پادکست شماره 120

پادکست شماره ۱۲۰

سلام، وقت بخیر
پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.
امروز در این قسمت از پادکست بادکوبه به شما می‌گوییم که چرا باید یک تحلیلگر کسب و کار شوید. ما برای گردآوری این قسمت از پادکست به سراغ سایت کار و کسب رفته‌ایم.

جرمی آشنبرنر (Jeremy Aschenbrenner)، موسس BAGuide است. وی سال‌های زیادی در حوزه تحلیل کسب و کار فعالیت داشته و آموزش‌های او در این حوزه معروفند.

تحلیلگر کسب و کار (Business Analyst) جزو مشاغل جذاب و کنجکاوی‌برانگیز است. جرمی آشنبرنر، در مقاله‌ای به ۷ دلیل مهم می‌پردازد که شما را متقاعد می‌کند تا شغل تحلیلگر کسب و کار را جدی بگیرید و در این زمینه به مطالعه و یادگیری بپردازید.

۱یک پوزیشن با عنوان «تحلیلگر کسب و کار» با مسئولیت‌های متنوع

جرمی می‌گوید: من بعد از تمام کردن دانشگاه در رشته حقوق، بلافاصله متوجه شدم که این کار برای من مناسب نیست و تصمیم گرفتم یک مسیر حرفه‌ای پیدا کنم که مسیری انعطاف‌پذیر باشد. چیزی که من در مورد پوزیشن «تحلیلگر کسب و کار» دریافتم این بود که با اینکه این لقب به طور معمول استفاده می‌شود اما مسئولیت و نقش آن می‌تواند از یک شرکت به شرکت دیگر کاملا تغییر کند.

برخی تحلیلگران کسب و کار نقش‌های بسیار فنی دارند در حالیکه برخی دیگر کاملا در بعد تجاری کار می‌کنند. برخی از آن‌ها در تعریف و تنظیم پروسه‌ای که در جریان است بسیار سنگین کار می‌کنند و برخی دیگر راه حل‌های فنی برای حل نیازهای تجاری را ارائه می‌دهند. طیف گسترده‌ای از امکانات من را به خود جذب کرد و باعث شد که من بدون توجه به منافع خود در آینده‌ی کاری، احساس راحتی کنم. به همین دلیل من متوجه شدم که تحلیلگر کسب و کار بودن کاری است که مرا همیشه مشتاق و جسور نگه خواهد داشت. موردی که پس از گذشت سال‌ها متوجه صحت این احساس شدم.

۲بازار کار بسیار عالی تحلیل کسب و کار

هر ساله، سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی بودجه قابل‌توجهی را به تجزیه و تحلیل کسب و کار خود اختصاص می‌دهند و موقعیت‌های جدیدی برای سازمان خود ایجاد می‌کنند. از این رو، انتظار می‌رود که بازار کار «تحلیلگر کسب و کار» در عرض ۱۰ سال آینده ۱۹ درصد رشد داشته باشد.

با این سرعت رشد، شرکت‌ها و سازمان‌ها در سراسر جهان برای داشتن تحلیلگر کسب و کار با یکدیگر رقابت می‌کنند. اکنون بهترین زمان برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر کسب و کار است.

۳درآمد خوب

جرمی در ادامه توضیح می‌دهد هنگامی که من متوجه شدم میانگین درآمد سالانه یک تحلیلگر کسب و کار بیش از ۷۸ هزار دلار است بسیار شوکه شدم. اما زمانی که شنیدم بیش از ۱۰ درصد از تحلیلگران کسب وکار سالانه ۱۵۰ هزار دلار برای سازمان‌ها و شرکت‌ها کسب در آمد می‌کنند و برای آن‌ها پول‌ساز هستند دیگر برایم جای تعجب نداشت.

تحلیلگران کسب و کار قطعا با کارشان میزان بودجه‌ای که برای آن‌ها صرف می‌شود را جبران می‌کنند و باعث تقاضای بیشتر بازار و ورود آن سازمان یا شرکت به مراحل بالاتر می‌شوند. به این ترتیب دستمزد و درآمد تحلیلگران کسب و کار باید هنوز هم بیشتر از این‌ها باشد.

۴استقلال و انعطاف‌پذیری تحلیل کسب و کار

من در تمام عمرم هرگز کسی را ندیده‌ام که دلش بخواهد در مورد همه چیز تحت کنترل باشد.

