کپشن مناسب برای اینستاگرام

چگونه یک کپشن خوب برای اینستاگرام بنویسیم؟

اینستاگرام با داشتن بیش از ۳۰ میلیون کاربر فعال در ماه، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی شده است. ویژگی‌های جالب اینستاگرام و توانایی آن در جذب برندها و مردم عادی به عنوان مخاطبان برند، آن را تبدیل به یکی از ابزار قدرتمند در بازاریابی کرده است. بازاریابی اینستاگرامی نقش مهمی در ترویج برندها داشته و کاربران را تشویق می‌‌کند تا برای موفقیت بیشتر، هشتگ‌های مناسبی را تشخیص داده و به کار ببرند.

adding-hashtags-to-instagram-just-got-way-easier

برندها متوجه اهمیت معرفی خود در این شبکه شده‌ و به فکر افزایش تعداد فالوئرهای خود در این پلتفرم رایگان تبلیغات افتاده‌اند. با توجه به ماهیت تصویری اینستاگرام، یکی از اقداماتی که برای ترویج یک برند در آن صورت می‌‌گیرد، استفاده از عکس برای ترویج نماد و تصویر برند به جای تبلیغ صرف برای فروش محصولات (یا خدمات) است؛ این کار باعث می‌شود تا مخاطبان این برند را در سطوح احساسی بالاتری دنبال کنند و با نام و صفحهء اینستاگرام برند همراه بمانند. اما برای افزایش تاثیرگذاری پست‌هایتان، باید بتوانید کپی و کپشن جذاب‌ تهیه کنید.

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند “یک تصویر می‌تواند اندازه ۱۰۰۰ کلمه صحبت کند”. پس بعد از انتخاب یک عکس خوب، فقط کافی است تا یک کپشن مناسب بنویسید تا پست اینستاگرام‌تان را به یک پست “همه‌فن‌حریف” برای تبلیغات خود تبدیل کنید. بعد از این‌که مخاطب جذب عکس پست شما شد، به سمت کپشن آن جذب می‌شود و این‌جا است که اگر کپشن مناسبی نداشته باشید، تصویر شما مانند طعمه‌ای است که شکار خود را گرفته و سپس رها می‌کند؛ یعنی می‌تواند توجه مخاطب را به سمت پست شما جلب کند، اما بدون تاثیرگذاری مناسب، او را از دست می‌دهد.

اما چرا استفاده از کپشن به پست شما کمک می‌کند؟

  • کپشن‌ باعث می‌شود که پست‌ها از هم متمایز شوند. تعداد بسیاری زیادی از عکس‌ با محتوای مشابه در صفحات اینستاگرام وجود دارد؛ مثل یک فنجان قهوه یا یک گلدان در دفتر کار. حالا اگر بتوانید کپشن خوبی برای این عکس انتخاب کنید، باعث خواهید شد تا مخاطبانن شما به فکر بیفتند و نظرشان بیشتر جلب شود.
  • کپشن باعث افزایش تعامل می‌شود. استفاده از یک سوال جذاب یا دعوت از فالوئرها برای انجام کاری خاص، باعث می‌شود تا ارتباط شما با فالوئرها مستحکم شود. همین ارتباط است که وفاداری برند را شکل داده و به‌مرور تاثیر مثبتی روی جایگاه برند شما خواهد گذاشت.
  • کپشن‌ها شخصیت برند شما را می‌سازند. کسانی که شما را فالو کرده‌اند در واقع آماده‌ هستند تا بدون هیچ زحمتی، هدف پست‌های شما قرار بگیرند.‌ پس حالا که توجه آن‌‌ها را در اختیار دارید، از تمام فرصت خود برای ترویج تصویر برندتان استفاده کنید.

researchbanner

اما چگونه به یک کپشن خوب برای پست خود برسیم؟

  1. تحقیق کنید:

نوشتن یک کپشن خوب تا وقتی که به اندازهء کافی درباره آن مطالعه نکرده باشید، ممکن نیست. پس بهتر است زمان کافی را برای شناخت برند، مشتری و رقبای خود صرف کنید. تحقیقات اولیه کلید تمام اقدامات تبلیغاتی و بازاریابی است. داشتن درک درست از مخاطب هدف‌تان به شما کمک می‌کند تا برای تبلیغات‌تان بهتر تصمیم بگیرید. به محض آن‌که اطلاعات مورد نیازتان را به دست آوردید، می‌توانید وارد مرحلهء بعدی، یعنی نوشتن کپشن شوید.

  1. بیان مناسب خود را پیدا کنید:

اینستاگرام یک پلتفرم خوب برای ایجاد تصویر از برندتان در ذهن مخاطب است. باید به‌خوبی فیلترها و موضوعات عکس‌هایی را که می‌خواهید در صفحه‌ اینستاگرام خود قرار دهید، بشناسید و درباره آن تصمیم بگیرید. به‌علاوه، باید بیان و کلمات مناسب خود را برای کپشن پست‌هایتان و جواب کامنت‌ها پیدا کنید. برای این منظور، می‌توانید از گام‌های زیر استفاده کنید:

