پادکست شماره 123

پادکست شماره ۱۲۳

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، شماره ۱۲۳ از مجموعه‌ پادکست‌های راهبردهای ارتباطی خلاق بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه به تفاوت مدرک MBA با دوره MBAمی‌پردازیم. این مطلب رو دکتر سیدرضا آقاسیدحسینی در سایت تیم مشاوران مدیریت ایران گردآوردی کرده است.

رشته MBA چیست؟ دوره MBA چیست؟

دوره MBA یا همان دوره مدیریت کسب و کار یک مدرک معتبر شناخته شده است که به منظور توسعه مهارت‌های فردی مورد نیاز در مشاغل تجاری و مدیریت طراحی شده است. محل آموزش دوره MBA یک دانشگاه به معنای سنتی آن نیست بلکه یک مدرسه کسب و کار (بیزینس اسکول) است که قوانین و مقررات یک دانشگاه را دارد اما بسیار چالاک بوده و در ارائه مفاهیم و نحوه آموزش دروس از آزادی عمل بالایی برخوردارند.

بیزینس اسکول خود تحت‌نظر سازمان‌های معتبر بین‌المللی و همچنین وزارت علوم کشورهای خود هستند و دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، مفاهیم آموزشی و استاد آنان نیز بررسی و ارزشیابی می‌شوند.

تفاوت MBA با مدرک ارشد مدیریت

تمرکز دروس MBA  در مدارس کسب و کار بر مهارت کسب و کار است. تلاش بر این است که مهارت عملی اساتید به دانشجو منتقل شود. پس اساتید مدرسه کسب و کار باید حتما در حال کار در دنیای کسب و کار بوده و دستی بر آتش داشته باشند و نمی‌توانند صرفا مدرس دانشگاه، نویسنده کتاب یا سخنران باشند.

این در حالی است که مدرک ارشد مدیریت یک مدرک عمومی‌تر است که بر مفاهیم وسیع‌تری تمرکز دارد که گاه کاملا محض هستند و تحصیل در این مقطع نیز زمان بیشتری نیاز دارد. در این رشته تلاش بر این است که دانش مدیریت اساتید به دانشجو منتقل شود. اساتید این رشته معمولا در کار اجرایی دائمی حضور ندارند و بیشتر زمان خود را صرف تحقیق دانشگاهی یا نوشتن کتاب و مقاله می‌کنند. این مدرک توسط دانشکده‌های مدیریت در دانشگاه‌ها صادر می‌شود. مثل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران یا شریف.

در پایان دوره MBA به شما گواهینامه License می‌دهند اما پس از فارغ‌التحصیلی شدن از رشته MBA شما دارای یک جایگاه علمی معتبر و رسمی در محافل علمی هستید.

گواهینامه دوره MBA فقط یک برگه از یک موسسه خصوصی است که نشان می‌دهد شما یک ” گواهینامه آموزش آزاد علمی” دارید. مانند گذراندن دوره نانوایی، دوره تعمیرات موبایل در سازمان فنی و حرفه‌ای ایران.

بازار کار رشته MBA

بازار کار داخلی برای رشته MBA برای کسی که تاکنون کار اجرایی نکرده معمولن وجود ندارد. رشته مدیریت MBA برای کسانی مناسب است که حداقل ۵ سال سابقه کاری دارند و با کمک این رشته و مفاهیم به‌روز آن بخواهند خود را ارتقاء دهند.

کاربرد رشته MBA فقط به دنیای تجارت خلاصه نمی‌شود. در شغل‌های دولتی و خدمات عمومی، صنایع، ورزش و غیره نیز می‌تواند کاربرد داشته باشد. از این رو است که رشته MBA دارای گرایش‌های بسیار است تا بتواند هرکجا نیاز به مدیریت وجود دارد، آن را پوشش دهد.

دروس رشته مدیریت MBA

دروس رشته مدیریت MBA از عناوین کاربردی تشکیل شده است. به این معنا است که در رشته مدیریت ام.بی.ای تعریف و بسط مفاهیم بنیادی مدنظر نیست. دروسی مانند حسابداری، اقتصاد، بازاریابی و مدیریت عملیات وهمچنین برخی دروس انتخابی دیگر به دانشجویان MBA این اجازه را می‌دهد که زمینه علاقه فردی و تخصصی در این رشته را جستجو کنند.

