بررسی بازار شامپوی سر در ایران

بررسی بازار شامپوی سر در ایران

آژانس تبلیغاتی بادکوبه- واحد تحقیقات بازار: طبق مطالعات انجام شده توسط واحد تحقیقات آژانس تبلیغاتی بادکوبه، نظافت مو از دوران قدیم تاکنون به ویژه در میان بانوان از اهمیت زیادی برخوردار بوده، در آن دوران گل سرشور و تخم مرغ حرف اول را می‌زدند زیرا نه تنها موها را تمیز و نرم بلکه پیاز مو را نیز تقویت می‌کردند اما اکنون گل سرشور جای خود را به انواع و اقسام شامپوها داده است.
آمارهای به دست آمده از میزان مصرف شامپو درمیان ۶۲ کشور جهان نشان می‌دهد ۹۸ درصد از ایرانی‌ها هنگام استحمام از شامپو برای شست‌وشوی مو‌های خود استفاده می‌کنند، به عبارت دیگر می‌توان گفت ۶۸/۵ میلیون نفر از مردم کشور شامپو مصرف می‌کنند که در صورت درنظر گرفتن سرانه مصرف ۱۲ شامپو برای هر ایرانی بازار شامپو در ایران حداقل ۸۲۰ میلیون برآورد می‌شود. به طور کلی ایرانی‌ها با مصرف ۸۲۰ میلیون شامپو در سال جزء بالاترین مصرف کننده‌های شامپو در جهان به حساب می آیند.

  بخش تحقیقات بازار یورو مانیتور که در چند سال گذشته علاقه خاصی به بازار محصولات آرایشی و بهداشتی ایران از خود نشان داده و گزارشهای متعددی را نیز در این زمینه منتشر کرده است، به تازگی اعلام کرده که ارزش بازار محصولات مراقبت از پوست در ایران به دلیل تبلیغات و بازاریابی گسترده با رشد ۲۴ درصدی به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ رسید.

این میزان واردات شامل محصولاتی مانند فراورده‌های مراقبت از پوست، فرآورده‌های پاکیزگی و آرایشی مو، بو زداهای بدن و ضدترشح عرق، عطر و ادکلن، فرآورده‌های مرتبط با قبل، حین و بعد از اصلاح صورت، فرآورده‌های مرتبط با آرایش چشم، پودرهای آرایشی، فرآورده‌های مرتبط با آرایش لب و فرآورده‌های مربوط به آرایش ناخن دست و پا می‌شود.

در مورد مصرف کنندگان شامپوی موی سر می توان گفت حدود نیمی از مصرف کنندگان از شامپوهای مخصوص موی های نرمال استفاده می کنند. نیم دیگر مصرف کنندگان از شامپوهای مخصوص جنس و نیاز موی سر خود استفاده می کنند. مثل شامپو برای موهای چرب، خشک، … در نمودار زیر مصرف شامپو به تفکیک نوع شامپو نمایش داده شده است.

blogShampo-

مصرف برند شامپو می‌تواند با طبقه اجتماعی و سبک زندگی افراد رابطه مستقیم داشته باشد. واحد تحقیقات بازار آژانس تبلیغاتی بادکوبه به گروه‌بندی برندهای شامپو بر اساس سبک زندگی اقدام کرده است. در این گروه‌بندی با توجه به شاخصه‌های طبقه اجتماعی افراد و توجه به کیفیت محصول می‌توان چند دسته کلی در بین مصرف‌کنندگان متمایز کرد. بر این اساس برخی از افراد به کیفیت و برند شامپو اهمیت می‌دهند و قیمت کالا برایشان اهمیت ندارد. بسیاری از برندهای مصرفی این گروه خارجی است و این افراد در طبقات بالای جامعه قرار دارند.

در مقابل افرادی هستند که در طبقات پایین‌تر جامعه قرار دارند و آنچه که برای این گروه اهمیت دارد قیمت کالا است و کالاهای ایرانی که قیمت پایین‌تری دارند مورد استقبال این گروه قرار می‌گیرد.

اما افراد در طبقه متوسط جامعه کیفیت و قیمت را در کنار همدیگر قرار می‌دهند. این گروه مصرف‌کننده بهترین برندهای ایرانی و حتی برند خارجی با قیمت پایین هستند.

مهمترین شاخص تأثیرگذار در انتخاب برند شامپو، طبقه اجتماعی است و شاخص‌های جنسیت و گروه سنی تاثیر معنی‌داری در مصرف شامپو ایرانی و خارجی ندارد.

در روند مصرف شامپوی سر ایرانی و خارجی در بازه زمانی ۲ ساله می‌توان گفت مصرف شامپو ایرانی در سه دوره آخر تقریبا ثابت بوده است، اما مصرف شامپو خارجی با نواساناتی در مصرف مواجه بوده است.

به نظر می‌رسد که بازار ایران هنوز طالب برندهایی با کیفیت بالا برای طبقه متوسط به بالا و برندهایی با کیفیت خوب با  قیمت مناسب برای طبقه متوسط است. برندهایی که تمایل به ورود به بازار ایران را دارند نیاز دارند با شناسایی ویژگی متمایز برند خود گروه هدف برند خود را به صورت دقیق تعریف کنند و با انجام تحقیقات کیفی بینش گروه هدف خود را نسبت به نوع محصولات خود تعیین کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نظرات (اولین نفری باشید که نظر می دهد)