  • بیان: از خودتان بپرسید که آیا کلماتی که به کار می‌برید، برای رساندن لحن بیان شما مناسب هستند؟ وقتی صحبت از بیان پیش می‌آید، یادتان باشد که کلمات مورد استفاده باید با عکس مورد نظرتان و آن‌چه می‌خواهید ترویج دهید، همخوانی و هماهنگی داشته باشند.
  • طول کپشن: کپشن شما قرار است کوتاه و گازانبری باشد یا این که طولانی و خیال‌انگیز از آب در بیاید؟ هر اندازه‌ای را که برای کپشن خود انتخاب می‌کنید، یادتان باشد که همیشه از طول کپشن مشابه استفاده کنید تا باعث ‌شوید که  فالوئرها احساس آشنایی و نزدیکیی بیشتری با شما داشته باشند.
  • لحن: لحن شما قرار است جدی و رسمی باشد یا می‌خواهید با استفاده از ایموجی و جملات خودمانی با مخاطب‌تان ارتباط بگیرید؟ وقتی برند و مشتری هدف خود را به‌خوبی بشناسید، می‌توانید لحن درست را انتخاب کنید.
  • استفاده از ضمیر مناسب: برای کپشن از چه ضمیری استفاده می‌کنید؟ خودتان را “من” می‌نامید یا “ما”؟ قبل از این‌که کپشن را بنویسید، باید تصمیم بگیرید که از چه نوع ضمایری می‌خواهید استفاده کنید. استفاده از ضمیر “من” حس شخصی بودن بیشتری به جملهء شما می‌دهد، در حالی‌که ضمیر “ما” رسمی‌تر است.
  1. هشتگ‌ها را با دقت انتخاب کنید:

دقت کنید که هشتگ‌ یک ابزار برای موفقیت شماست و نه یک وسیله تفریح و بازی. هشتگ‌ها ساخته شده‌اند تا اعضای اینستاگرام را به هم ارتباط داده و کاربران را به محتوایی برسانند که با علایق‌شان ارتباط بیشتری دارد. هشتگ‌ها درصورتی‌که به‌درستی به کار گرفته شوند، منابعی ارزشمند با پتانسیل بازاریابی نامحدود هستند. اما از آن‌جا که یک “روش درست” برای انتخاب هشتگ وجود ندارد، خودتان باید دست‌به‌کار شده و مطمئن شوید که هشتگ‌ها با محتوای کپشن و عکس همخوانی داشته باشند. در زیر چند پیشنهاد آورده شده است که کمک می‌کند تا هشتگ مخاطب را از متن اصلی جدا نکند:

  • بهتر است هشتگ را در قسمت نظرات بنویسید.
  • بر روی هر پست، از تعداد هشتگ‌های یکسان استفاده کنید.
  • در نوشتن هشتگ‌های انگلیسی، برای جدا شدن کلمات از هم، از حروف بزرگ برای ابتدای کلمات استفاده کنید.  مانند: BadkoobehBlogPages#
  • می‌توانید از هشتگ‌ها درون محتوای کپشن استفاده کنید به این شرط که در متن طبیعی جلوه کنند و به‌اصطلاح “بیرون نزنند”. مانند: استفاده درست از #هشتگ در نوشتن کپشن برای #اینستاگرام

af2e8179-9320-4ba0-b195-fdde2ca659e6

  1. به گرامر و هجی کلمات دقت کنید:

صمیمی و غیرجدی بودن فضای اینستاگرام به این معنی نیست که بتوانید همه قواعد و اصول نگارش را زیر پا بگذارید! پس باید حتی در این فضای صمیمی، حرفه‌ای رفتار کنید.

  1. از مردم بخواهید کاری انجام دهند:

تا الان شما عکس مناسبی تولید کرده‌اید و کپشن جذابی را نیز برای جلب نظر مخاطب نوشته‌اید. حالا وقت آن است که از توجه مخاطب‌تان بیشترین استفاده را برای معرفی محصولات‌تان ببرید. فراموش نکنید که از حضور در شبکه‌های اجتماعی باید به نفع معرفی برند و فروش محصولات‌تان استفاده کنید. به‌طورکلی، برای استفاده از بیشترین پتانسیل اینستاگرام می توانید اصول زیر را درنظر بگیرید:

  • حتما در قسمت “بیو” صفحه‌ اینستاگرام‌تان، یک لینک به جایی که در آن محصولات‌تان را می‌فروشید، قرار دهید.
  • فالوئرها را دعوت کنید تا برای دریافت اطلاعات بیشتر، به وبسایت یا وبلاگ شما سر بزنند.
  • بیننده‌ها را تشویق کنید  تا دوستان‌شان را زیر پست شما تگ کنند.
  • با طرح سوال در کپشن، باعث شوید تا مخاطبان زیر پست شما نظر بنویسند.

در نهایت، برای نوشتن کپشن چه بایدها و نبایدهایی وجود دارند؟

cta-01

کارهایی که باید انجام دهید:

  • برای ایجاد ارتباط بهتر با مخاطب از جملات قصار استفاده کنید
  • کپشن‌تان را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که امکان صحبت و مکالمه با مخاطب را ایجاد کند
  • اصل همخوانی را در تمام کپشن‌تان رعایت کنید

کارهایی که نباید انجام دهید:

  • از واضحات صحبت نکنید (مخاطبان شما می‌توانند ببینند چه چیزهایی در عکس شما وجود دارد!)
  • هیچ‌وقت از کپشن فقط برای فروش محصولات‌تان استفاده نکنید
  • بیش از حد با کلمات بازی نکنید

اگر شما هم لیستی از بایدها و نبایدهای نوشتن کپشن برای اینستاگرام دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)