برخی دروس نیز که جز عناصر درس‌های آکادمیک دانشگاهی نیست، غالبا در این دوره‌ها پوشش داده می‌شوند. مانند آموزش زبان بدن، آموزش فروش، مدیریت فروش، اصول و فنون مذاکره، حقوق تجاری بین المللی، خدمت به مشتری و مهندسی فروش.

کیفیت یک بیزینس اسکول به کیفیت دانشجویانی که جذب می‌کند بسیار وابسته است. برای همین تجربه کاری قبل از شروع دوره MBA بسیار حائز اهمیت است.

ارزشیابی مدرک MBA

ارزشیابی بیزینس اسکول ها با سه استاندارد متفاوت صورت می‌پذیرد.  اعتباربخشی توسط سازمان معتبر یک روش خوب برای بررسی کیفیت یک مدرسه کسب و کار است. سازمان‌های اعتباربخشی، استانداردهای کیفیت آموزش، روش تدریس، دانشکده‌ها، خدمات و شرایط دانشجویان را در میان سایر موارد ارزیابی می‌کنند.

سه اعتباردهنده مهم و اصلی بین‌المللی برای برنامه‌های MBA عبارت‌اند از: AACSB ، AMBA و EQUIS؛ روش‌های ارزیابی آن‌ها بر شرایط منطقه‌ای متمرکز است. توجه داشته باشید که یک بیزینس اسکول ممکن است توسط هیچ یک از سه سازمان اعتباربخشی بالا ارزیابی نشوند و این کار برای آنها توسط سایر موسسات، واحدهای اعتباربخشی داخلی و سایر سازمان‌های بین‌المللی صورت گیرد.

مدرسه کسب و کار هرچه معتبر باشد، شانس پیدا شدن کار بهتر و حقوق بالاتر برای شما بیشتر می‌شود. مثلا یک فارغ‌التحصیل از دانشگاه مدیریت در مالزی در کشور استرالیا در سطح مدیران پایین‌رتبه شرکت قرار می‌گیرد و حقوقی در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در سال دریافت می‌کند. درحالی‌که یک فارغ‌التحصیل از مدرسه کسب‌ و کاری در سیدنی حقوقی بین ۱۶۰ تا ۲۲۰  هزار دلار در سال می‌گیرد.

شرایط مدیریت کسب و کار MBA

مدیریت کسب‌وکار MBA در حال حاضر یکی از  محبوب‌ترین مدارک حرفه‌ای در جهان است. در حال حاضر در حدود ۲۵۰۰ مرکز ارائه برنامه MBA در جهان وجود دارد که غالبا به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.  برای اولین بار توسط دانشگاه‌ها در قرن بیستم ارائه شده است و در طی زمان ، تقاضا برای آن کاهش نیافته است.

درحالی‌که MBA دو ساله سنتی، به ویژه در ایالات‌متحده، همچنان رایج است، دوره‌های  MBA یک‌ساله به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. MBA پارت تایم و آنلاین نیز به طور گسترده‌ای برای حرفه‌ای‌هایی که تمایل ندارند یا قادر به گرفتن مدرک MBA دو ساله تمام‌وقت نیستند، در دسترس هستند.

گرایش‌های MBA

گرایش‌های mba در طول زمان بسیار بسط پیدا کرده‌اند. می‌شود گفت که گرایش‌های MBA بر اساس نیاز روز و حوزه‌های متفاوت مدیریت به وجود آمده‌اند. محبوب‌ترین گرایش MBA شامل این رشته‌ها می‌شوند:

  • مدیریت حسابداری
  • مدیریت مدیریت کسب و کار
  • مدیریت تجارت الکترونیک
  • مدیریت اقتصاد
  • مدیریت کارآفرینی
  • مدیریت دارایی، مالیه، سرمایه‌گذاری
  • مدیریت جهانی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت عملیات و فرایند
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت ریسک
  • مدیریت فناوری
  • مدیریت جهانگردی
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت برند
  • مدیریت بیمه

اگر بپرسید که بهترین گرایش MBA چیست باید گفت که هیچ‌کدام و همه. زیرا هر کدام از آن‌ها کاربرد خود را دارند. شاید باید بپرسید با توجه به علاقه من به شغل X شما کدام نوع از انواع گرایش مدیریت کسب و کار را می‌کنید.

 

می‌توانید این پادکست را از اینجا بشنوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)