پادکست شماره 109

پادکست شماره ۱۰۹

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

هفته‌ی گذشته در مورد تعدادی از ویژگی یک رهبر توانمند صحبت کردیم. امروز و در ادامه به سراغ دیگر ویژگی‌های این شخص می‌رویم. ما برای گردآوری این موضوع، از سایت‌های اکسپونِنت و مردمان کمک گرفته‌ایم.

همانطور که هفته‌ی گذشته و در قسمت اول این موضوع گفتیم ممکن است در زندگی با افراد زیادی روبه‌رو شوید که فکر می‌کنند توانایی و مهارت رهبر شدن را دارند اما معدود افرادی را می‌بینید که واقعاً از آن مهارت‌ها بهره‌مند باشند. و گفتیم که رهبری قابل یادگیری است اما خیلی از ما آن را دست کم گرفته و فکر می‌کنیم که با خصوصیات و مهارت‌های مدیریت و رهبری زاده شده‌ایم و از اینرو این مرحله‌ی مهم پیشرفت نادیده انگاشته می‌شود.

بعد از آن به سراغ این موضوع رفتیم که چه خصوصیاتی این افراد را از بقیه جدا می‌کند و چگونه می‌توانیم این ویژگی‌ها و خصوصیات را در خود ایجاد کنیم؟

با هم باقی ویژگی‌ها رو مرور می‌کنیم.

۱۰-اشتیاق

شما باید کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته باشید. به منظور کسب موفقیت واقعی در کار باید به‎گونه‌ای وسواسی به آن بچسبید. مهم نیست که کسب و کار شما چقدر ممکن است موفق شود، شما هرگز نباید راضی بشوید و بطور مداوم برای انجام کار بزرگتر، بهتر و بیشتر خود را تحت فشار قرار دهید. شما هدایت کردن را برعهده دارید نه به این خاطر که احساس می‌کنید آن چیزی است که باید انجام دهید بلکه به این دلیل که این شیوه‌ی زندگی شماست.

۱۱-مسئولیت

مسلما سرزنش کردن و مقصر شمردن دیگران آسانتر از آن است که خود را مسئول بدانید. اما اگر می‌خواهید بدانید که چگونه این کار را به درستی انجام دهید از کارشناس مالی لری رابینز بیاموزید. او یک نامه خاضعانه به سرمایه‌گذاران خود در رابطه با داوری اشتباهش که باعث تزلزل سرمایه‌ی آنها شده بود نوشت. سپس او یک صندوق جدید بدون مدیریت و هزینه‌های اجرایی باز کرد – بی سابقه در صندوق‌های تامین جهانی. این سیرت و مسئولیت است. این صرفا به معنای مسئولیت‌پذیری نیست بلکه بدین معناست که گام بعدی را به درستی برداری.

۱۲-تمرکز

تیم فریس ، نویسنده و مجری برنامه  The Tim Ferriss Show می‌گوید: گفته می‌شود که رهبری به معنای تصمیم‌گیری‌های مهم اما غیرمحبوب است. این قطعا بخشی از حقیقت است اما تصور من این است که این مسئله دارد بر اهمیت تمرکز تاکید می‌کند. برای یک رهبر خوب بودن، باید کمتر از رقبای خود حواس‌پرت باشید. برای اینکه مسائل مهم انجام شوند شما باید بصورت انتخابی بعضی مسائل را نادیده بگیرید. در غیر این صورت مسائل جزئی شما را در خود غرق می‌کنند.

۱۳-شفافیت

کری پاتس، مدیر ارشد روابط عمومی  ESPN می‌گوید هرگز متوجه مفهوم «پنهان‌کاری» نشده‌ام. به‌عنوان یک رهبر، تنها راهی که می‌دانم چگونه اعتماد گروه خود و همکارانم را به دست بیاورم این است که ۱۰۰ درصد در رابطه با کار پراشتیاق و شفاف باشم. این امر به من این آزادی را می‌دهد تا کاملا حاضر و راسخ باشم.

۱۴-امانت

کارمندان ما بازتاب مستقیمی از ارزش‌هایی هستند که ما به‌عنوان رهبر در نظر داریم. اگر ما از شیوه‌ی انفعالی و منسوخ شده‌ی نیاز به درست بودن، به جای انجام آنچه واقعا درست است استفاده کنیم، پتانسیل کسب و کار خود را کاملا محدود کرده و استعداد‌های باکیفیت را از دست می‌دهیم. اگر شما تمرکز کنید که در تمامی‌ تعاملات خودتان نیز قابل اعتماد باشید، این اعتماد بر روی کسب و کار و فرهنگ سازمانی تاثیر می‌گذارد و باقی مسائل نیز حل می‌شوند.

۱۵-صبر

صبر واقعا نوعی شجاعت است. به این معنا که تعهد خودتان را نسبت به هدفتان بسنجید. مسیر رسیدن به چیزهای بزرگ همیشه دشوار است اما بهترین رهبران درک می‌کنند که چه زمانی هدف را رها کنند و چه زمانی در مسیر بمانند. موارد بسیاری باید با هم جمع شوند – بازارهای خارجی، رقابت ، سرمایه ، تقاضای مصرف کننده و همیشه اندکی هم شانس – تا یک کسب و کار بزرگ به کار خود ادامه دهد.

۱۶-مثبت اندیشی

به منظور رسیدن به عظمت، شما باید فرهنگ خوش‌بینی را ایجاد کنید. فراز و نشیب‌های بسیاری وجود خواهد داشت اما رواج مثبت‌اندیشی شرکت را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد. البته آگاه باشید که این امر مستلزم شهامت و بی باکی است. شما باید واقعا به این موضوع که غیرممکن را می‌توان ممکن کرد باور داشته باشید.

۱۷-خدمت به عنوان یک الگو

تاثیر به عنوان یک الگوی ایده‌آل، یکی دیگر از چهار مولفه اصلی رهبری تحول‌گرا است. رهبران پر نفوذ دارای رفتار و ویژگی‌هایی هستند که پیروان را تشویق می‌کنند همانند آن‌ها رفتار کنند. این رهبران زمانی که لازم است راه می‌روند و زمانی که لازم است صحبت می‌کنند. در نتیجه اعضای گروه آن‌ها را تحسین می‌کنند و سعی می‌کنند رفتارشان را به این رهبران شبیه کنند. اگر می‌خواهید یک رهبر برتر باشید، بر روی ویژگی‌هایی که می‌خواهید در اعضای تیم خود ببینید، بیشتر کار کنید.

۱۸-رهبر شدن

رهبر شدن نیازمند زمان و تلاش بسیار است اما تقریباً برای همه ممکن است. از خودتان بپرسید که چرا دیگران باید به حرف شما گوش دهند و آنقدر تلاش کنید تا کسی شوید که احترام آنها را جلب می‌کند.

 

می‌توانید این پادکست را از اینجا بشنوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
برچسب‌ها:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)