان، به تلفن‌های همراه اضافه خواهد شد. البته فرآیند تایید و تصویب، ممکن است تا دو سال طول بکشد. دلیل طولانی بودن این پروسه هم به خاطر این است که طراحی ایموجی‌های جدید بسیار پیچیده است. به طور مثال برای ساخت ایموجی لوبیا، باید بین انواع لوبیا مثل: لوبیای سیاه، لوبیای سبز، کنسرو لوبیا، لوبیای پخته شده، دانه لوبیا در خاک و… تصمیم‌گیری کرد.

البته معنای برخی از ایموجی‌ها، به مرور دستخوش تغییر شده و امکان دارد در هر فرهنگ، برداشت‌های متفاوتی از یک ایموجی صورت بگیرد. به طور مثال، ایموجی‌پرکاربرد 🙏 با توجه به رویکرد افراد مختلف یک جامعه، می‌تواند نشان از دعا کردن، تشکر کردن، یا ضربه زدن به دست کسی (High five) باشد.

در ادامه، هر چه ایموجی‌ها نقش پررنگ‌تری در ارتباطات مردمی پیدا کردند، توجه به فرهنگ‌های مختلف‌مسئله مهم‌تری شد. به شکلی که در سال ۲۰۱۴، کمپین بزرگ سیاسی سازی ایموجی‌ها به راه افتاد تا تنوع جنسیتی، خانوادگی، غذایی و… افزایش پیدا کند. به همین ترتیب، ایموجی، که زبان مهم دنیای دیجیتال بود، تکامل یافت. در همین راستا، افزایش تنوع در رنگ پوست، حجاب، یا حتی اهمیت به نقش زنان در ایموجی‌های مختلفی مثل ورزشکاران، نشان از تایید فرهنگ‌ها و اهمیت به اقشار مختلف جوامع است.

با گذشت چند سال از حضور ایموجی‌ها در ارتباطات ما، روز هفدهم جولای که مصادف با نخستین بارگزاری ایموجی در “iOS” است، جشن گرفته می‌شود. ما در بادکوبه در روز جهانی ایموجی ‌رویداد ایمجیشو را برگزار کردیم تا قدران حضور این صورتک‌ها در دنیای ارتباطات‌مان باشیم چون ابزار مهم انتقال احساسات در دنیای امروز هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)