از آنجایی که کار یک تحلیلگر کسب و کار اغلب شامل کار با تمام سطوح مدیریت است، آن‌ها نیاز به اعتماد دارند تا بتوانند وظایف خود را با انعطاف‌پذیری هرچه بیشتر انجام دهند. از این رو می‌توانند استقلال خود را در کار کاملا حفظ کنند. این استقلال به کارکنان آزادی و خلاقیت بیشتری می‌دهد تا بتوانند فراتر از انتظارات مشتری عمل کنند.

۵تنوع بالا و عدم یکنواختی در کار تحلیل کسب و کار

آشنبرنر می‌گوید مانند بسیاری از مردم، من هم از انجام یک کار به صورت روزانه و مداوم دچار خستگی و کسالت می‌شوم. من این را وقتی جوان‌تر بودم و تابستانم را در یک کارخانه محلی مشغول به کار شدم فهمیدم. نوشتن چیزهایی روی کاغذ و دادن آن کاغذ به خط رنگ، یکی از ساده‌ترین کارهایی بود که تا بحال انجام داده‌ام و دستمزد خوبی داشت اما نتوانستم آن را ادامه دهم.

هرروز احساس می‎‌کردم مغز من در حال ذوب شدن به دلیل انجام یک فعالیت و وظیفه یکنواخت و تکراری است. پس از گذشت ۲ ماه آن کار را ترک کردم و به کار دیگری که دستمزد به مراتب کمتری داشت پرداختم.

کار یک تحلیلگر کسب و کار بودن کاری کاملا متنوع و به دور از یکنواختی است. در این کار شما نه تنها می‌توانید وظایف خود را برای یک روز مشخص برنامه‌ریزی کنید، بلکه شیوه انجام آن کار کاملا به خود شما بستگی دارد. شما در این کار می‌توانید بسیار انعطاف‌پذیر عمل کنید. این پازل شماست و شمایید که باید آن را سرهم کنید و همچنین هر پروژه از پروژه دیگر متفاوت است.

۶استفاده از تجربیات و دانش قبلی

موفق‌ترین تحلیلگران کسب و کار طیف گسترده‌ای از دانش و تجربه‌ای که از شغل‌های مختلف فردی و حرفه‌های قبلی خود و همچنین آموزش‌هایی که کسب کرده‌اند دارند. حتی اگر شما قبلا یک معلم، کارمند مالی، حسابدار، فروشنده یا فقط یک فارغ‌التحصیل دانشگاه نیز باشید، تجربیات و دانش گذشته شما می‌تواند به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد.

تجربیات شما ممکن است در مواردی مانند شناسایی مشکلی که در یک کسب و کار با آن مواجه هستید، ارتباط بر قرار کردن با اعضای یک کسب و کار، راه‌حل یک مشکل، راه‌اندازی مجدد یک فرایند، انجام آموزش کاربران و موارد بی‌شمار دیگری به کمک شما بیاید.

صرف نظر از جایی که شما در آن تحصیل یا کار کرده‌اید، همه تجربیات شما می‌تواند در موفقیت شما به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار موثر باشد.

۷کمک به دیگران

عمده کاری که یک تحلیلگر کسب و کار انجام می‌دهد، حل مشکلات پیچیده کسب و کار است. در یک سطح بالا از تجزیه و تحلیل کسب و کار این موارد انجام می‌شود: شناخت مشکل، ایجاد یک پلن کامل از حالت فعلی، تقسیم مشکل به قطعات قابل حل، طراحی راه‌حل، آزمایش و اجرای راه‌حل که در نهایت منجر به حل مشکل اولیه خواهد شد.

هنگامی که شما به عنوان یک تحلیل‌گر کسب و کار از طریق این فرایند بتوانید مشکلات را حل کنید و در نتیجه ببینید که چطور توانسته‌اید به یک فرد، واحد کسب و کار یا یک شرکت در حل مشکل، صرفه‌جویی در هزینه‌ها یا ساده‌تر انجام دادن کارها کمک کنید، همه این‌ها برای شما ارزشمند خواهد بود.

علاوه بر نگاه کردن به محصول نهایی و تحقق بخشیدن به آنچه که برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اید، لحظه مورد علاقه من آن زمان است که کاربران با یک لبخند بزرگ از من می‌پرسند «شما واقعا می‌توانید این کار را انجام دهید؟». این جمله‌ای ست که خیلی وقت‌ها من را نجات داده. توانایی کمک به دیگران با حل مشکلات آنان و ایجاد راحتی در شغل‌هایشان باعث شده تا من با افتخار خود را یک تحلیلگر کسب و کار بنامم.

می‌توانید این پادکست را از اینجا بشنوید.

 

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
برچسب‌ها: ,

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)