پادکست بادکوبه شماره 107

پادکست بادکوبه شماره ۱۰۷

سلام، وقت بخیر

پادکستی که می‌شنوید، از مجموعه‌ پادکست‌های بادکوبه است. ما در این مجموعه به اتفاقات جذاب، سرگرم‌کننده، خلاقانه، تاثیرگذار و خبری دنیای تبلیغات می‌پردازیم.

امروز در این قسمت از پادکست به سراغ تبلیغات رادیویی می‌رویم. ما برای گردآوری این قسمت از پادکست از سایت‌های رسانه و ایران تبلیغ کمک گرفته‌‌ایم.

 

آنچه که شنیدید آگهی رادیویی لنت پارس بود که در راهبردهای ارتباطی خلاق بادکوبه ایده‌پردازی و اجرا شده است.

امروزه تبلیغات دستخوش تغییرات زیادی شده. تا چند سال قبل کسب و کارها و برندها صرفن با روش‌های کلاسیک تبلیغات روبه‌رو بودند. تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، محیطی و نمونه‌های مشابه دیگر اما اخیرا تبلیغات دیگری پا به عرصه گذاشته‌اند که غالبا در فضای دیجیتال اجرا می‌شوند و مخاطبان و طرفداران زیادی دارند. ظهور تبلیغات مدرن با تمام قدرت و تاثیری که دارند، موجب افول تبلیغات به روش‌های قدمی نشده. ممکن است برخی از تبلیغات به واسطه‌ی تغییرات پیش آمده در مدل زندگی بشر، از شدت و حدت قبل برخوردار نباشند اما به معنی این نیست که تاثیرگذاری خود را به کل از دست داده‌اند.

در چند سال اخیر تبلیغات رادیویی به عنوان یکی از اولین مدل‌های تبلیغات، به قدر کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد در حالی که همچنان مخاطبان پر و پا قرصی دارد.

مک لوهان که استاد مرکز مطالعات رسانه‌ای تورنتو و مطرح‌کننده‌ی مفهوم «دهکده‌ی جهانی» است معتقد بود رادیو در امتداد سیستم عصبی انسان است و توان شنیدن را ارتقا می‌‏دهد. این جعبه قادر است اثری وافر در ناخودآگاه انسان داشته و به طور اعجاب‏‌انگیزی گوشه‌وکنارهای فراموش شده و از یاد رفته‌ی روان انسان را تحریک کند. همچنین تبلیغات رادیویی در شنونده حس فوریتی ایجاد می‌کند که مجلات و روزنامه‌ها قادر به انجام آن نیستند.

یکی از قابلیت‏‌های رادیو این است که به طور خاصی با اولین وسیله‌ی تماس انسانی یعنی زبان محاوره ملی رابطه مستقیم دارد و ترکیب این دو فناوری یعنی زبان مادری و رادیو از تمامی فناوری‏‌های انسانی قدرتمندتر است و نفوذ بیشتری دارد و می‌‏تواند شکل‏‌های تازه‏‌تر و خارق‏‌العاده‌‏تری از تجربیات انسانی را بروز دهد. در عین حال، رادیو با شنونده رابطه خصوصی و فردی برقرار می‏‌کند و برای تصویرسازی از تخیل مخاطب استفاده می‏‌کند. به همین دلیل تصویر شکل گرفته در ناخودآگاه مخاطب نقش می‏‌بندد و حک می‌‏شود، بنابراین از این منظر تاثیرگذاری تبلیغات رادیویی با هیچ رسانه دیگری قابل مقایسه نیست.

رادیو تنها وسیله‌ی ارتباط جمعی است که فقط یکی از حواس انسان یعنی شنوایی را درگیر می‌‏کند و استفاده از آن مانع فعالیت‏‌های دیگر انسانی نمی‏‌شود و به همین دلیل بیشتر از سایر وسایل ارتباط جمعی می‏‌تواند استفاده شود. در حین رانندگی که امکان استفاده از هیچ وسیله دیگری میسر نیست و حتی استفاده از تلفن همراه تخلف محسوب می‏‌شود، گوش دادن به رادیو مشکلی بوجود نمی‌‏آورد و این امتیاز منحصر به فرد رادیو است. در عین حال در هنگام مطالعه، و انجام فعالیت‏‌های مختلف نیز، رادیو می‏‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و مزاحمتی ایجاد نکند.

از میان همه‌ی رسانه‌ها، رادیو کوتاه‌ترین دوره مهلت را داراست که با توجه به آن، ارائه‌ی متن نوشته شده می‌تواند هرچه نزدیکتر به زمان پخش باشد. این انعطاف‌پذیری در مورد متن تبلیغ و ساعت‌های پخش آن و همچنین تاثیرپذیری از رویدادهای روز نیز صدق می‌کند.

از طرفی رادیو احتمالا حداقل هزینه را در مقایسه با سایر رسانه ها دارد. به همین دلیل امکان تکرار آن به صورت گسترده و متعددی وجود دارد. هزینه‌های کم و دسترسی به گروه‌های هدف مختلف رادیو، آن را به یک رسانه حمایت‌کننده عالی تبدیل کرده. در حقیقت، مناسب‌ترین نقش برای اغلب تبلیغات رادیویی، نقش حمایتی آن است.

بدون شک هر کسب و کاری برای رشد و رونق فروش خود و دستیابی به اهداف بلندتر نیازمند دیده شدن و شنیده شدن است. تبلیغ در رادیو، شما و محصولاتتان را به گوش مخاطبان زیادی می‌رساند.

در انتها به تبلیغ رادیویی هافمن گوش می‌دهیم.

آنچه شنیدید قسمت دیگری از پادکست بادکوبه بود. هفته‌های آینده هم همراه ما باشید.

همچنین شما می‌توانید صفحه ما در تلگرام و اینستاگرام را با آی‌دی @Badkoobeh دنبال کنید تا در جریان آخرین اخبار و تولیدات داخلی و بین‌المللی تبلیغات قرار بگیرید.

 

می‌توانید این پادکست را از اینجا بشنوید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)