گفتگوی سایت ام‌بی‌ای‌نیوز با بابک بادکوبه - تبلیغات را تخصصی کنید تا اثرگذار باشد

گفتگوی سایت ام‌بی‌ای‌نیوز با بابک بادکوبه

“تبلیغات را تخصصی کنید تا اثرگذار باشد.” این عنوان گفت و گویی است که وب‌سایت ام‌بی‌ای نیوز، پایگاه تخصصی حوزه تبلیغات، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار، با بابک بادکوبه مدیرعامل آژانس تبلیغات خلاق بادکوبه انجام داده است. گفت و گویی که با موضوع نیاز صنعت تبلیغات به سازمان‌دهی بر مبنای تخصصی کردن امور و کارها، در تاریخ ٢ بهمن ١٣٩٢ منتشر شد. شما را به مطالعه این گفت و گو دعوت می‌کنیم:

[divider]

ام‌بی‌ای‌نیوز: تخصص گرایی یکی از موضوعاتی است که در اغلب کشورهای توسعه‌یافته مورد نظر برنامه‌ریزان در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … قرار دارد. در واقع به اعتقاد کارشناسان، تخصص گرایی علاوه بر کاهش هزینه‌ها، بی‌نظمی و هرج‌ومرج در امور مختلف را به شکل مؤثری کاهش می‌دهد. صنعت تبلیغات نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ حامی تولید فروش و توسعه، به اعتقاد صاحبان تبلیغ و کارشناسان نیازمند سازمان‌دهی بر مبنای تخصصی کردن امور و کارها است.

بابک بادکوبه مدیرعامل آژانس تبلیغاتی بادکوبه(از شرکت‌های زیرمجموعه مؤسسه فرهنگی هنری روزگار طرفه)، با اشاره به اینکه تبلیغات محیطی در ایران دوران گذار خود را سپری می‌کند معتقد است: پس از سپری شدن این دوران هر چیز سر جای خود قرار خواهد گرفت و مسیر درست و اصولی خود را پیدا می‌کند. او با تاکید به اینکه تبلیغات یکی از ارکان اصلی توسعه و رشد صنعت و تولید کشورها محسوب می‌شود اظهار داشت: در کشور ما نیز با توجه به طیف گسترده مخاطبانی که پای برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی هستند و یا تردد از کنار تابلوهای محیطی که به خاطر مخاطبان انبوهی که دارد هنوز یکی از بهترین رسانه‌های جهان به شمار می‌آید، توجه به ابعاد این صنعت بسترساز شرایط مناسب تولید و تجارت در داخل و خارج است.

وی در زمینه عملکرد تبلیغات محیطی در کشور ما معتقد است: باید کار رسانه داری و آژانسی که مشاوره و طراحی می‌کند کاملاً تفکیک شده باشد که البته در همه جای دنیا به همین شکل است. که در این صورت بخش مشاوره دهنده به شکل حرفه‌ای در زمینه تحقیق و تحلیل بازار و شرایط آن و مخاطبانی که هدف تبلیغات قرار می‌گیرند و همچنین تولید محتوای مناسب و اثرگذار مشغول می‌شود و صاحبان کالا و خدمات که تبلیغ موثر و بر مبنای الگوهای علمی را خواستار هستند نیز از هنر و علم این آژانس‌ها بهره‌مند می‌شوند.

بادکوبه می‌گوید: گاهی با تبلیغاتی مواجه می‌شویم که ٨٠ کلمه یا بیشتر را که مناسب آگهی‌های مطبوعاتی یا درج در کاتالوگ است را روی بیلبورد نمایش می‌دهند. درحالی‌که از دیدگاه علمی در ٥ ثانیه توقفی که مخاطب می‌تواند در نگاه اول از این بیلبوردها موضوعی را برداشت نماید، فقط ٧ یا ٨ کلمه استاندارد برای ارائه یک پیام است. البته به شرط آنکه اصل تأثیرگذاری مورد نظر سفارش‌دهندگان قرار داشته باشد. وی اثرگذاری تابلوهایی که به روش علمی و استراتژیک در خلق و اکران کمپین‌ها دخیل هستند را تا ٥٠ برابر بیشتر می‌داند و می‌گوید: مدیران و صاحبان تولید و خدمت باید اول بدانند چه می‌خواهند بگویند و چگونه و در نهایت با چه روشی؟ که متأسفانه فقط به این بخش که چگونه بگوییم توجه نشان داده می‌شود و نتیجه همان آشفته‌بازاری است که ملاحظه می‌شود. این در حالی است که شرکت‌های خارجی در ایران فقط با نمودارها، آمار و ارقام سروکار دارند. به این معنی که حتی گاهی یک شرکت ممکن است تبلیغ محیطی هم نداشته باشد. چون سیاست‌های برنامه‌ریزان و مشاوران را در نحوه ارائه یک کمپین پذیرفته و به آن اعتماد کرده و نتیجه این اعتماد خود را نیز می‌بیند. درحالی‌که در کشور ما اغلب مدیران در اغلب اموری که تخصص ندارند، به خصوص تبلیغات، اظهار و اعمال نظر می‌کنند و در نتیجه کار حرفه‌ای و مبتنی بر استراتژی تبلیغ کمتر دیده می‌شود و اگر از مخاطبان تحقیق به عمل آید بسیاری از موارد تبلیغات محیطی را حتی به یاد ندارند.

او نسبت به برخی اقدامات که منجر به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در زمینه تبلیغات محیطی به خصوص بیلبوردها شده است معترض بوده و می‌گوید: این اقدام در بلندمدت به خاطر کاهش توان شرکت‌های تولیدی در رقابت و تبلیغات منجر به ایجاد رکود اقتصادی می‌شود و به شکلی در همه ابعاد زندگی شهروندان تأثیرگذار خواهد بود. وی همچنین تنزل شأن برخی شرکت‌های تبلیغاتی و رسانه دارها را ناشی از همین افزایش بی‌رویه قیمت‌های رسانه محیطی عنوان کرده و افزود: برخی شرکت‌هایی که نام‌های بزرگی در صنعت تبلیغات ایران هستند اقداماتی غیرحرفه‌ای در برابر برخی سفارش‌دهندگان تبلیغ انجام می‌دهند. نظیر برگرداندن ٢٥ درصد از محل کارمزد خودشان به صاحبان تبلیغ و اقداماتی از این قبیل. درحالی‌که برخی شرکت‌ها مثل آژانس بادکوبه برای هر ساعت مشاوره‌ای که به مشتری ارائه می‌دهند ٥٠٠ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند و این دلیل بر عملکرد قابل دفاعی است که عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام کار حرفه‌ای باعث می‌شود تا سفارش‌دهندگان که برخی برندها هستند نیز رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشند، اظهار داشت: طی ١٥ سال که سابقه فعالیت در حوزه مشاوره و طراحی کمپین‌های مختلف داشتیم به خاطر تاکید بر همین ویژگی حدود ٩٠ درصد از مشتریانمان طیف‌هایی را شامل می‌شوند که قبلاً از مشاوره‌های ما استفاده کرده بودند و از نتیجه آن نیز رضایتمند هستند. او اصلاح وضعیت ایجادشده را در گرو قدرتمند شدن انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌ها می‌داند که با سیستم نظارتی امکان اعمال قانون در موارد مختلف را داشته باشند.

[divider]

مشاهده این گفت‌وگو در سایت ام‌بی‌ای‌نیوز

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)