پوکمون گو استفاده آسان و کم هزینه از واقعیت افزوده

پوکمون گو، بازسازی رویاهای کودکی با استفاده از واقعیت افزوده

این روزها مردم با بازی پوکمون گو حسابی سرگرم واقعیت افزوده هستند. در همین یکی دو هفته کلی خبر و مطلب به شکل‌های مختلف در مورد این بازی نوشته شده است. اما اصلاً واقعیت افزوده چیست و برندها و شرکت‌های بزرگ چطور می‌توانند از آن به نفع خوشان استفاده کنند. در این مقاله پاسخ این سوالات را بررسی کرده‌ایم.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده و معمولاً در تعامل با کاربر است که عناصری به پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. به عبارتی دیگر، واقعیت افزوده از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربران توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS، چیزی به دنیای واقعی می‌افزاید.

شاید عادی و ساده‌ترین نمونه واقعیت مجازی را بتوان در برنامه‌های ورزشی تلویزیونی پیدا کرد، مثلاً نمایش نتیجه مسابقات فوتبال در دایره مرکز زمین، یا نمایش شماره خط هر شناگر موقع پخش مسابقات شنا در تلویزیون.

سه سال پیش، با ظهور عینک ویژۀ گوگل همه فکر می‌کردند آیندۀ واقعیت افزوده را این عینک رقم خواهد زد اما اینطور نشد. عینک گوگل پرهزینه بود و خیلی زود تب و تاب مردم برای داشتنش از بین رفت. مردم دیگر واقعیت مجازی را در عینک‌هایشان نمی‌خواستند آن‌ها ترجیح می‌دانند واقعیت مجازی را روی گوشی‌هایشان داشته باشند تا با آن پوکمون شکار کنند.

پوکمون

CoPyDeuWIAAOnPh

پوکمون، ابتدا نام یک بازی رایانه‌ای از شرکت ژاپنی نینتندو بود که با استقبال فراوان از آن به انیمه (انیمیشن ژاپنی) پرطرفدار تلویزیونی و بعد فیلم سینمایی تبدیل شد. اولین بار بازی سال ۱۹۹۰ به بازار آمد. این بازی بر پایۀ سرگرمی جالب و قدیمی بچه‌های ژاپنی از جمله طراح و کارگردان خود آن Satoshi Tajiri شکل گرفته بود؛ یعنی جمع‌آوری کلکسیون حشرات. این موجودات پوکمونی شمایلی از همان حشرات بودند.

حالا هر کسی می‌توانست در کامپیوتر خود پوکمون جمع کند، آن‌ها را تربیت کند و در نهایت به مبارزه در لیگ مسابقات پوکمون بفرستد و اینطوری با پوکمون‌های فرد دیگری بجنگد.

nexus2cee_PokemonGO2-728x573

پوکمون گو با به کارگیری واقعیت افزوده

تنها دو روز بعد از اینکه اپلیکیشن پوکمون گو عرضه شد، کاربران اندروید بیشتر از اینکه در اینستاگرام، اسنپ‌چت یا واتس اپ باشند وقت‌شان را با پوکمون گو سپری کردند. این موفقیت درهای تغییر را به روی شرکت‌ها و برندهای بزرگ باز کرده است و البته دو پیام خیلی مهم برای برندها، شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی دارد:

  1. بازی پوکمون گو بسیار آسان است فقط کافیست آن را دانلود کنید و بعد بازی شروع می‌شود. لازم نیست برای بازی کردن عینک خاصی بزنید، هدست چند هزار دلاری بخرید یا هیچ کار پر هزینۀ دیگری انجام دهید. اگر می‌خواهید جاذبه‌ای عمومی و جریانی همه‌گیر مثل پوکمون گو خلق کنید حواستان به هزینه‌ها باشد. پروژه‌های پرهزینه با استفاده از واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی شاید خیلی جذاب به نظر برسند اما ساده، در دسترس و ارزان بودن چیزیست که مردم را برای استفاده از یک محصول متقاعد می‌کند.
  2. پوکمون از ابتدا بر اساس بازی کودکی کارگردانش شکل گرفته بود و امروز در بین نسلی چنان همه‌گیر شده است که زمانی در کودکی با بازی و انیمۀ پوکمون نیز سرگرم بوده‌اند. شاید تنها چیزی که نیاز داریم هم همین باشد: بازسازی رویاهای کودکی‌مان.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)